Mobiltelefon oplader

Jeg har 12v autolader (en af de billige) til min mobiltelefon.
Det er en telefon jeg regner med at have fast ude i bilen, så det er ok at den
bare lader når jeg kører.

Den skal i cigarstikket og fungerer da også fint. Når tændingen er afbrudt
slukker opladeren, fint nok.

Men uden tænding på bilen kan laderen hutig aflade mobil batteriet : (

Nu er spørsmålet om man kan lodde en diode eller lignende på, så den stopper med
at tage strømmen?

--
Henrik

Re: Mobiltelefon oplader
stopper med

Hej

Tjae du har vel en +12 IGN i dit stik til autoradioen, der kan du jo sætte
et relæ eller en transistor på... eller måske bruge den direkte (kommer an
på strømmen)

Kasper

Re: Mobiltelefon oplader

Jeg vil gerne have at kablet fra laderen sidder i telefonen hele tiden så den
lader når jeg kører. Det gør den også fint nu, da laderen kun får strøm når der
er tænding på. MEN når jeg forlader bilen kan laderen aflade mobil batteriet på
få timer.

Det jeg vil undgå er at strømmen løber tilbage til laderen, når der ikke er
tænding på.
Jeg havde håbet på at en "ensretterdiode" kunne gøre det, men da jeg ikke ved så
meget om elektronik, tør jeg ikke lodde noget på før jeg ved om det virker :-D
--
Henrik

Re: Mobiltelefon oplader
den
når der
batteriet på

ok den fangede jeg så ikke...

er det laderen der aflader eller er det fordi strømmen løber bagud af
ladderen til evt autoradio (hvis du har koblet den på IGN ledningen ? )

er
ved så
:-D

Tjae.. det er jo nok ikke en strømgenerator der sidder i den ladder, så en
diode vil du miste spænding over og ikke kunne lade batteriet op nok...

man kunne putte noget immellem lader og tlf der afbryder når bilen
slukkes....

Kasper

Re: Mobiltelefon oplader
Hej Henrik

den
når der
batteriet på

At den skulle aflade akkumulatoren på få timer lyder meget usandsynlig,
den skal så nærmest være rødglødene. Tag telefonen af laderen og smid
den i hanskerummet når du ikke køre i bilen, så aflades akkumulatoren
ikke og du slipper for nogle smadre dine ruder for at få telefonen.

Mvh Max

Re: Mobiltelefon oplader

Telefonen er skam gemt godt væk og skal ikke bruges ret tit, derfor vil det være
træls at
skulle rode med det l*rt hver gang jeg skal ud og køre...

Og som der står øverst er det MOBIL batteriet som bliver afladt...
--
Henrik

Re: Mobiltelefon oplader
Hej Henrik

Undskyld, det havde jeg overset.

Men så vil jeg tilslutte mig den løsning Klaus foreslår, en
nem og effektiv løsning.

Mvh Max

Re: Mobiltelefon oplader
med

Du klipper ledningen over fra mobilladeren til telefonen. Så indsætter
du et relæ der kun er tændt, når bilen er tændt. Simpelt !

Re: Mobiltelefon oplader
On Sat, 19 Jun 2004 20:15:23 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Ja den køber jeg.. :-D

Vil et bilrelæ være ok eller er der andre som er bedre?

Kan du give mig et "crash" kursus i hvordan ledningerne skal side?
--
Henrik

Re: Mobiltelefon oplader

Det vil være okay. Det samme vil enhvert andet 12 volts relæ.

På relæet er der 2 ben til spolen, det ene skal til chassis på bilen,
det andet til tændingen. Hvor du finder den er forskelligt afhængigt af,
hvilken bil du har, men på de flere nyere europæiske biler er den ført
op til bilradioen, så den kan tænde og slukke sammen med bilen.

Ledningen op til mobilen klippes over og mindst en af lederne kobles på
kontaktsættet i relæet.

Re: Mobiltelefon oplader
On Sat, 19 Jun 2004 22:20:30 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Jeg tager strømmen fra cigarettænderen (to ledninger) som i forvejen er koblet
til tændingen. Er minus på den ene ledning, det samme som stel fra chassis?
--
Henrik

Re: Mobiltelefon oplader

Det gør det hele langt lettere, Jeg har en Golf, her er der strøm på
cigarettenderen hele tiden.

Den ene ledning, du mener fra laderen ?

Ikke nødvendigvis.
Mål dig frem.

Re: Mobiltelefon oplader
On Sat, 19 Jun 2004 23:59:23 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Jeg har lagt et "diagram" op i dk.binaer:
Subject: "dk.teknik.elektronik - Relæ diagram" eller:

Venter nu på den hårde dom... ;-D

I øvrigt er telefonen en Ericsson T65, og laderen kostede 20,- kr....
--
Henrik

Re: Mobiltelefon oplader

Duer ikke
Se her:

                    lader
cigarettender      .---|
      -------------|   |-------------------------
      -------------|   |            _/
                   '---|----------o/ | o----------

cigarettender                        |
 -----------------------
                      _|_            |
                     |_/_|- - - - - -  Relæ

 -----------------------
created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta www.tech-chat.de

Re: Mobiltelefon oplader
Hej Henrik,

Hvis det er en Nokia kan du. De fleste andre telefoner har også
indbygget ladekreds, men uden at vide hvilken det drejer sig om, vil jeg
ikke sige noget skråsikkert.

Åben evt. cigartænderstikket (hanstikket) og se om der sidder andet i
det end en modstand (ikke ret sandsynligt på en billigmodel) og gør der
ikke det, kan du bare lodde en diode på (en 1N400x er passende) uanset
telefonens mærke.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hvis der sidder en ladekreds, hvordan kan den så aflade mobiltelefonen ?

Re: Mobiltelefon oplader
Hej Klaus,

Defekt kreds eller knap så gennemtænkt design.
Det er ikke sikkert man har tænkt sig situationer hvor folk lader en
telefon hænge på en slukket lader (og den originale lader kan sagtens have
en diode i kredsløbet).

Uanset det, i en cigartænderlader til 20 dask er der med garanti ikke
andet end en faldmodstand og med et spændingsfald på ~10V vil en diode
max. betyde en ~7% reduktion i ladestrømmen (og det kun hvis der ingen
form for regulering er i telefonen), hvilket må ses som en fordel ved den
type anvendelse (hvis der ikke skulle være ladekreds).
Jeg kan dog slet ikke forestille mig at en GPRS-telefon skulle være lavet
uden en eller anden form for ladekredsløb (godt eller dårligt).

Et relæ er IMO at skyde vildt over målet.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej igen

Nu har jeg været nede ved "huggeren" og fået et alm. arbejdsrelæ.

Det har samme klemmenumre som på denne side nederst:

http://www.hjemmebio.1go.dk/Bilstereo/stroem.htm

Så langt så godt. Der er et fint diagram på toppen som for mig :-D
viser at relæ'et skal klikke når klemme 85 og 86 får + og -

Men jeg kan kun få det til at klikke når jeg giver klemme 30 og 85 + og - (fra
en lille strømfosyning jeg i sin tid lavede i "elektronik"....)

Hmm hvad er rigtig?

Diagrammet på mit relæ ser ca. sådan ud:
http://www.tellico4x4.com/images/viair/93940.jpg
--
Henrik

Site Timeline