Modstand og selvblinkende dioder!?

Hej NG

Først og fremmest må I lige bære over med mig; jeg har meget lidt forstand
på det hersens elektronik, men jeg prøver alligevel :)

Jeg har desværre måttet pille speedometeret af min motorcykel, men vil gerne
stadig kunne "se" mine advarselslamper vha. dioder. Indtil videre er det
gået fint og uden problemer (med lidt hjælp fra den flinke medarbejder i
Brinck Elektronik), men jeg har i dag købt nogle selvblinkende gule dioder
(5mm hed de vist) til indikatorer for tændte blinklys. MEN skal der, ligesom
med de andre dioder, en loddes en modstand "foran" disse selvblinkende
dioder?? Jeg er blevet i tvivl efter at have læst vejledningen her
http://www.brinck.dk/lysdioder.asp

På forhånd tak

Studen
Re: Modstand og selvblinkende dioder!?

Jeps

Det er fordi de ikke kræver samme strøm/spænding som en "almindelig"
lysdiode

Re: Modstand og selvblinkende dioder!?

Tak for svaret.
Dvs. at jeg skal lodde den samme modstand foran de selvblinkende dioder, på
trods af, at de ikke kræver den samme spænding som en almindelig diode?? Det
lyder da forkert :)

Studen
Re: Modstand og selvblinkende dioder!?

Nej

Du skal finde ud af, hvilken strøm/spænding de kræver....

Re: Modstand og selvblinkende dioder!?

Een af os har da misforstået noget...

Det skal da ikke være selvblinkende dioder, blot en almindelig een.
Blinkeriet sørger blinkrelæet for.

Indikatoren skal vise at blinklygterne rent faktisk blinker, ikke at du blot
sender spænding til relæet...

Indikatoren følger blinklygternes takt, derfor kan du også se at frekvensen
ændrer sig, hvis der mangler en pære i en af blinklygterne.

Leif

Re: Modstand og selvblinkende dioder!?

Haha. Jeg kom selv til at tænke på det i aftes inden øjnene gik i...
Klovn....

Studen