Modulering af laser lys, hvordan?

Jeg er blevet fascineret af aflytnings metoden, hvor laserlys reflekteres på
en rude og det moduleres med rudens vibrationer. Det reflekterede modulerede
laserlys modtages så af (fx en fototransistor??).

Det jeg ikke forstår er hvordan moduleret laserlys "ser ud"!?. Vil
lysstyrken af laserlyset variere med rudens frekvens??

Håber mit spørgsmål er en smule forståelig, ellers er meget velkommende til
at stille spørgsmål, så skal jeg da prøve at uddybe mig.

Mvh Thomas

Re: Modulering af laser lys, hvordan?

modulerede

Laserlysets bærebølge på vel omkring 450 nm bliver moduleret af
rudenssvingninger men om det er AM eller FM modulering ved jeg ikke.

--
mvh/rg. Christian

Re: Modulering af laser lys, hvordan?

Når ruden bevæger sig indad, vil bølgelængden blive en lille bitte smule
længere og frekvensen på lyset en lille bitte smule lavere. Det er det
samme, som når en ambulance køre forbi dig, på vej imod dig, har den en
højere tone og på vej væk en lavere. Det er så frekvensen der ændrer sig,
altså FM.

Klaus

Re: Modulering af laser lys, hvordan?

Mange tak.

--
mvh/rg. Christian

Re: Modulering af laser lys, hvordan?
Hejsa

Men den del af lyset der bliver reflekteret imod "dig", vil variere efter
rudens rysteri, så der er også AM modulation ;-)

Kan jeg huske fra gamle dage, da man brugte en alm. lampe og et bamseøje, og
kunne aflytte snak bag en rude, omend ret dårlig lyd, men det er jo hvad man
kan forvente af den simple konstruktion.

Men som sagt, så er det ikke kun FM, men der er også AM, hvilket er langt
det nemmeste at detektere.

Mvh Hauge

Re: Modulering af laser lys, hvordan?

Vil lysets styrke variere ?

Klaus

Re: Modulering af laser lys, hvordan?
Hejsa

Jeps, da en del af det lys der før reflekterede direkte imod dig, vil ryge
ved siden af, i takt med rysteriet på ruden.

Mvh Hauge

Re: Modulering af laser lys, hvordan?

Men da skulle man jo tro at lyset fra en lyskilde som kommer mot deg er
sterkere enn når den samme lyskilden beveger seg bort. Det tror jeg ikke,
fordi hastigheten på lyset er så ufattelig mye høyere enn en bil, eller
svingningen i ei rute for eksempel. Men hvis man har en rett lys-stråle og
lar strålen lyse på ruta i veldig liten vinkel, så kan det jo tenkes at hvis
du er heldig med hvor på ruta laserstrålen treffer, så kan du lese av
vibrasjoner fra den reflekterte strålen.

Re: Modulering af laser lys, hvordan?

Vil det sige at man kan nøjes med at måle på variationerne i lysstyrken??
(ved ik helt hvad forskellen er på AM og FM modulation??)

Mvh Thomas

Re: Modulering af laser lys, hvordan?

AM =Amplitude modulation = lyssyrken

FM = Frekvens modulation = måle bølgelængden af det reflekterede signal.

Klaus

Re: Modulering af laser lys, hvordan?

Ja, selvfølgelig..... Tak

Mvh Thomas

Re: Modulering af laser lys, hvordan?
Hej Hauge

Det vil altså sige at det reflekterede signal variere i lysstyrke, hvor
kommer
den  variation fra ??

Mvh Max

Re: Modulering af laser lys, hvordan?
efter

Ruden vibrerer, den bevæger sig ud og ind, derfor buer den mere eller mindre
og spreder derfor lyset :)
Jeg kan forestille mig variationen igen er afhængig af hvor stor ruden er,
måske temperatur og andet...

Brian

Re: Modulering af laser lys, hvordan?

Nu har jeg ikke regnet på det, men jeg vil gå ud fra at et
interferometer der måler fasen mellem den udsendte og den modtagne bølge
vil være en del bedre (læs: mindre støjfyldt) end variationen af
lysstyrken...

Med venlig hilsen Preben

Re: Modulering af laser lys, hvordan?
Hejsa

Men nok ikke lige et hjemmefuskerprojekt til en mørk vinteraften på
køkkenbordet ;)
Tror den med AM er den simpleste at føre ud i praksis, for alm. dødelige
mennesker, med et normalt lager af udstyr.

Mvh Hauge

Re: Modulering af laser lys, hvordan?

Jo, for søren, hvor svært kan det være: Et par beam-splitters (ved ikke
lige hvor man får fat i sådanne, men det må da kunne findes) et rimeligt
stabilt/stift spejlsystem og en simpel foto-diode må vel kunne gøre
det... :-) Det er da præcist sådan noget man kan hygge sig med i de
mørke vinterstunder... :-) Kunne faktisk være meget sjovt at prøve...

Med venlig hilsen Preben

Re: Modulering af laser lys, hvordan?
Hejsa

Jow jow, men mon ikke den simple udgave er mege egnet til hjemmefuskeren?

Enig, men det er stadig kun noget for dem (os?) der har en del erfaring med
elektronik..

Jasq, når det bliver koldere, så er det vist det der skal nusses med, for
det hjemmekontrolsystem som jeg prøvede at få igang for noget siden her i
gruppen, gik op i hat og briller, da folk begyndte at diskutere en masse
udenomsskidt..

Mvh Hauge

Re: Modulering af laser lys, hvordan?

Kan du ik udspecifisere din ide lidt nærmere! kan ik helt forstille mig
hvordan man kan registrere så lille en ændring i bølgelængden (som ruden vil
give anledning til) med en simpel foto-diode?!

Mvh Thomas

Re: Modulering af laser lys, hvordan?

Foto-dioden vil kun detektere "beat" frekvensen mellem udgående og
inkomne stråle. Interferometret kunne bygges f.eks. sådan (prøver med
lidt ascii-grafik, skal ses med fixed fonts):

                 --- Spejl

                  | / Beam-splitter
                  |/
   Laser ---------/--------------| Vindue
                 /|
                / |

                  o Foto-diode

Bemærk: Jeg ved intet om optik eller interferometre så tag det nu ikke
for gode vare men lav lidt forundersøgelser inden du går igang med at
implementere ovenstående, da jeg ikke har nogen anelse om det vil
virke... :-) Spørg evt. på dk.videnskab...

Med venlig hilsen Preben

Re: Modulering af laser lys, hvordan?

Sådan en "Beam-splitter" sidder da i en hver CD-afspiller, måske sådan en
kunne bruges?! , men jeg spørger lige i dk.videnskab.

Mvh Thomas

Site Timeline