MOC3020 / BT149 Flash trigger problemer

Hej.

Jeg sidder og er ved at få grå hår i hovedet.

Jeg har snart nogle meget dyrt ingkøbte SCR og optocouplere jeg ikke kan
bruge til en skid, fordi at det bare ikke vil virke.

Det hele handler om, at jeg skal trigge et flashrør. Jeg har en 22 nF
foliekondensator der oplades igennem en 100 Kohm fra +360 volt på
hovedlytten.

Dumpes de 22 nF i min triggertrafo tænder den røret. Det virker fint.

Jeg har nu købt nogle BT149 til at afløse den mekaniske kontakt, og en
MOC3020 til isolering imellem dette og mit kredsløb.

Det virker bare ikke!

BT149 er rated til 8A peak, det skulle være nok.

Hvad kan jeg have overset ?

Gaten på BT149 virker rimelig følsom, den kan nogen gange trigges bare
man rører ved den via måleapparatets ledninger, men uanset hvordan jeg
polariserer min MOC3020 så kan jeg ikke trigge den.

Optocoupleren sidder imellem Gate og Anode på min MOC3020.

I min testopstilling brugte jeg en TIC246M Triac til at switche med, det
virker perfekt, men den er en kende stor (TO220 hus)

Nogen tips ?

Diagrammet er groft set dette:
http://www.diyphotography.net/files/homemade_flash/home_made_flash_sche.jpg

// Per.

Re: MOC3020 / BT149 Flash trigger problemer
1. hvor høj må gatespændingen blive i forhold til jkatoden ? (datablad)
2. du skriver at du har testet med en triac. BT149 er en tyristor
3. Hvor stor strøm trækker du fra triggerkondensatoren og gennem spolen,
og hvor længe (har du aflivet BT149 ??)

Bo //

Re: MOC3020 / BT149 Flash trigger problemer

Nogle få volt, det pudsige er bare at et par volt her fra en
strømforsyning ikke trigger den...

My bad, det virker dog.

Jeg har ikke haft mulighed for at måle dette endnu. Det kan næppe være
meget mere end nogle få A i et splitsekund.

Har ikke aflivet nogle BT149, de trigger bare ikke.

// Per.

Re: MOC3020 / BT149 Flash trigger problemer

Det eneste, der begrænser strømmen er modstanden i spolen. Og begrebet
et "splitsekund" er ikke veldefineret i databladet.

Bo //

Re: MOC3020 / BT149 Flash trigger problemer

og du er SIKKER på at det er en "D" eller "G" type af BT149 ??

Bo //

Re: MOC3020 / BT149 Flash trigger problemer

Det er en "E" type jeg har...

// Per.

Re: MOC3020 / BT149 Flash trigger problemer
Har du tænkt over at ladningen fra kondensatoren ledes gennem
optokobleren og ned i gate/katode dioden ?

Dermed er der ikke strøm til spolen...

Gaten skal have i omegnen 1mA for at trigge sikkert.

Bo //

Re: MOC3020 / BT149 Flash trigger problemer

Ikke umiddelbart, det virker jo tilsyneladende for andre...

Jeg forsøger mig med en seriemodstand på ca. 1Kohm på optocoupleren for
at den ikke spiser det hele.

// Per.

Re: MOC3020 / BT149 Flash trigger problemer
Jeg har prøvet at følge en lidt andet idé, har koblet trigger trafoen
som på dette diagram:

http://sound.westhost.com/p65-f1.gif

Intet virker dog.

Har intet brændt af endnu, men kan intet trigge med den MOC3020.

Hvad skal jeg gå ud og købe istedet af stumper, som med sikkerhed virker
? Er der nogen der sidder med hands-on erfaring i emnet ?

Det ender jo med at jeg må bruge relæer... Opgiver snart det her
triac/thyristor/SCR bras...

// Per.

Site Timeline