MMW-funktion

Hejsa

Tit, når man skal initiere et digitalt kredsløb i forbindelse med power-on, anvender man en kondensator til VCC eller GND, der så går til den eller de pinne, der ønskes sat/resat, da kondensatoren jo er kortsluttet i afladt tilstand. Men hvordan kan man konstruere dette, så den puls, man her skaber, er af ½-1 sekunds varighed? Mere konkret, så ønsker jeg et kredsløb, der når en udgang går høj, kan trække en spole i ½-1 sekund. Jeg vil selvfølgelig bruge en powertransistor til at trække selve spolen med (BD235 eller lignende). Jeg ønsker altså en Monostabil Multivibrator virkning (kunne laves vha. en 555), men da tiden ikke behøver at være præcis, bare af ½-1 sekunds varighed tænkte jeg, at det må kunne gøres simplere, også fordi, det er et kredsløb, der skal optræde mange gange.

Håber, I kan hjælpe.

--
Mvh.

Tomas
Reply to
Tomas .

RC serieled på en jordet emitter kobling?

Peter

Reply to
Peter Andersen

Det var noget i den dur, jeg tænkte, ja. Det må så være C i serie med signalet og R sidder så efter C og over Basis-emitter strækningen, eller?

--
Mvh.

Tomas
Reply to