Mosfet design.

Hej.

Jeg vil gerne trække en mosfet(IFRP360) on/off/on med ca. 2mS on tid, og 1mS
off tid.

Min intermistiske opstilling med en 2n2222 som fetdriver fungerer egentligt
fint, MEN nu er det lige jeg ikke helt konkret ved hvad jeg laver her.

Min ON puls går til stel, og stel slippes blot når den er off. Derfor har
jeg en 1k pullup på basis af 2n2222. Dernæst har jeg 470ohm som
strømbegrænsning på 2n2222, og gaten på FETen er begrænset af 330ohm,
efterfulgt af en pulldown på 1k.

Det hele er forsynet med 14volt, og driver en tændspole fra en bil,
primærmodstand 0,7ohm, ukendt induktans. Det er til ren fornøjelse, men det
skal laves så det kan køre, også om 5år, om nødvendigt kontinuerligt.

Nogen der hqar et link til en konstuktion hvor man driver en FET med en
2n2222, eller lign.  evt kommentarer til min "tøm skuffen,smæk det sammen"
konstruktion?

Jeg er lidt bekymret for om jeg får FETen lukket ordentligt op, hurtigt nok.
Den kan ikke tumle det uden køleplade i 486cpu størrelse.

Mvh
Henrik

Re: Mosfet design.

Du skal huske at både have en lav impedanset vej til både at lade gaten op
med og aflade gaten med (set det lidt som en kondensator) hvis den ene
stige/falde tid er for langsom afsætter du mere effekt i fet'en !! og som
jeg lige læser det lader du den op med transistoren og af med en modstand.

da vi i tidernes morgen lavede noget klasse D sjov med Fets i en bro brugte
vi TTL kredse med pushpull udgang der var forbundet til en NPN og PNP
transistor, begge koblet i emitterfølger med emitterne forbundet sammen, den
ene collector til + og den anden collector til -. Baserne var også forbundet
sammen og koblet til TTL udgangen (uden modstand mener jeg) de 2 emittere er
koblet til gaten. derved laver man 2 buffere der kan trække både positiv og
negativ.

en anden måde var måske at bruge en LM324 den kan levere 40mA hvis det er
nok. (tjek lige det med den ikke kan trække den helt ned til stel.. 0.3V)

mvh
Kasper

Re: Mosfet design.

1mS

Kan Du læse Eagle filer ?

mvh
Orla

Re: Mosfet design.

Ja, det kan jeg.

Har en demoversion.

Mvh
Henrik

Re: Mosfet design.

To ting:

1. brug en MosFET med LAV on-modstand
2. brug en driver, der kan levere varen. En 4 cyl bilmotor, med max
8.00rpm, kræver ikke mere end ca 2ms mellem pulserne. Normalt driver man
en MosFET gate med under 100ns i skiftetid.

Hvis modstanden i tændspolen er 0.7 Ohem, og du bruger en god transistor
med f.x. 10mOhm, er der ikke køleproblemer, selv om du trækker 12/0.7=ca
15Amp. Så sætter du ca 2.3Watt i transøsteren.

Bo //

Re: Mosfet design.
On Thu, 15 Sep 2005 18:44:03 +0200, "Henrik Mortensen"

SI9910 er guld !

http://alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/83882/VISAY/SI9910.html

Re: Mosfet design.

Kan denne måske hjælpe?