MMW-funktion

Hejsa

Tit, når man skal initiere et digitalt kredsløb i forbindelse med
power-on, anvender man en kondensator til VCC eller GND, der så går
til den eller de pinne, der ønskes sat/resat, da kondensatoren jo er
kortsluttet i afladt tilstand. Men hvordan kan man konstruere dette,
så den puls, man her skaber, er af ½-1 sekunds varighed? Mere konkret,
så ønsker jeg et kredsløb, der når en udgang går høj, kan trække en
spole i ½-1 sekund.
Jeg vil selvfølgelig bruge en powertransistor til at trække selve
spolen med (BD235 eller lignende). Jeg ønsker altså en Monostabil
Multivibrator virkning (kunne laves vha. en 555), men da tiden ikke
behøver at være præcis, bare af ½-1 sekunds varighed tænkte jeg, at
det må kunne gøres simplere, også fordi, det er et kredsløb, der skal
optræde mange gange.

Håber, I kan hjælpe.

--
Mvh.

Tomas

Re: MMW-funktion

RC serieled på en jordet emitter kobling?

Peter

Re: MMW-funktion

Det var noget i den dur, jeg tænkte, ja. Det må så være C i
serie med signalet og R sidder så efter C og over Basis-emitter
strækningen, eller?

--
Mvh.

Tomas