mosfet driver, bootstrap

Jeg har et problem jeg håber I kan hjælpe med.

Jeg har nogle mosfet'er med "floating high side", dvs de er placeret så jeg ikke på forhånd kan sige hvad der er på deres source-side. Det kan være alt mellem 0-100 V. Så når den skal tændes så skal jeg sætte Vgs+12 volt på gaten.

Mener at have forstået at den operation jeg efterlyser hedder en bootstrap operation.

Indtil nu har jeg brugt en IR2010 til det, og det virker. Men det må kunne gøres med andre metoder. IR2010 er lidt dyr og lidt stor. Jeg vil gerne forsat kunne styre mosfet'erne med TTL logik.

Frederik

Reply to
Frederik Thorup

Heldigvis skrev Frederik Thorup skrev i en nyhedsmeddelelse:

så jeg

være alt

bootstrap

kunne

gerne

For jeg vil gerne fortælle dig, at du kan ikke direkte drive din Vgs på

+12V med en TTL kreds. TTL kredse er til kun 5Volt.
Linket kan give dig en ide om, hvordan du skal gøre.

-- Med venlig hilsen

Ejvind Andersen Fjern"xx"

Reply to
EA 2730

Jo det var jeg såmænd godt klar over.

Ja jo, ikke helt nok. De skriver bla: To accomplish this, the 3524's oscillator output is used to drive a pump circuit. The 3 transistors at left amplify the oscillator to a squarewave which is fed to the 100n pump capacitor and to the two diodes in a voltage doubler configuration. The output of the doubler is fed to the 12v zener. Now, when the loside MOSFET is turned on, the bottom on this zener is connected to the negative supply rail so there would be a direct current path from +24, through both diodes and the zener. Jeg forstår ikke helt hvorfor det virker.

Desuden må det kunne gøres af en integreret kreds. Jeg vil helst ikke opbygge mere end højst hødvendigt.

Frederik

Reply to
Frederik Thorup

Frederik Thorup skrev i en nyhedsmeddelelse:

pump

squarewave

voltage

zener.

current

Her laver han en pumpe(spændingsdobler), der således laver 24V, som bliver holdt nede på de 12V der bruges til gatespændingen.

Jeg er bare af den opfattelse, at du har 100V til rådighed, så hvad med en 88 Kohm modstand til din gate, derfra en 12V zenerdiode og en 10uF lyt til sourcen, så kan du bruge en transistor til at lukke den med, det kan du gøre med en TTL kreds.

Du kan godt få mosfetdriver, men de koster og så skal du stadig sørge for, at spændingen er til stede.

Livet er ikke bare integreret kredse, løse komponenter er vejen til sjove tider.

-- Med venlig hilsen

Ejvind Andersen Fjern"xx"

Reply to
EA 2730

Men hvordan?

Naa, jeg har alt mellem 0-ca 60 volt liggende til at rage rundt. Den spænding ønsker jeg at klippe i med en mosfet. Jeg kan gøre det med en IR2010.

Er der andre alternativer?

Jo tak :-) men det kræver ofte mere arbejde. Og jeg har endnu ikke fundet en beskrivelse af en "boorstrap driver" som virkelig oplyste mig.

Frederik

Reply to
Frederik Thorup

Frederik Thorup skrev i en nyhedsmeddelelse:

I øverste venstre side, af den tegning jeg sendte et link til, er komponenterne koblet som en spændingsdubler, men det kan være lidt svært, hvis du ikke ved, hvad en dubler er for noget.

Ja! der er ikke andet.

Din IR2010 er ikke en mosfet, men en driver til to PowerMOSFET transistorer, som sammen udgør den ene halvdel af en H-bro og det er sikkert langt fra det, du lige har brug for.

Ja! igen, det er det, der gør det sjovt, "at lege med elektronik"

Hvad er en boorstrap driver??

Og sidst, men ikke mindst, hvad er det du vil lave.??

-- Med venlig hilsen

Ejvind Andersen Fjern"xx"

Reply to
EA 2730

Jeg er ikke helt klar over hvordan en dubler virker. Og kan ikke se det ud af tegningen. Kan du komme med nogel henvisninger så at jeg kan blive klogere.

Jeg skal bruge dem et andet sted til en halvbro. Derfor har jeg fået dem bestilt hjem. Og de virker, det virker bare lidt overkill, da jeg kun bruger den ene driverdel.

Det er nok en dubler. Har fandme haft svært ved at finde ud af hvad en bootstrap er for noget, men der står på databladet for min IR2010 at den kan "bootstrap" ;-)

Jeg er ved at lave en spændingsforsyning til en claas D forstærker*. Først har jeg en ureguleret forsyning med stor lyt. Denne spænding hakker min power-mosfet så i små bidder og stopper igenem et lavpasfilter, dvs en spole og en lyt. Jeg har så regulering til at styre at jeg rammer den ønskede udgangs-spænding.

Jeg vil bare gerne kunne forstå hvordan jeg får tænd de f**king mosfet'er ;-)

*Min PWM forstærker kommer senere. Jeg bruger det her til at danne mig lidt erfaring med powerelektronik og mosfet'er.

Frederik

Reply to
Frederik Thorup

Frederik Thorup skrev i en nyhedsmeddelelse:

mosfet'er ;-)

Du kan bruge din IR 2010 til, at tænde og slukke en eller to mosfet'er med ved, at koble den op som på databladet. Og husk, at du må kun tilslutte IR2010 med 20Volt, ellers brænder de af. Du kan ikke drive din forstærker med den fetdriver.

Jeg har aldrig brugt driver til mine fet'er, jeg syntes de er for dyre.

Nu syntes jeg godt nok, at jeg har gjort hvad jeg kunne.

Men, jeg tror, hvis du søger assistance hos EDR (Experimenterende danske radioamatører), der er fem afd. på Fyn, heraf to i Odense, adresserne kan du finde på biblioteket i medlemsbladet OZ. Her vil de helt sikkert stå på ryggen af dig for, at hjælpe dig.

Held og lykke

-- Med venlig hilsen

Ejvind Andersen Fjern"xx"

lidt

Reply to
EA 2730

Hej Frederik,

Bootstrap bruges i mange forskellige kredsløb og betydningen varierer med sammenhængen. En bootstrap er oprindeligt (en støvlestrop) til at hive sine støvler på med og termen bruges om kredsløb der har en ekvivalent funktion i et kredsløb. I forbindelse med FET-drivere er det normalt om en kobling der giver ekstra forsyningsstrøm til driveren fra FET'ens output, så det er ikke relevant i forbindelse med din anvendelse af driveren.

Brug en "Logic Level" MOSFET i stedet for driveren.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Søren

med

At Bootstrape hentyder faktisk til at løfte sig selv i støvlestropperne som Baron von Munchausen gjorde det.

Søren skrev i en nyhedsmeddelelse:

med

ekstra

relevant i

Tak for hjælpen, der lærde jeg også noget.

-- Med venlig hilsen

Ejvind Andersen Fjern"xx"

Reply to
EA 2730

Hej Max,

Ja, det fik jeg ikke med - tak for høgeblikket :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Ejvind,