Montering af et coax stik PL259?

Kender nogen noget til en beskrivelse af hvordan man mest
korrekt og nemmest monterer et coax stik PL259 på et 10mm
coax antennekabel til en VHF.
Måske en hjemmeside?

--
Hilsen Carl

Re: Montering af et coax stik PL259?

Der sidder en hel flok radio-amatører i dk.fritid.hamradio, de ved det med
sikkerhed. Jeg har engang set beskrivelsen på en af deres hjemmesider, men
kat'te huske hvilken :o)

mvh
Ebbe

Re: Montering af et coax stik PL259?

Jeg samler mine som de nu engang skal samles.. ;)
Omløberen baglæns ned over kablet, afisolering af kabel, bøjer et god
cm. skærm bagover isoleringen, skærer den hvide inderisoering ned til 2
mm. fra skærmen, skruer så stikket på, så inderleder løber ud i stikket
i midten. Derpå lodning af inderleder, og omløber drejes på.

Nogen spørgsmål?

J.

Re: Montering af et coax stik PL259?
Grrrr..

Du inviterer vel nok til problemer på på længere sigt på den måde.

Skærmen skal loddes fast i stikket.  Afisoler midterleder etc,  og afisoler
så skærmen så der er ca 10mm blotlagt oven på isoleringen til
midterlederen. Der skal rage ca 2 mm isolering til midterlederen ud under
skærmen.

Så fortinnes den blotlagte skærm forsigtigt hele vejen rundt, stikket
skrues på  - helt i bund - og loddes fast til skærmen igennem hullerne
under omløberen. Der skal bruges rigeligt med tin og varme så der bliver
god kontakt og så hullerne er lukket. Der checkes for kortslutninger og
midterlederen kan loddes.
Tværhullerne i stikket kan evt files lidt op så loddetinnet får rene flader
at binde på inden montering.

Og ja, PL-stikket er sandsynligvis blevet til et engangsstik, men er
arbejdet lavet ordentligt er det tæt og så er det heller ikke nødvendigt at
montere det på ny fordi kablet med tiden bliver irret eller vådt.. Af skade
bliver man klog..

Vy 73 de Lars (Radioamatør)

Re: Montering af et coax stik PL259?
Enten er du bedre til at forklare, eller også taler vi om to forkellige
udgaver af PL-259 aka Cowboystik?

Vy 73 de ozxxxxxxx (også radioamatør). ;0)

Re: Montering af et coax stik PL259?

afisoler
flader
at
skade

Det er absolut ikke nødvendigvis, at lodning er bedre end klemmeforbindelser
!!!

Skal vi så til det igen?

Vy 73 de OZ 7 IY  Erling (Radioamatør) A licens (ægte)

Re: Montering af et coax stik PL259?
Hej Erling, Lene og Lisbeth - må solen skinne på jeres vej.

klemmeforbindelser

Nej selvfælgelig skal chrimp-varianten af PL-stikket ikke loddes ;-)

Jeg har bare gjort den erfaring med "Cowboy-metoden", den sønderjydske
metode, eller Walkie-metoden som den kaldes på Fyn, eller hvad metoden nu
hedder når hvor man krøller skærmen tilbage og skruer stikket ned over
skærm og isolering, er noget skidt når kobberet er irret efter nogle år
selvom det er tiptop den dag stikket bliver sat på. Det er derfor jeg
anbefaler lodning først som sidst.

Vy 73 de oz1etp/Lars - også en af de ægte gamle A-licenser

Re: Montering af et coax stik PL259?

Hi, hi. Hvis du undlader at komme stikkene i vand, irrer de ikke. Ude i
masten, eller hvad det nu hedder, kan man evt. bruge et stykke krympeflex.
Det er hurtigere og bedre end at lodde.
I elektrikerverdenen. Hvis man lodder på ledninger inden montage, har man i
det lange løb en dårligere forbindelse. Det kan være fristende, men brug
terminalrør i stedet.

