modstandsfarve?

Hvis en modstand hvor 4.farvebånd er tolerance, har båndfarve hvid eller grå
i x-faktoren, hvad vil samlet modstandsværdi være, (summen eller 0)?

Findes de forekomster overhovedet?

Angiver man kun sort som x-faktor hvis der ikke skal ganges til noget
større?

Jeg synes at have set farven bronze angivet som tolerance, kan det være
rigtigt, kan den have været brugt til at angive 20% som normalt er blank på
ældre modstande?

Mvh.
Martin Fæster

Re: modstandsfarve?

grå

Prøv at downloaded:
http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html

Find siden "Color codes", så kan du få besvaret alle dine spørgsmål (og
flere til).

Re: modstandsfarve?

Tak. Det afklarede det første spørgsmål.

Mvh.
Martin

Re: modstandsfarve?

eller
være
blank

Du kan "clicke" på farverne og se hvad betydning de har, du kan også skrive
en modstandsværdi og få farvekoden for den.

Det burde være nok til at hjælpe dig.

Men:

Hvordan ville du bruge sort som gange, hvis du skal have en større værdi?

Bronze eksisterer ikke som farve i modstandskoden, kun de 12 farver jeg har
med kan bruges.

Re: modstandsfarve?

<snip>

skrive
har
Tak, jeg ved at en modstand ikke kan starte med sort og at man ikke får
meget ud af at gange med 0.
Det et et program jeg er ved at lave og har sådan set lavet det færdigt.
Det kunne sikkert også være rart at bygge det til at kunne svare på tossede
indtastninger også.
Man skal angive om der er 3 eller 4 farvebånd incl. x-faktoren, når man
starter en udregning.

Mvh.
Martin

Re: modstandsfarve?

Nu er sort 10^0, når den bruges som gangefaktor og dvs. 1, husk også sølv og
guld som gangefaktor.

tossede

Det er altid sjovt at lave sådan noget.

Dekoder du også tolerance og temperatur coefficient?

Re: modstandsfarve?

og
Ja, det har jeg med. Jeg er fået tolerancen med ved begge veje, og tager
coefficienten til sidst på dem begge. (case m og n).
Jeg har værdierne men skal have fundet en bedre oversigt over formlen for
coefficienten.
menu n: "Værdi til farve" er lidt svær, da der skal bruges en rutine der kan
køre om igen for hvert ciffer frem til x-faktoren, men jeg tror det lykkes.

Mvh.
Martin

Re: modstandsfarve?
Hej Martin