montering af BNC stik?

Hejsa gruppe!

Sidder og arbejder nogle nye antenneforslag til min bærbare radioscanner, og
skal i den anledning have monteret et bnc stik på antennekablet.

Ja, jeg ved godt det lyder lidt kejtet at have problemer med dette, men jeg
savner altså en tegning på hvordan man monteret antennekablet korrekt i
bnc-stikket, for kablet er nu røget af stikket for 2. gang.

Måske er det fordi jeg kun har en smd-loddestation til at varme spidsen i
bnc-stikket, at lederen ikke vil sidde fast? Og så har jeg ikke helt fattet
hvordan skærmen skal fæstnes til bnc-stikkets hus - skal man klemme skærmen
fast i gevindet eller hvad?

Jeg har godt nok monteret mange stik i tidens løb, men aldrig bnc stik -
hjælp søges!

På forhånd tak!

Mvh Peter

Re: montering af BNC stik?

Det kommer an på hvilket stik du har fat i... Men de fleste BNC'er til kabel
er til crimpning eller sammenskruning.

Mvh.
 Anders

Re: montering af BNC stik?
Nu er der jo forskel på BNC stik, men prøv evt. den her.
http://www.dxing.info/equipment/rg_174_coax_bryant.dx

Re: montering af BNC stik?
Hej Leo!

Tak skal du have, men ja, det er desværre et andet bnc stik jeg er i
besiddelse af. Der er nemlig en gummiskive/o-ring og en konisk metalskive
med, udover "center pin" og hus.

mvh Peter

Re: montering af BNC stik?

Jeg går ud fdra, at det drejer sig om BNC stik til almindelig loddemonage og
ikke til crimp.

Ved loddemontage:

Stikket består set bagfra af gevindbøsning (der skal passe til
kabeldiameteren), en skiver en profilskive (ligesom med en skarp kant i den
ene ende) og en gummiring, der passer i profilskiven. Først skubbes
gevindbøsningen på kablet, dernæst den tynde skive. Så skubbes gummiskiven
på kablet med profilen fremad. Til sidst den profilerede skive med profilen
bagud mod profileringen af gummiskiven.

Den yderste kappe skælres af ca. 10 mm. Skærmen foldes ud og skal nu bøjes
ud over den flade del af profilskiven. Et par mm. længere ude skæres
isolationen til midterlederen af, således at midlterlederen er afisoleret
med et par mm.

Midterlederen af kablet loddes i ende af midterbenet i BNC-stikket,
hvorefter midterbenet skubbes forsigtigt, men bestemt op i teflonisoleringen
i stikket, indtil benet sidder korekt, i visse tilfælde i et markeringshak,
men under alle omstændigheder, så midterbenet ikke rager længere ud på
forsiden en den inderste skærm (ikke omløberen).

Resten af stikket med skærmen bukket om den inderste skive (overflødig skærm
klippes af med en saks) og skubbes så langt med ind som muligt - netop så
spidsen af midterbernet passer med positionen på forsiden af stikket. Den
bagerske omløber skrues derefter fast ned i bagsiden af stikket. Brug
svensknøgle of papegøjetang eller lignende og spænd rimelig hårdt, for det
er nu meneingen, at gummiskiven/proppen skal ekspandere og klemme hele
kablet fast, så det ikke umiddelbart kan trækkes af. Kablet er således også
vandtæt monteret.

Det er svært at beskrtive det nærmere, når det ellers er noget, der ligger i
håndleddet - it's all in the wrist, you know - som de sagte de James Bond
filmen Octopussy.
KHJ

Re: montering af BNC stik?
Hej KHJ

Jamen du ramte helt rigtig med typen af BNC stik, og ja det er til
loddemontage.

Tusind tak for den meget udførlige instruktion - den er jeg virkelig glad
for. Jeg vil sætte mig ned med den og kolben i eftermiddag, og endelig få
monteret stikket korrekt.Så kan jeg endelig høre scanner igen, også selvom
der bliver trukket lidt i antennekablet.

Mange hilsner Peter

Re: montering af BNC stik?
Selv tak.

Gummityllens eller gummiringens eller hvad du kalder den, opgave at klemme
kablet fast, så det netop ikke smutter ud.
KHJ

Re: montering af BNC stik?

Her er et par samleinstruktioner :
Dit stik er måske ikke helt samme fabrikat, men princippet er sikkert det
samme..

http://www.tpub.com/content/radiotestsets/TM-11-6625-928-35/css/TM-11-6625-928-35_37.htm
http://www.amphenolrf.com/products/assemblyInstructions/299.pdf

mvh/JS

Re: montering af BNC stik?
http://www.tpub.com/content/radiotestsets/TM-11-6625-928-35/css/TM-11-6625-9
28-35_37.htm

Ganske fortrindelige instruktioner. Facon på de enkelte dele af forskellige
fabrikater kan variere en smule, men de skal alle passe til det samme kabel,
så variationsmuligheder er fakisk stærkt begrænsede.

Billeder og tegninger gør altså meget for forståelsen.
KHJ

Re: montering af BNC stik?
Du skal anvende BNC stik hvor du bruger en tang til at klemme det
fast, det er klart det nemste. du kan kåbe dem på www.hjemme-alarm.dk
se under videoovervågning.

Site Timeline