Mobilbølger der tænder en pære

Nu var emnet mobiltelefoner og deres stråling oppe i en anden gruppe, og så
var der en der kom med en historie som bare lyder til at være lidt for langt
ude i skoven.

Nåmen jeg har forkortet lidt i den:

"Der er meget "løs" energi i forbindelse med mobiltelefoni.
Jeg har oplevet flere gange, at lyset i kabinen tænder,
hvis der bliver talt i mobil i bilen, mens vi kører.
Og sågar også, hvis en modkørende taler i mobil!
Altså at mit kabinelys tænder sig - det er dog kun sket en
enkelt gang.
Jeg synes at huske en historie om, at mobilbølgerne  har
stor påvirkning tæt på (f.eks. når man taler direkte i dem,
og derfor kommer der påvirkning direkte i hjernen).
Men mine erfaringer siger mig altså også, at mobilbølgerne
er så kraftige, at de i hvert fald kan tænde en elektrisk
pære på ½m's afstand......"

Er det bare mig eller lyder det som en løs forbindelse? Som regel, når en
pærer tænder, så er det jo fordi den er sluttet til nogen ledninger som
leverer noget strøm, men de dage er måske ovre?
Jeg kender til den der med at med at mobilbølger går ind og påvirker
højtalerne i bilen eller ved computeren, og får skærmbilledet til at hoppe
lidt, men ikke at det får pærer til at tænde.

Håber I kan hjælpe mig med et lidt teknisk forklaring.

Mvh
Vibeke

Re: Mobilbølger der tænder en pære

langt

Der sidder sikkert noget elektronik (lystimer / lysdæmper) i bilen der
tænder for kabinelyset, strålingen fra en gsm telefon er ikke kraftig nok i
sig selv til at kunne få en glødepære til at lyse.

--
Hilsen
   Peter N Petersen
Re: Mobilbølger der tænder en pære

langt

En mobiltelefon har en max udgangseffekt på 2watt. Den sender KUN med den
effekt, når den er i yderområdet med hensyn til dækning fra de faste master.
I byområder sender den normalt med under 100mW. En almindelig pære i kabinen
på en bil er på 5Watt. Kun en meget lille brøkdel af det telefonen sender
ender i pæren. Så den lyser ikke af den effekt, der kommer fra telefonen.
Hvis det er en moderene bil, er der elektronik, der tænder pæren, og hvis
den er luset konstrueret vil den kunne påvirkes til at tænde lyset. Hvad med
ABS bremser og motorstyring ?

Telefonen skruer NED for senderffekten hvis den hører de faste stationer
godt. Det gør den af to årsager: det giver længere batterilevetid, og den
kan ikke høres ret langt væk. Dermed kan kanalerne genbruges. Det øger
kapaciteten af nettet.

Ideen med at stille mobilmastern unden for byerne er helt hul i hodet. For
så påvirkes brugeren af telefonerne for stærkere felt.

Bo //

Re: Mobilbølger der tænder en pære
snip
Derfor er debatten om G3 master også tåbelig, der burde være krav om at
alle operatører skulle sætte en sender op på taget af alle skoler, så
ville alle børnenes telefoner sende med lavest mulig effekt, tænk hvor
meget mere sikkert dette ville blive for skolebørnene som jo nok er
nogle af dem som taler mest i telefon.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Hmm... mindes at være blevet fortalt den effekt der er opgivet på telefoner
er "RMS", og siden at den kun sender
vel 1/5 - 1/10 af tiden, må sende pulsen jo være mere effektfuld ??

Syntes bare jeg kan mindes at have hørt det engang da vi havde en kort
briefing om mobilos i skolen..

Men kan jo være de 2W er max peak... dunno

Kasper

Re: Mobilbølger der tænder en pære

telefoner

Ja