Modstandsmåling 3-fase motor ?

Hej. Min datter i Spanien har en luft til vand varmepumpe med en 3-fase motor. Kompressormotoren er dømt defekt af en lokal kølemontør (som dog ikke har modstandsmålt på motoren).

Jeg er netop kommet hjem efter at have målt på motoren med følgende resultater:

Mellem L1 - L2: 2.1 ohm Mellem L2 - L3: 3.6 ohm Mellem L1 - L3: 4.8 ohm

Fra en L til stel: Uendelig stor.

På internettet har jeg fundet tekniske data som siger: Viklingernes modstand

3.6 ohm.

Ser det ud som om motorens viklinger er brændt sammen ???

Venlig hilsen, Frank.

Reply to
frank

som dog

stand

Er det en "hermetrisk" motor, eller en motor der tr=E6kker en kompressor via en kilerem eller lign? DC modstanden b=F8r v=E6re i nogenlunde balance, men kan igen ikke bruges til s=E5 forf=E6rdelig meget. Det er driftstr=F8mmen pr fase der siger noget om hvordan vilklingerne har det. Den b=F8r v=E6re ret ens pr fase.

Nu er det vel sikkert at det er en "rigtig" trefaset motor og ikke en enkeltfaset motor med startvikling?

Hilsen Kim

Reply to
Kim Christensen

Hej Kim og tak for svaret.

Det er en hermetisk lukket enhed motor og kompressordel, så man kan ikke komme tættere på for at måle end jeg har været (direkte på 3 terminaler på siden af enheden).

Jeg bliver dig svar skyldig om det er en ægte 3-faset motor. Det kunne måske være en enkeltfaset 440 volt vikling, plus en startvikling. Målingen mellem L2 og L3 er jo 3.6 ohm som jeg har set i specifikationer fundet på nettet.

Hvis det er en ægte 3-faset, ville modstanden mellem L1 - L3 vel ikke kunne blive højere end 3.6 ohm ved sammenbrænding - derimod mindre modstand !

Jeg vil søge efter mere specifikke informationer omkring motoren.

venlig hilsen, Frank

"Kim Christensen" skrev i meddelelsen news: snipped-for-privacy@j33g2000yqn.googlegroups.com... > Hej. Min datter i Spanien har en luft til vand varmepumpe med en 3-fase

Er det en "hermetrisk" motor, eller en motor der trækker en kompressor via en kilerem eller lign? DC modstanden bør være i nogenlunde balance, men kan igen ikke bruges til så forfærdelig meget. Det er driftstrømmen pr fase der siger noget om hvordan vilklingerne har det. Den bør være ret ens pr fase.

Nu er det vel sikkert at det er en "rigtig" trefaset motor og ikke en enkeltfaset motor med startvikling?

Hilsen Kim

Reply to
frank

Jeg har fundet specifikationer og el-diagram her:

Det er type 417 A.

På side 10 i dokumentet står der "400 V three phase".

Det undrer mig blot at på diagrammet på side 15 er terminalerne på motoren mærket R, S og C!

Er der noget om, at der kan være indbygget et sikringskredsløb før motoren, som skal sikre at motoren ikke løber den forkerte vej rundt hvis faserne er byttede ?

Venlig hilsen, Frank

Reply to
frank

frank skrev:

Jeg syntes jeg ser "0417" under både 230V 1fase og 400V 3fase. Hvad er det fulde model navn på din kompressor?

mht. R,S,C er mit *gæt* at det måske henviser til sydlanske navne for ledningsfarver, og ikke at forveksle med R/L1, S/L2, T/L3, da "C" i det ene diagram er N og i et andet er L1.

Men det er kun gætværk, intet håndgribeligt udover en ide :-)

/Jan Rasmussen.

Reply to
Jan Rasmussen

Hej Jan.

Den fulde modelbetegnelse er 0417 H A. Og ja, den findes både i en 230 volt og 400 volts udgave. Men det er en 400 volts.

Hvis du ser længere nede i manualen under større maskinerier er terminalerne betegnet R, S og T ! mystisk.

Jeg tog et par fotos af selve kompressorenhedens label: Copeland scroll compressor, model ZH30K4E-TFD-524. 380-420 V, PH 3, HZ 50, RUN CAP 000 MFD., MOTOR E, PROT. T.

Så jeg forstår ikke mine modstandsmålinger.

Venlig hilsen, Frank

Reply to
frank

frank skriver:

Du har en smeltet vikling (mindst).

