Modificere quartz-styret grammofonværk til 78 rpm?

Er der nogen her på linjen, der med held har prøvet at modificere en
grammofon med quartz-styret direkte drevet motor til 78 rpm?

Jeg har med stor glæde to Technics SL-D2 kørende, her skulle blot
indskydes en ekstra modstand og et potmeter parallelt over en modstand
på printkortet, så havde jeg variabel tallerkenhastighed op til knapt
100 rpm.

En af mine venner kommer nu med en Technics SLQ212, der har en
afvigende motorstyring i forhold til SL-D2, så her er jeg umiddalbart
lidt loren på at begynde at pille uden anvisninger.

Venligst Hans Henrik Pedersen.

Re: Modificere quartz-styret grammofonværk til 78 rpm?

Man ta'r to af dem, sætter den ene til 33 og den anden til 45 rmp. Og så
sætter man dem oven på hinanden. 33+4578%.  ;-P

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Re: Modificere quartz-styret grammofonværk til 78 rpm?

Der findes en iøvrigt meget underholdende beskrivelse i et gammel Ny
Elektronik (evt HiFi og Elektronik). Kan ikke huske årgangen, men det var
helt sikkert nr. 4 ;-)

/A

Re: Modificere quartz-styret grammofonværk til 78 rpm?

Helt klart dejavue!

Jeg vil gætte på at det var i slutfirserne, i Ny Elektronik.

Mvh.

Re: Modificere quartz-styret grammofonværk til 78 rpm?

Kan se jeg ikke er alene om at have læst bladet ;-)
Kan også huske 'Jul i Nr, Flutterup' fra samme blad, dog ikke samme nummer
;-)

--
mvh Uffe

Re: Modificere quartz-styret grammofonværk til 78 rpm?
Hej Hans Henrik,

Du har vel ikke et diagram over høvlen ?

Det er sikkert muligt at finde ud af hvis et diagram findes, men uden er
man nok på herrens mark.

(Fik jeg egentlig nogensinde svaret dig på din sidste mail ? Bliver lige i
tvivl).

--
Venlig hilsen,
Søren

Nej, jeg har intet diagram, og alle de beskrivelser, jeg har læst om
den slags modifikationer, handler om modeller uden kvartsstyring, hvor
man blot ændrer på en enkelt modstandsværdi som på SL-D2 (og D1, D3 og
D4), som jeg er tryg ved at modificere.

Jeg tror det ikke. Hvad snakkede vi om (ja, undskyld, alderen.....).

;-)

Venligst Hans Henrik.

Re: Modificere quartz-styret grammofonværk til 78 rpm?
Hej Hans Henrik,

Hvor omfattende er styringen ?  Du har vel ikke et foto eller to ?

Du sendte mig nogle artikler om netop mod. af Technics, men det var i en
tid hvor jeg havde seriøse problemer med min mail.
Hvis jeg ikke fik takket dig dengang, er det i hvert fald hermed gjort :)

(og når jeg når frem til min mailbox vil jeg lige se om jeg kan finde
nogle ubesvarede mails mellem spam'en).

--
Venlig hilsen,
Søren

Nej, desværre. Spillen står heller ikke lige for hånden, for jeg
sendte den tilbage med besked om at finde en anden, medmindre vi lige
kunne finde én, som havde prøvet en modifikation på denne type.

Jeg tror umiddelbart, at det er nemmere at finde en SL-model uden
quartz-styring end at finde ud af at modificere SLQ'en.

Nu husker jeg! Selv tak. Fik du prøvet modifikationen af?

Jeg synes, at den virker efter hensigten, selv om jeg må indrømme, at
Technics-designet ikke lige er min smag.

Venligst Hans Henrik.

Site Timeline