Modifikation af ældre signalgenerator

Hej.

Jeg fik brug for en generator, og har fisket farmands gamle selvbyg frem
fra gemmerne.

Det er vidst en sag fra Anvendt elektronik e.l.

Der sidder to EXAR XR 205 kredse i den.

Jeg erfarede hurtigt at Sinus på den er til at lukke op og ski.. i :-)

Den gamle snakker om en modifikation der blev skrevet om i et gammelt
Elektor, hvor man med ganske få ændringer kunne få den til at lave et
ganske brugbart Sinus output.

Er der mon nogen her der ligger inde med denne info - Google var ikke
hjælpsom denne gang, desværre.

Et billede af bæstet: http://zapro.dk/public/misc/IMG_0172.JPG

// Per.

Re: Modifikation af ældre signalgenerator

Jeg mener det var XR2206 som Elektor modificerede

http://www.elektor.com/forum/elektor-forums/general-all-other-articles/past-articles -(pre-1995)/sweep-function-generator.225162.lynkx

mvh
JBH

Re: Modifikation af ældre signalgenerator

Nej det er en Elektor konstruktion fra sidst i 70'erne.
Forplade layout er typiske Elektor fra den periode.

Med et billede af indmaden kan det bekræftes helt :o)

Og som JBH skrev så er det XR2206 der blev brugt som modifikation istedet
for XR205.

Elektor fra sidst i 70'erne  og start 80'erne findes på en del af
bibliotekern i magasin.

Men du skal jo nok regne med at skifte kondensatorer hvis den er bygget
start 80 sidst 70 ;o)

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Modifikation af ældre signalgenerator
<KLIP>

OK, der er bare ingen kendetegn der siger Elektor hos mig :-)

Billeder har du så her: http://gallery.zapro.dk/index.php?album=Generator

Den er måske sokkel-kompatibel ? Jeg har vidst et par af dem liggende i
en skuffe...

Yes, jeg må på jagt :-)

Yes, jeg må lige ha scopet på diverse caps og se hvor slemt det står til.

// Per.

Re: Modifikation af ældre signalgenerator

<KLIP>
Og nu har du så fået et billede, men ingen kommentarer ? :-)

// Per.

Re: Modifikation af ældre signalgenerator

Jo da ! , jeg skal nok være der, men du ved, så meget elektonik så lidt tid
:o)

Jeg er næsten helt sikker på at det er en Elektor konstruktion, men fra
hvornår?

Jeg har fundet et sted hvor man kan downloade Elektor 1977
http://www.general-search.net/download/elektor-1977

Men generatoren er ikke imellem der, så det må være en ældre årgang, så du
må nok en tur på biblioteket og bestille årgang 78 79 80, det må være i en
af dem konstruktionen er , og ombygningen også. De nummere er ikke at finde
på nettet, surt show.

Men da jeg granskede dine billeder kom jeg til at tænke på at du måske med
lidt (meget) Reverse Engineering kunne lave et lille print med XR2206, det
burde være muligt. Du kan jo nok nøjes med at skifte den XR205 der er
"carrier" og så bare bruge den anden XR05 til "modulation" (sweep)

XR205 og XR2206 er ikke pin-kompatible, men tilgengæld er der på nettet
masser af konstruktioner omkring XR2206 som burde kunne implementeres i din
konstruktion.

Men som sagt biblioteket er måske det nemmeste.

En anden ting jeg lagde mærke til er at der ikke er skærmede ledninger til
udgangen, jeg kan godt se at der er et fælles (ground) punkt , det ser lidt
underligt ud at man har BNC på den ene side men ingen skærm på den anden
side.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Modifikation af ældre signalgenerator

Du kan da prøve at skrive til Elektor - på snipped-for-privacy@elektor.com og hør om de kan
oplyse nummeret på bladet hvor den generator og måske dens modifikation er
har været omtalt i. Send billederne med, så  de kan se hvad det drejer sig
om.
De plejer da at svare mig, når jeg har spørgsmål om gamle konstruktioner.

Har du iøvrigt kigget på undersiden af printet ?. Hvis det er lavet som
fotoprint fra et af Elektors blade, så står der næsten med garanti et nummer
på printet, da dette næsten altid har været på deres printudlæg i bladene.
Det vil gøre det let at spore konstruktionen.

M.v.h.
Carsten Nielsen

Site Timeline