Når du måler den ene vikling, har du de to andre med i en serie/parallel kobling, med mindre at du har pillet ledningerne inde fra motordelen ud, inden målingerne. Måler du på den færdige kompresser vil en måling mellem L1 og L2 være spolen der i mellem, med spolerne mellem L2-L3 og L3-L1 (i serie) lagt i parallel hen over.

... Hvis den er trekant-koblet, ja.

Mvh Martin

Reply to
Martin [TMM]

motoren

=E6kvivalent til de gamle danske betegnelser, rod-stamme-top?

-Lasse

Reply to
langwadt

30 volt

nalerne

AP 000

Nu har jeg m=E5lt de trefasede motorer igennem som jeg har her i huset, og som jeg ved fungerer. Der er forskel i DC modstand, men ikke procentvis s=E5 meget som p=E5 din kompressor.

Hvad er fejlsymptomerne p=E5 den kompressor? Hvis det p=E5 nogen m=E5de er muligt burde der m=E5les str=F8m p=E5 hver af= de tre faser. Hvis den er forskellig er den gal. Motorv=E6rn har en differentilfunktion der f=E5r dem til at koble ud ved uens belastning af de tre faser, ogs=E5 selv om den maximalstr=F8mmen ikke er overskredet i nogen af faserne. Hvis fejlsymtomet er at motorv=E6rnet kobler ud efter kort tids drift ser det ud til at k=F8lemont=F8ren har ret, i og med spredningen p=E5 dine DC ohmm=E5linger er s=E5 stor.

Hilsen Kim

Reply to
Kim Christensen

"Martin [TMM]" skriver:

Hvis den er stjernekoblet vil man måle seriekobling af 2 spoler hver gang.

Tak for jeres svar.

Fejlsymptomet er at hovedsikringerne (automatsikring) slår fra efter et par sekunders indkobling, og motoren kommer slet ikke igang. Det kunne jo også skyldes en blokeret kompressordel, hvor strømmen i følge specifikationerne så ville være ca. 50 amps.

Her er nogle tekniske specifikationer på kompressoren:

Jeg har ikke kunnet finde noget om den er stjerne- eller trekantkoblet, men i begge tilfælde ville jeg vel få 3 ret ens modstandsmålinger.

Den må nok dømmes kaput. Det er en "ting" til ca. 15.000 kroner, så de unge mennesker i spanien vrider sig.

Venlig hilsen, Frank.

Reply to
frank

Har fundet lidt mere teknisk omkring motoren, læser på side 2 at motoren er stjernekoblet - hvis jeg forstår symbolet korrekt.

v.h. Frank.

Reply to
frank

par

ogs=E5

nerne

en

=E5 de unge

Det sidste svage h=E5b er at en af faserne ud til kompressoren ikke er sp=E6ndingsf=F8rende. Eller at en klodset elektriker et eller andet sted har f=E5et sat to ledninger p=E5 same fase. Men ellers er den kompressor nok d=F8mt ude.

Hilsen Kim

Reply to
Kim Christensen

Det sidste svage håb er at en af faserne ud til kompressoren ikke er spændingsførende. Eller at en klodset elektriker et eller andet sted har fået sat to ledninger på same fase. Men ellers er den kompressor nok dømt ude.

Hilsen Kim

Varmepumpen har kørt i 2 år, så el installationen er ok. Men jeg har ikke forsøgt at måle spænding på de tre faser da jeg var dernede i spanien.

Her er iøvrigt den engelsksprogede info om selve motoren

Til historien hører at varmepumpen har været fejlbehæftet helt fra leveringen. Tre gange har der været fyldt kølemiddel på og kondensatoren har været skiftet fordi kobberrør var utæt. Dette kan betyde, hvis der ikke har været skiftet tørrefilter, at der opbygges syre i kompressoren som ødelægger isoleringen på viklingerne med kortslutning til følge. Så de "bokser" med levrendøren om reklamationsret. Hvis viklingerne er brændte underbygger det teorien om syre. Hvis kompressordelen er blokeret, er det en anden sag.

v.h. Frank

Reply to
frank

Nej-nej, såfald skal den være så tudsegammel at den bruger CFC som kølemiddel. De nyere HFC kølemidler danner ikke syre i forbindelse med vand HC'er ej heller. Det var klor i CFC'erne der kunne danne syre.

--
mvh
Orla Pedersen

som

.

d vand

der kan stadig dannes syre hvis der er vand i k=F8lesystemet, det er bare olien der danner syre og ikke k=F8lemidlet, og den er ikke n=E6r s=E5 st=E6rk.

-Lasse

Reply to
langwadt