modstande og dioder - igen

Hvis jeg sætter 1 modstand foran en LED med et spændingsfald på 3,4V og
forsyner det hele med 12V, har jeg så reelt brugt flere Watt pr. diode
end hvis jeg smider 3 LED's i serie + en modstand?

Jeg skal egentlig lave en laaaaaaaang kæde af dioder, som skal
strømforsynes med 12V (minimum 100 dioder), så jeg er naturligvis
interesseret i at bruge mindst mulig effekt..

(Jeg ved godt, at jeg har rejst et tilsvarende sp. tidligere, men det
her ser ud til at kræve sin egen tråd...)

/rack

Re: modstande og dioder - igen

Ja, du skal vælge løsningen med de 3 dioder i serie + 1 modstand,
den løsning bruger kun en trediedel af effekt i forhold til løsningen
med kun 1 diode og 1 modstand.

Mvh Max

Re: modstande og dioder - igen
tak :-)

Nogen, der for resten kender dette firma: http://www.pad2pad.com/ ?

Er det noget værd? Findes der et tilsvarende i DK?

Re: modstande og dioder - igen

Ved ikke om det er noget værd da jeg ikke kender dem, og der findes
ikke noget dansk firma der laver den slags, men en del i udlandet

www.pcb-pool.com

http://www.olimex.com/pcb/index.html

Mvh Max

Re: modstande og dioder - igen
@dreader2.cybercity.dk:

Strømforsyningen leverer 12 Volt, 10 milliAmpere (for eksempel). Den yder
altså 0,120 Watt, som afsættes enten i formodstanden eller i lysdioderne.

Hvis du sætter en modstand foran en diode, afsættes 0,034 Watt i lysdioden
og 0,086 Watt i modstanden. Hvis du serieforbinder tre lysdioder afsættes
0,102 Watt i lysdioderne og 0,018 Watt i modstanden.

Det er selvfølgelig bedst at få effekten afsat i lysdioderne i stedet for
at varme en modstand op. Det eneste problem er at med tre lysdioder i serie
har du en spænding på 1,8 Volt over modstanden. Hvis strømforsyningen
svinger 5% (0,6 Volt) betyder det et udsving på 33% i strømstyrke. Men hvis
du har styr på spændingen er det ikke væsentligt.

mvh.
Erik Klausen

Re: modstande og dioder - igen

Brug 3 dioder i serie og så en konstantstrømsgenerator.

Download

http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html

find siden "Leds" og vælg kredsløbet "T (DC)", det skulle virke fint til
formålet.

Re: modstande og dioder - igen

Regner jeg rigtigt, hvis jeg siger følgende:

3 x 3,4V dioder med 20 mA, 12V strømforsyning giver en "restspænding" på
1,8 V

<=> (U = R * I)

1,8 = R * 0,02

<=>

R = 1,8 / 0,02

<=>

R = 90 Ohm

?

Er jeg på den sikre side, hvis jeg bruger en 90 Ohm modstand foran 3 stk
i serie med en 12V blyakku som strømkilde ? Eller skal jeg bruge mere
modstand?

Re: modstande og dioder - igen
Ups!  Og hvordan finder jeg ud af hvor mange watt der afsættes i modstanden?

Re: modstande og dioder - igen

Kig lidt på det program jeg linkede til, det kan beregne alt sådan noget.

Site Timeline