Montering af kondensator i auto-hifi-system? - Page 2

Re: Montering af kondensator i auto-hifi-system?

Mellembassen kan du mærke, subben giver ubehag ;-)

Re: Montering af kondensator i auto-hifi-system?

Jeg troede mellembas var noget 6x9'erne leverede?

Troels

Re: Montering af kondensator i auto-hifi-system?

Det er mellembassen der giver "dunket i ryggen", gør din sub det, skærer
du alt for højt.

Hvis din delefrekvens er over 100Hz er det ikk en ren sub du har :-)

Du er velkommen til at kigge forbi, så skal jeg vise dig om din
"kondensator" virker. Desværre er der langt fra Vodskov til Hammel, så
det sker nok ikke.

Den alternative afprøvningsmedtode har du vidst fået. Spil med anlægget
og fjern den plus der går til kondensatoren, spiller forstærkeren videre
virker kondensatoren.

Re: Montering af kondensator i auto-hifi-system?

Jeg har været oppe i dyre Cerwin Vega 6x9'ere uden at opleve det dunk... Ved
ikke hvad jeg gør så forkert.

Det er skam en ren sub, og den er justeret under 100Hz, hvis jeg skal tro
justeringsskalaen. hehe

Vestbjerg - men hva, der er kun 5 km imellem. Jeg er faktisk af og til i
Hammel. :o) Såeh... Bilen er endda synet hos Hammel Bilsyn ;)

Hvor lang tid skal kondensatoren ca. kunne holde uden? Det er en 1,5Farad.

Troels

Re: Montering af kondensator i auto-hifi-system?

Afstemmer ikke kammeret rigtigt.

Du kigger bare forbi.

Bilsyn ???

Jeg havde næsten glemt den slags :-)

Det kommer jo an på, hvor megt strøm du trækker.

10 sekunder (mindst) ved moderat lydstyrke.
Duer den ikke vil forsærkeren dø lige med det samme (prøv at fejrn
ledning mellem kondansator og forstærker og se, hvor hurtigt den "dør").

Re: Montering af kondensator i auto-hifi-system?
Hejsa,

Øhh, straks griber jeg plastikhjernen...

Antaget:
Batterispænding: 12,5V (Motoren kører ikke)
Forstærkerens UVLO: 8V
'Moderat' styrke: 2W pr. kanal, 2 kanaler.
Forstærker virkningsgrad, n: 0,5
---

Aftappet energi fra kondensatoren: 0,5*1,5F*(12,5-8)^2 = 15,2J

Eamp = (2W*2kanaler/0,5)*s = 8Ws

Re: Montering af kondensator i auto-hifi-system?

Pas, har kun prøvet det fysisk, aldrig regnet på det.

Re: Montering af kondensator i auto-hifi-system?

Jeg får ca. 3-4 sekunder ud af den.

Troels

Re: Montering af kondensator i auto-hifi-system?

-så antager man at det virker

Bo //
-der arbejder med store kondensatorer til hverdag...

Re: Montering af kondensator i auto-hifi-system?

Præcis - så jeg er glad :)

Troels

Re: Montering af kondensator i auto-hifi-system?

Den lever ca. 3-4 sekunder såfremt der er godt med knald på bassen, og godt
oppe i volumen. Er kondensatoren ikke sat på, dør forstærkeren med det
samme. :) Så det må da virke.

Er dog stadig noget træt af at displayet ikke lever. Ved ikke hvorfor. Hvis
"featuren" er der, er jeg af den holdning at den skal virke.

Troels

Re: Montering af kondensator i auto-hifi-system?

Jeps

Er der flere skrueterminaler ?

Ellers retur med lortet.

Re: Montering af kondensator i auto-hifi-system?

Nej, det er der ikke.

Pis også... Nå, jaja, andet er der vel ikke for.

1000 tak for hjælpen! :o) Ved ikke hvad jeg skulle gøre uden jer der faktisk
har forstand på skidtet ;o)

Troels

Re: Montering af kondensator i auto-hifi-system?

Det var at godt der var noget der kunne hjælpe dig, når du ikke vil
lytte til Rasmus eller mig.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Montering af kondensator i auto-hifi-system?

"uden jer". Bemærk pluralis. ;o)

Troels

Re: Montering af kondensator i auto-hifi-system?

Mikkel mener at vi skrev for "lang" tid siden i tråden at du skulle retur
med lortet...
i øvrigt ville jeg - hvis jeg var dig finde et stort relæ til at koble ind
mellem batteriet og kondensator+forstærker så det er frakoblet når bilen
ikke er startet... stoler bare ikke meget på Thansen elektrolytter der står
i en 60 grader varm bil en sommerdag med snablen laaangt nede i
bilbatteriet... du har vel sikring på mellem batteri og kondesator +
forstærker ikke??

Rasmus
Re: Montering af kondensator i auto-hifi-system?

Hvis det er ordentlige kondensatorer har de en indkoblingsstrøm, der
kræver et starter-relæ

Bo //

Re: Montering af kondensator i auto-hifi-system?

øhh...?? det var af sikkerhedsmæssige årsager jeg tænkte på... en bil-kabine
brænder utrolig godt...

Rasmus
Re: Montering af kondensator i auto-hifi-system?

Jeg arbejder til daglig med kondensatorer, der er på ca 150F, og her
taler man om kortslutningstrømme på ca 2kA. Og er kondensatoren helt
afladet, når man tilslutter den et tændingsbatteri, må man håbe at der
er kobbermodstand nok i kablerne til at det går godt. Når jeg tænder har
jeg et system, der begrænser strømmen til 40Amp.

Min anvendelse er ikke til bilradioer, men til lidt større ting...

Bo //

Re: Montering af kondensator i auto-hifi-system?
ja fair nok alt sammen - men vi snakker om en T Hansen kondesator... altså
må man kunne forvente det værste... det er min pointe - at slå skidtet fra
når bilen stoppes...

Rasmus

Site Timeline