Monitor EHT problem (formentlig..)

Jeg har haft det oppe og vende før her i gruppen, så nu prøver jeg lige
igen.

Jeg har et par monitorer stående der har den samme fejl. Det virker som om
højspændingstrafoen er ustabil. Når skærmen slukkes siger trafoen tik tik
tik tik og når den kører kommer der nogle tik tik engang imellem og billedet
falder ud samtidig.

Hvad kan det være? den ene skærm ser ud til at ha overvundet fejlen, den er
i hvertfald holdt op (lige i øjeblikket i hvertfald...)
Er det overgang i EHT trafoen?

--
M.v.h. Peter Andersen.

Re: Monitor EHT problem (formentlig..)

Hvad råd fik du dengang ?

Omlod, omlod, omlod - alt meknisk store komponenter og skift evt
lytter.

Re: Monitor EHT problem (formentlig..)
Ingen så vidt jeg husker...

Er det en fejl du kender til og har erfaring med?
Jeg har efterloddet alt, lytter har jeg ikke skiftet endnu. Men det undrer
mig lidt, for det er en skærm der ikke har hørt voldsomt meget.

-
M.v.h. Peter Andersen.

Re: Monitor EHT problem (formentlig..)

Ja og ja

Dyr skærm, eller billig skærm ?

Re: Monitor EHT problem (formentlig..)

Ved du så hvad det skyldes? hvad er det der sker når skærmen slukkes? jeg
har lagt mærke til at når der slukkes og højspændingen falder, så falder den
i hak med disse klik.

Både og. Den ene er en noget dyr og undværlig 21", den anden er ligemeget.

--
M.v.h. Peter Andersen.

Re: Monitor EHT problem (formentlig..)

Løse forbindelser skyldes at de store komponeneter ryster og bevæger sig
(trækker i lodninger). Du skal altid kigge efter en død HOT
(højspændings transistor). Hvis du har en afbrudt forbindelse forsøger
switchmoden at pumpe liv, og det er de klik du kan høre. Samme klik kan
også forekomme ved døde lytter. Det er forsyningen der forsøger at
starte, men rammer loftet i strømbegrænseren og slukker igen.

Formoder at 21"eren er den gamle dyre og den andet noget billigt
skrammel der ikke har kørt så længe.....

Re: Monitor EHT problem (formentlig..)

Nej. Det er ikke her problemet er, det problem du beskriver kender jeg
udmærket. Som jeg også skrev så kører skærmen fint! det er når man slukker
den siger tik tik tik og engang imellem når skærmen kører siger den et par
tik tik og mens billedet ryger og kommer tilbage igen lige straks.
Som jeg skrev: tikkene kommer fra højsændingstrafoen IKKE fra SMPS'en.

--
M.v.h. Peter Andersen.

Site Timeline