Mosfet design.

Hej.

Jeg vil gerne trække en mosfet(IFRP360) on/off/on med ca. 2mS on tid, og 1mS off tid.

Min intermistiske opstilling med en 2n2222 som fetdriver fungerer egentligt fint, MEN nu er det lige jeg ikke helt konkret ved hvad jeg laver her.

Min ON puls går til stel, og stel slippes blot når den er off. Derfor har jeg en 1k pullup på basis af 2n2222. Dernæst har jeg 470ohm som strømbegrænsning på 2n2222, og gaten på FETen er begrænset af 330ohm, efterfulgt af en pulldown på 1k.

Det hele er forsynet med 14volt, og driver en tændspole fra en bil, primærmodstand 0,7ohm, ukendt induktans. Det er til ren fornøjelse, men det skal laves så det kan køre, også om 5år, om nødvendigt kontinuerligt.

Nogen der hqar et link til en konstuktion hvor man driver en FET med en

2n2222, eller lign. evt kommentarer til min "tøm skuffen,smæk det sammen" konstruktion?

Jeg er lidt bekymret for om jeg får FETen lukket ordentligt op, hurtigt nok. Den kan ikke tumle det uden køleplade i 486cpu størrelse.

Mvh Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

Du skal huske at både have en lav impedanset vej til både at lade gaten op med og aflade gaten med (set det lidt som en kondensator) hvis den ene stige/falde tid er for langsom afsætter du mere effekt i fet'en !! og som jeg lige læser det lader du den op med transistoren og af med en modstand.

da vi i tidernes morgen lavede noget klasse D sjov med Fets i en bro brugte vi TTL kredse med pushpull udgang der var forbundet til en NPN og PNP transistor, begge koblet i emitterfølger med emitterne forbundet sammen, den ene collector til + og den anden collector til -. Baserne var også forbundet sammen og koblet til TTL udgangen (uden modstand mener jeg) de 2 emittere er koblet til gaten. derved laver man 2 buffere der kan trække både positiv og negativ.

en anden måde var måske at bruge en LM324 den kan levere 40mA hvis det er nok. (tjek lige det med den ikke kan trække den helt ned til stel.. 0.3V)

mvh Kasper

Reply to
Repzak

Henrik Mortensen skrev i meddelelsen ...

1mS

Kan Du læse Eagle filer ?

mvh Orla

Reply to
Orla Pedersen

To ting:

  1. brug en MosFET med LAV on-modstand
  2. brug en driver, der kan levere varen. En 4 cyl bilmotor, med max
8.00rpm, kræver ikke mere end ca 2ms mellem pulserne. Normalt driver man en MosFET gate med under 100ns i skiftetid.

Hvis modstanden i tændspolen er 0.7 Ohem, og du bruger en god transistor med f.x. 10mOhm, er der ikke køleproblemer, selv om du trækker 12/0.7=ca

15Amp. Så sætter du ca 2.3Watt i transøsteren.

Ja, det kan jeg.

Har en demoversion.

Mvh Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

SI9910 er guld !

-- Jeg kan virkelig ikke se, hvad det skulle betyde, at forbinde en 0,1 mm X 1 mm tin-fyldt kobberbane i ét apparat med en anden 0,1 mm X 1 mm tinfyldt kobberbane i et andet apparat, via et sølvbelagt 4 mm2 polafhængigt højteknologisk kulfiberinfiltreret kabel til et astronomisk beløb.

Tro flytter ikke bjerge. Tro flytter kroner.

Reply to
Ole Geisler -

"Henrik Mortensen" skrev i en meddelelse news:dgc8ch$2sn6$ snipped-for-privacy@newsbin.cybercity.dk...

Kan denne måske hjælpe?

Ellers kig på 4421 - 4428. Der er lidt forskelligt.

--
mvh Uffe
Reply to