Mvh.   Erling

Re: Montering af et coax stik PL259?

For resten Lars, - dit kaldesignal er da nyere end mit. Jeg er en ægte
"tobogstavs fidus" (4ER)   Tak for sidst for resten.

Hilsen Erling

Re: Montering af et coax stik PL259?

Pral!

Ja, et enkelt et.
Hvad bruger du omløberen til når der er tale om 10mm kabel?

--
mvh Uffe

Re: Montering af et coax stik PL259?

Kunne man eventuelt forestille sig, at omløberen bliver anvendt til at
fastgøre stikket i PL-bøsningen ? ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Re: Montering af et coax stik PL259?
Nemmerlig.

Re: Montering af et coax stik PL259?

Omløberen anvendes til at fæstne stikket til bøsningen.

J.

Re: Montering af et coax stik PL259?
Du forveksler omløberen og reduktionsbøsningen

/carsten

Re: Montering af et coax stik PL259?

Det har du helt ret i.
My bad :-)

--
mvh Uffe

Re: Montering af et coax stik PL259?
Tak for svarene. Det var lige hvad jeg manglede.

--
Hilsen Carl

Re: Montering af et coax stik PL259?
+AD4- +ACI-Lars Peter Larsen+ACI-
+ADw-lars+AF8-pontoppidan+AEA-get-to-net.i.danmark+AD4- skrev i en
+AD4- meddelelse news:01c541f6+ACQ-09a51060+ACQ-1302a8c0+AEA-lars...
+AD4- +AD4- Grrrr..
+AD4- +AD4-
+AD4- +AD4- Og ja, PL-stikket er sandsynligvis blevet til et engangsstik, men er
+AD4- +AD4- arbejdet lavet ordentligt er det t+AOY-t og s+AOU- er det heller ikke
+AD4- +AD4- n+APg-dvendigt at
+AD4- +AD4- montere det p+AOU- ny fordi kablet med tiden bliver irret eller
v+AOU-dt..
+AD4- +AD4- Af skade
+AD4- +AD4- bliver man klog..
+AD4- +AD4-
+AD4- Enten er du bedre til at forklare, eller ogs+AOU- taler vi om to
+AD4- forkellige udgaver af PL-259 aka Cowboystik?
+AD4-
+AD4- Vy 73 de ozxxxxxxx (ogs+AOU- radioamat+APg-r). +ADs-0)

Oh jow, til forkskel fra det beskrevne findes der jo ogs+AOU- PL 259.
Nu skal det s+AOU- ogs+AOU- lige siges siges, at PL 259 ogs+AOU- kaldes UHF
stik,
hvilket frekvensomr+AOU-de de i +APg-vrigt ikke er velegnede til (brug
N-connectorer).

Grunden til at PL 259 skal s+APg-ges hel tilbage i radioens barndom, hvor man
ikke var n+AOU-et l+AOY-ngere end at kalde frekvensomr+AOU-det 4 - 6 MHz for UHF
- alts+AOU-
det h+APg-jeste frekvensomr+AOU-de, man beherskede den gang.

Karsten, OZ1GB

Re: Montering af et coax stik PL259?
+ADw-lars+AF8-pontoppidan+AEA-get-to-net.i.danmark+AD4- skrev i en

Cut

radioamat+APg-r uden at
sendetilladelse.
sendetilladelse.

Karsten, få lige styr på din newsreader tak

Re: Montering af et coax stik PL259?
Den Sat, 16 Apr 2005 00:20:20 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

sendetilladelse.

Det er jo bare 7-bit. Kan Mozilla ikke finde ud af det?
--
Jens   OZ2JP   www.oz2jp.dk
All I know I learned from reading Usenet.

Re: Montering af et coax stik PL259?

Ugelset i newssammenhæng

Pas, min netscape 4.51 kan ikke, Goggle groups kan heller ikke:
<http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&threadm42%605629%240%24244%24edfadb0f%40dread12.news.tele.dk&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26lr%3D%26group%3Ddk.teknik.elektronik