mosfet driver, bootstrap

Jeg har et problem jeg håber I kan hjælpe med.

Jeg har nogle mosfet'er med "floating high side", dvs de er placeret så jeg
ikke på forhånd kan sige hvad der er på deres source-side. Det kan være alt
mellem 0-100 V. Så når den skal tændes så skal jeg sætte Vgs+12 volt på
gaten.

Mener at have forstået at den operation jeg efterlyser hedder en bootstrap
operation.

Indtil nu har jeg brugt en IR2010 til det, og det virker. Men det må kunne
gøres med andre metoder. IR2010 er lidt dyr og lidt stor. Jeg vil gerne
forsat kunne styre mosfet'erne med TTL logik.

Frederik

Re: mosfet driver, bootstrap

så jeg
være alt

bootstrap
kunne
gerne

For jeg vil gerne fortælle dig, at du kan ikke direkte drive din Vgs på
+12V med en TTL kreds.
TTL kredse er til kun 5Volt.
http://www.4qdtec.com/pwm-01.html
Linket kan give dig en ide om, hvordan du skal gøre.

Ejvind Andersen
Re: mosfet driver, bootstrap

Jo det var jeg såmænd godt klar over.

Ja jo, ikke helt nok. De skriver bla:
To accomplish this, the 3524's oscillator output is used to drive a pump
circuit. The 3 transistors at left amplify the oscillator to a squarewave
which is fed to the 100n pump capacitor and to the two diodes in a voltage
doubler configuration. The output of the doubler is fed to the 12v zener.
Now, when the loside MOSFET is turned on, the bottom on this zener is
connected to the negative supply rail so there would be a direct current
path from +24, through both diodes and the zener.
Jeg forstår ikke helt hvorfor det virker.

Desuden må det kunne gøres af en integreret kreds. Jeg vil helst ikke
opbygge mere end højst hødvendigt.

Frederik

Re: mosfet driver, bootstrap

pump
squarewave
voltage
zener.
current

Her laver han en pumpe(spændingsdobler), der således laver 24V, som
bliver holdt nede på de 12V der bruges til gatespændingen.

Jeg er bare af den opfattelse, at du har 100V til rådighed, så hvad med
en 88 Kohm modstand til din gate, derfra en 12V zenerdiode og en 10uF
lyt til sourcen, så kan du bruge en transistor til at lukke den med, det
kan du gøre med en TTL kreds.
Du kan godt få mosfetdriver, men de koster og så skal du stadig sørge
for, at spændingen er til stede.

Livet er ikke bare integreret kredse, løse komponenter er vejen til
sjove tider.

Ejvind Andersen
Re: mosfet driver, bootstrap
Men hvordan?

Naa, jeg har alt mellem 0-ca 60 volt liggende til at rage rundt. Den
spænding ønsker jeg at klippe i med en mosfet. Jeg kan gøre det med en
IR2010.

Er der andre alternativer?

Jo tak :-) men det kræver ofte mere arbejde. Og jeg har endnu ikke fundet en
beskrivelse af en "boorstrap driver" som virkelig oplyste mig.

Frederik

Re: mosfet driver, bootstrap

I øverste venstre side, af den tegning jeg sendte et link til, er
komponenterne koblet som en spændingsdubler, men det kan være lidt
svært, hvis du ikke ved, hvad en dubler er for noget.
Ja! der er ikke andet.

Din IR2010 er ikke en mosfet, men en driver til to PowerMOSFET
transistorer, som sammen udgør den ene halvdel af en H-bro og det er
sikkert langt fra det, du lige har brug for.

Ja! igen, det er det, der gør det sjovt, "at lege med elektronik"

Hvad er en boorstrap driver??

Og sidst, men ikke mindst, hvad er det du vil lave.??

Ejvind Andersen
Re: mosfet driver, bootstrap
Jeg er ikke helt klar over hvordan en dubler virker. Og kan ikke se det ud
af tegningen. Kan du komme med nogel henvisninger så at jeg kan blive
klogere.

Jeg skal bruge dem et andet sted til en halvbro. Derfor har jeg fået dem
bestilt hjem. Og de virker, det virker bare lidt overkill, da jeg kun bruger
den ene driverdel.

Det er nok en dubler. Har fandme haft svært ved at finde ud af hvad en
bootstrap er for noget, men der står på databladet for min IR2010 at den kan
"bootstrap" ;-)

Jeg er ved at lave en spændingsforsyning til en claas D forstærker*. Først
har jeg en ureguleret forsyning med stor lyt. Denne spænding hakker min
power-mosfet så i små bidder og stopper igenem et lavpasfilter, dvs en spole
og en lyt. Jeg har så regulering til at styre at jeg rammer den ønskede
udgangs-spænding.

Jeg vil bare gerne kunne forstå hvordan jeg får tænd de f**king mosfet'er
;-)

*Min PWM forstærker kommer senere. Jeg bruger det her til at danne mig lidt
erfaring med powerelektronik og mosfet'er.

Frederik

Re: mosfet driver, bootstrap

mosfet'er ;-)

Du kan bruge din IR 2010 til, at tænde og slukke en eller to mosfet'er
med ved, at koble den op som på databladet.
Og husk, at du må kun tilslutte IR2010 med 20Volt, ellers brænder de af.
Du kan ikke drive din forstærker med den fetdriver.

Jeg har aldrig brugt driver til mine fet'er, jeg syntes de er for dyre.

Nu syntes jeg godt nok, at jeg har gjort hvad jeg kunne.

Men, jeg tror, hvis du søger assistance hos EDR (Experimenterende danske
radioamatører), der er fem afd. på Fyn, heraf to i Odense, adresserne
kan du finde på biblioteket i medlemsbladet OZ.
Her vil de helt sikkert stå på ryggen af dig for, at hjælpe dig.

Held og lykke

Ejvind Andersen
Re: mosfet driver, bootstrap
Hej Frederik,

Bootstrap bruges i mange forskellige kredsløb og betydningen varierer med
sammenhængen.
En bootstrap er oprindeligt (en støvlestrop) til at hive sine støvler på
med og termen bruges om kredsløb der har en ekvivalent funktion i et
kredsløb.
I forbindelse med FET-drivere er det normalt om en kobling der giver ekstra
forsyningsstrøm til driveren fra FET'ens output, så det er ikke relevant i
forbindelse med din anvendelse af driveren.

Brug en "Logic Level" MOSFET i stedet for driveren.

--
Venlig hilsen,
Søren

med

At Bootstrape hentyder faktisk til at løfte sig selv i støvlestropperne
som
Baron von Munchausen gjorde det.

Mvh Max

Re: mosfet driver, bootstrap
Hej Max,

Ja, det fik jeg ikke med - tak for høgeblikket :)

--
Venlig hilsen,
Søren

med

ekstra
relevant i

Tak for hjælpen, der lærde jeg også noget.

Ejvind Andersen
Re: mosfet driver, bootstrap
Hej Ejvind,

Glæder mig det kunne bruges :)