mosfet current source

Jeg har lavet en constant current source med en depletion mode (normally
on) mosfset, DN2540. Den er en del af forstærkeren, som current source til
driver røret:

http://kernel.dk/board5.png

Konstruktionen er jo ret simpel (mosfet, modstand, en trimmer). Mit
problem er nu, at den brugbare range jeg kan justere er ca 0mA til ~14mA,
derover går det pludselig ekstremt hurtigt op til fuld skrue igennem. Det
er ikke så handy, når jeg nu gerne vil finde frem til 20mA, som angivet på
tegningen.

Mit spørgsmål er nu, hvordan jeg nemmest kan flytte den brugbare range til
feks 15-25mA?

På forhånd tak, Jens

Re: mosfet current source

Problemet er, at jeg har haft svært ved overhovedet at finde disse
normally mosfets. Så jeg hænger lidt på dem :)

Men jeg har ved at smide en modstand parallelt over pot meteret nået frem
til et tilfredsstillende resultat. Du har fuldstændig ret i at der er stor
varians mellem dem, faktisk var jeg nødt til at eksperiementere mig frem
mellem bare disse to (ellers ens) setups! Med 60-100 ohm henover pottet
fik jeg en fin justering inden for et par ohm, hvor min brugbare region
ligger.

Tak for hjælpen.

Jens

Site Timeline