Modificering af ældre radio.

Hej!

Jeg er ved at resteaurere en veteranbil og skal bruges lidt kyndig hjælp :)

Jeg har en gammel radio til bilen jeg gerne vil have koblet en mp3 afspiller
til.
Der er ingen standard line-in på radioen og jeg vil ikke skæmme
instrumentbordet med blinkende lys og grafiske equalizere :)

Grunden til at jeg skriver til jer er at jeg ved et hurtigt blik på
printpladen er kommet frem til at der må være et sted hvor radiodelen sender
et signal over til forstærker delen.
Ideen var så at lodde det af, sætte en omskifter kontakt imellem som kan
skjules i ex. handskerummet og så et minijack stik der også kan ligge i
handskerummet.
På den måde kan man høre radio når omskifteren står på den originale
ledningsføring og når så man skifter over så ryger inputtet fra radioen og
skifter over til mini jack stikket.

Kan dette lade sig gøre reelt set?

Jeg har kigget lidt og er kommet frem til at det der må forstærke lyden er
det elektroniske komponent der er skruet fast til chassiet for at køle. Den
sidder relativt tæt på det potentiometer man regulerer lydniveauet med.
Er det bare at koble sig på et par af de ben eller skal man fange signalet
før potentiometret?

Jeg er måske helt forkert på den men håber inderst inde det kan lade sig
gøre :)

Mvh.
Hans-Jacob Møgelmose
Mvh.
Hans-Jacob

Re: Modificering af ældre radio.

Hej!

Har gjort det et par gange, altid ved volumepot.

/Carsten

Re: Modificering af ældre radio.

eller du ku' kF8%be en fm-sender beregnet til formE5%let, el-giganten
havde en i sidste avis, svjh 249,- SE5% er du fri for at modificere
eller montere noget i bilen20%

-Lasse

Re: Modificering af ældre radio.
hej
nu ka den være en sådan alder at det er en AM radio.

der har været samme ? inde på mustangklubben.dk der blev henviste til et
sted i sverige hvor de ombyggede Radio så den ku en masse.

jeg har tænkt mig at montere den gamle radio i hullet og så den nye headunit
i handsk rummet (den har fjernbetjening).

mvh
Rene H

eller du ku' købe en fm-sender beregnet til formålet, el-giganten
havde en i sidste avis, svjh 249,- Så er du fri for at modificere
eller montere noget i bilen

-Lasse

Re: Modificering af ældre radio.
fandt  lige indlæget.

Du kan og sende din original radio til et firma i Sverige , som opdatere
radioen med FM
4x 45w plus indgang til cd og mp3 spiller ,Jeg har lige fået min 66 radio
opdateret og det virker rigtigt godt. Prisen er 5000Skr.
Prøv at se på www.benndorf.se

Rene H

Re: Modificering af ældre radio.

En AM sender er nok næsten det letteste i verden at bygge selv....

Re: Modificering af ældre radio.
Ikke hvis man søger tilbage til 12-november og 6-december her i gruppen
("AM" i emnet)

Christen

Re: Modificering af ældre radio.

jo det ER nemt... :-) men det kræver at man har en lille smule erfaring med
hf vil jeg påstå...

Rasmus
Re: Modificering af ældre radio.
Hej igen!

Tak for alle svarene.
En FM-sender er ikke en mulighed. Har prøvet dem men resultatet er ikke
særligt godt.

Jeg er på SU og da gamle biler er gamle nok at lave i forvejen vil jeg gerne
prøve at se om jeg kan lave sådan en gammel radio.

Er det muligt at tage signalet fra transistoren og sætte mit signal ind på
den?

Får transistoren et bestemt signal hele tiden og sparker altid så meget den
kan ud med den mængde strøm den får eller får den fuld strøm hele tiden og
sparker max ud igen udfra hvor meget signal den får ind?

Jeg er helt ny i transistorer og forstærkere så i må undksylde mine dumme
spørgsmål...

Mvh.
Hans-Jacob Møgelmose

Re: Modificering af ældre radio.

lad vær med at pille i radioen... :-) - du smider vel heller ikke en ny
motor i din veteranbil vel?
min mening er at en sådan modificeret radio totalt ødelægger "magien" i en
renoveret veteran...
om det er en FM eller AM sender der skal laves så er det altså forholdsvist
nemt, hvis man selv vil bygge...

Rasmus