Modstand til LED?

Hej ng..

Hvilen formodstand, skal jeg bruge til en lysdiode, hvies jeg skal
bruge den til 6 volt?

Hilsen Ulf

Re: Modstand til LED?
560 ohm

Re: Modstand til LED?

Hej Ulf

Google groups er din ven:
<http://www.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&q=group%3Adk.teknik.elektronik+diode+modstand+beregning&btnG=S%C3%B8g

Første hit er en forklaring fra undertegnede

- Lars

Re: Modstand til LED?
Prøv:

Spændingsfald over LED: 1.2volt
Strøm gennem LED 10mA medfører

R = (U-Uled) / Iled = (6-1,2) / 0,01 = 480 ohm

Men leds er ikke så kritiske med strømmen, så vælg en modstand du har
inærheden mellem 390 og 1000 ohm.

Held og lykke

Allan

Re: Modstand til LED?

Du kan få hjælp her  http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html

Re: Modstand til LED?

En der begrænser strømmen til noget under, hvad dioden kan tåle.

Så længe vi ikke ved, hvilken lysdiode der er tale om, er det lidt svært
at hjælpe.