Mit TV sender røgsignaler.... (Philips MD1.2E chassis)

Mit fjernsyn sendte røgsignaler op i går, og da er et tæskegodt apparat
overvejer jeg lidt om jeg skal sende det til doktoren. Inden tænkte jeg lige
at høre dig om I mener det er umagen værd.

Det er et Philips 28" med Black Line S billedrør og jeg har fundet ud af det
er et MD1.2E chassis.

Under fjernsynskigning gik det pludselig ud (kun lys i st-by-lampen) og der
kom en slags bip-lyd ca. hvert ½ sekund.

Jeg har rykket bagsiden af, den dims der sender røg ud er en lille
kondensator (ikke lyt) i horis. output-delen. (Jeg har fundet et diagram på
nettet - komponent nr. 2433)

Den kondensator er jeg nok brændt fordi noget andet er i stykker - sagen er
bare om jeg skal smide skidtet væk eller bevare det. Jeg har fået TV´et
gratis men er nok villig til at koste noget på det, da jeg som sagt synes
det er et godt TV.

Hvad ville I gøre? Jeg kan sagtens lodde og sagtens købe komponenter hos RS
eller lign. men jeg ved ikke om jeg har mod på at lave det som GDS.

mvh & tak Steen / Aalborg

Re: Mit TV sender røgsignaler.... ( Philips MD1.2E chassis)
Hej!

Nej, den er gået istykker pga. den er defekt :) Det er en 100%
standardfejl i Philips-apparater og især MD1.x

Skift:

Kondensatoren (er iøvrigt en 1.5nF 2 eller 3kV keramisk type)
BU508 (er sikkert kortsluttet)

Og undersøg FET'en længere t.v. på samme køleplade. Kan også være
kortsluttet sammen med BU'en... Kan ikke huske typen på denne.

Så mangler du kun at omlodde de mekanisk store stumper på printet og
omlodde det lille print på billedrøret (vip det ud).

Vupti, det spiller igen :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Mit TV sender røgsignaler.... (Philips MD1.2E chassis)
Jeg er enig med Kim bortset fra at jeg ikke forstår hvorfor han altid
er den jo ikke gået pga noget andet og jeg mener ikke at BU'en kan gå pga
den blå, men der tager jeg måske fejl?

MVH Lars Arup

Re: Mit TV sender røgsignaler.... (Philips MD1.2E chassis)
Den blå kondensator er en flyback kondensator når den afbryder
eller bliver mindre i værdi så stiger højspændingen. BU508 tåler
ca 1500V mellem Kollektor og Emitter. Under normal drift er
spændingen ca 1400Vpp. Der er derfor ikke langt til at spændings
max overskrides med kortslutning af transistor til følge. Dog
med den blå type hvis den kortslutter kan BU508 godt overleve.
Det har jeg set flere gange.
I øvrigt kan de MD1.x være noget besværlige. De kan få noget med
Nicam decoderen så der kommer forvrængning i lyden eller direkte
støj.
MVH Peter

Re: Mit TV sender røgsignaler.... (Philips MD1.2E chassis)
Hej Kim, Lars & Peter

Tak for jeres svar! Det er jo ikke en uoverkommelig operation. Jeg er ved at
skille dyret ad jeg mangler at fjerne den tykke røde (højspændings??)
ledning der går til billedrørets top. Jeg regner med den skal fjernes fra
den trafo på printet - right? Hvordan?

Og den halvtykke ledning fra samme trafo til billedrørsprintet - hvordan er
det lige den fjernes i den ene eller anden ende? Eller er det bedst at lade
være at fjerne ledningerne når man er amatør?

Med hensyn til stumper - så hedder FET´en i henhold til den styklist jeg
har: MTP3055, men dem jeg kan finde hos leverandørerne hedder MTP3055V. Hvad
betyder det "V" og har nogen betydning i mit tilfælde?

Jeg har ikke registreret lydproblemer med mit, så jeg håber ikke jeg får det
problem!

Mvh & tak Steen A.

Re: Mit TV sender røgsignaler.... ( Philips MD1.2E chassis)
Hej!

Eh, hvorfor i alverden pille ved den? Det kan gå rigtig galt hvis du er uheldig,
idet der kan stå højspænding på billedrøret i en rum tid...(!).

Vip panelet i venstre side ud til siden. Pil stikkene i bundprintet af i venstre
side og foran i højre. Fjern skruen i plasticbøjlen foran højspændingstrafoen.
Nu kan du klikke hovedprintet løs og vippe det op og til højre. Skift, omlod,
isæt i omvendt rækkefølge og vupti :)

Lad være :)

Sikkert ikke. Bare den nye er isoleret (ikke frit metal på bagsiden, i så fald
skal den isoleres). Jeg plejer vist bare at finde en lignende FET i skuffen.
Mener jeg bruger noget IRFxxx til operationen...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Mit TV sender røgsignaler.... (Philips MD1.2E chassis)
Jo fordi hele appararet står på mit arb. bord på jobbet, og jeg synes det er
mere komfortabelt at sidde inde i huset og lodde - men efter dit svar vil
jeg lodde on-site ;-)

Se ovenfor ;-)

Tak for hjælpen - jeg ruller!

Re: Mit TV sender røgsignaler.... ( Philips MD1.2E chassis)
Hej!

Ok. Det er heller ikke noget problem, men der er lige en ting du skal gøre for
en sikkerheds skyld.

Tag en ledning som du forbinder til "stelstrømpen" bag på billedrøret. Den anden
ende afisolerer du og vikler omkring en skruetrækker, som du lusker ind under
"sutten" på billedrøret, hvilket aflader det. Nu kan du fjerne ledningen uden
problemer.

Monter ledningen ordentligt inden du sætter strøm på igen :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Mit TV sender røgsignaler.... ( Philips MD1.2E chassis)
Hej!

Misforstå mig ret, man skifter den selvfølgelig kun hvis den er defekt :) Dog
synes jeg overvejende at det er tilfældet, så derfor kan jeg lige så godt
anbefale det, hvis spørger alligevel skal ud og købe stumperne.

BUen kan, iflg. mine egne erfaringer, sagtens gå istykker pga. defekt 1n5
booster.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Mit TV sender røgsignaler.... (Philips MD1.2E chassis)

Den oplevelse har jeg så tilgode, men rart at blive den erfaring rigere.

MVH Lars Arup

Site Timeline