MOS 4093 - mystik!

Goddag goddag.

Jeg er ved at lave en lille vandføler, som skal fortælle om der er vand på
mit bryggersgulv.
Da jeg fortrækker at få signal når der IKKE sker noget, har jeg konstrueret
den således (Se venligst dette diagram) at der er spænding på en leder når
der ikke er vand på gulvet:

http://www.trucios.webbyen.dk/billed.asp?PrivatBilled76%71706

Som man kan se, får MOS 4093 input fra en modstand, som som C517'eren
trækker til stel når følerne blivervåde.
Sagen er, at inputtet til NAND-gatene vil hoppe op og ned, på grund af
luftfugtighed og lignende.
Det er fint nok.
Outputtet fra NAND-gatene (schmitt-trigger) burde derimod være "enten
eller", så der kommer enten "næsten" 9 volt ud, eller 0 v.

Det gør der ikke!

Når jeg berører elektroderne med forskellig kraft, kører spændingen fra
NAND-gaten OGSÅ op og ned!

Hvorfor fanen gør den det?

Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Re: MOS 4093 - mystik!
Hejsa

Sandsynligvis brum, det du måler er sikkert pulserende DC, prøv at sætte dit
voltmeter til at måle AC, så får du sikkert en spænding.

Du har også en meget voldsom forstærkning på indgangen, når du går ind på en
darlington trans., hvorfor ikke bare lade din føler være stel som den ene
indgang og indgangen af din 4093 som den anden, trukket til plus af en
470KOhm's modstand?
Så får du samme funktion, men du har bare stel hele vejen ud til din føler.

Mvh Hauge

Re: MOS 4093 - mystik!

Dit diagram er sikkert OK. Men vE6%r opmE6%rsom pE5% at spE6%ndingen over
fF8%lren bF8%r vE6%re AC, Ved DC vil der efter en tid ske en oxydering af
dine fF8%lere. En fejl som mange proffer ogsE5% har gjort.

M.v.h.

BF8%rge

Site Timeline