Minuttæller til telefonlinie

Jeg har en ADSL forbindelse i mit udlejningssommerhus.  Jeg overvejer at
anskaffe IP-telefoni, men mangler et stykke elektronik, så gæsterne kan
aflæse
og afregne forbrug.

Normalt bruger man en "medløbstæller" fra TDC, men en sådan kan kun bruges
på en alm. telefonlinie.

Der findes nok ikke et stykke hardware der kan differencere de forskellige
opkaldstakster, men hvis bare det kan vise antal forbrugsminutter, så er
fint nok.
Og tælleren må selvfølgelig ikke kunne nulstilles alt for nemt.

Er der nogen der kender til en sådant stykke elektronik, eller er der
forslag til hvordan en sådan kan bygges ?

Re: Minuttæller til telefonlinie

Det ville klart være lettest at lade en router gøre. Hvis du alligevel
skal have en router ind for at der ligger ADSL, kan der evt. laves noget
traffiktælling. Og en MB svarer vel nogenlunde ca. til et eller andet
antal minutters taletid. Og så kan du garanteret sætte den til at tælle
antal trafik over H.323, så skal du ikke engang til at have telefonen på
et andet net.

Jeg ved ikke om MRTG kan opdele trafik på den måde, men det ville da
være et forsøg vejr at checke efter...

En anden mulighed er at der garanteret et sted i IP-telefoncentralen
står antal talte minutter. Det må man da kunne få fat på?

Hvilken IP-telefonløsning har du tænkt dig at bruge?

Men ærlig talt tror jeg dette hører mere hjemme i en af
netværksgrupperne. IP-telefoni er trodsalt noget som foregår på et lidt
højere lag i OSI modellen end det fysiske lag :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Minuttæller til telefonlinie
Tak for indlæget.

Jeg tror du hænger dig lidt for meget i, at problemstillingen vedrører
IP-telefoni.

Det jeg har brug for, er et "apperat" som overvåger en analog telefonlinie,
og tæller hvor mange minutter linien er i brug (telefonrøret løftet).
Denne minuttæller skal så aflæses af lejer ved ankomst og afrejse, og
differencen afregnes til x kr til udlejningsbureauet.
Og tælleren må selvfølgelig ikke kunne nulstilles uden videre.

Re: Minuttæller til telefonlinie
telefonlinie,

Du skal vel også have noget der registrere om der er ringet til naboen eller
Japan "prisen pr. min. er jo ikke den samme" og den skal vel kun tælle når
der ringes ud.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Selvfølgelig ville den optimale løsning være, hvis apperatet kunne lave en
omregning.  Men med flere 100 forskellige takster, vil det blive for
kompliceret.

Re: Minuttæller til telefonlinie
tilfælde

Det er ikke noget problem at lave noget der kan tælle når der ringes ud, det
er heller ikke det store problem at lave så det kan registreres hvilke numre
der ringes til.
Jeg tror ikke det vil være smart at lave det så "kassen" skal kende
priserne, hvis nu det bliver lavet sådan at kassen registrere de første 4
eller 6 cifre af telefon nr. sammen med forbrugt tid, disse data kan så
hentes over i en computer hvor der laves en beregning / udskrift.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Hmm, hvilke frekvenser vil du overvåge på telefonlinien? Du skal huske
ADSL'en også laver trafik dér, blot i et andet frekvensområde.

Traditionelt er det jo blot en spændingsændring du kan måle på, men jeg
tvivler på der er nogen spændingsændring når vi snakker ADSL og/eller
digital telefoni.

Er iptelefonen sluttet på igennem ADSL'en, eller går den igennem eget
telefonanlæg?

Hmm, det er ikke noget problem. En plombe skulle jo kunne gøre det :)

Men jeg er dog mere nervøs for at lejer blot kobler en analog telefon på
"bag om tælleren", eller afmonterer tælleren helt mens han er der.

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Minuttæller til telefonlinie
Det er en analog telefon der skal tilsluttes, via en adapter
(http://www.estation.dk/product.asp?product77 %).
Selve router, stik, og minuttæller skal selvfølgelig placeres, sådan at
lejer ikke bare kan bytte rundt på stikkene.
Men det er da det mindste problem.

Re: Minuttæller til telefonlinie

Hvis det som du skriver blot er en PSTN telefon som sættes til ville du
jo såre simpelt kunne måle i hvor lang tid "korrekt" spænding er på
telefonlinien (PSTN delen).

Der er garanteret en masse som nu pludselig kan hjælpe dig i denne NG :)

Og jeg er 100% sikker på at jeg har set snak/diagrammer flyde omkring i
NG'en med hvordan man laver kredse som kan vise om linien er i brug,
eller om den ringer. Mon ikke sådan en ret simpelt kan ændres til at
måle hvor længe de pågældende tilstande er aktive? :)

Tjaa... Jeg mener ikke man skal drive gæk med den fysiske sikkerhed.
Hvad der kan åbnes af én person, kan også åbnes af en anden.

Så du bliver nok nød til at stole på din lejer ;)

Eller i hvert fald sikre det så man ikke "kommer til" at resette
udstyret.

Og en helt anden ting. Vær venlig at svare under det du svarer på.
Læs evt.
   <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
hvis du vil vide hvorfor eller hvordan.

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Minuttæller til telefonlinie

Alle de ip tele selskaber jeg kender kan du logge på og se alle opkald for
en given pariode med pris og det hele
så kan den vel printes ud og bruges til afregning
simpel og ligetil

MVH
Henrik

Re: Minuttæller til telefonlinie
Hejsa,

At bygge en tæller er simpelt nok, men at differentiere mellem indgående og
udgående opkald er straks lidt mere kompliceret - dine lejere skal vel ikke
opkræves for indgående opkald ?

--
Venlig hilsen,
Søren

og
ikke

Er det ikke bare at lave en eller anden if/or/and dims?

Hvis man opstiller som betingelse, at hvis der er ringespænding før røret
løftes, så er det et indkommende opkald og skal derfor ikke aktivere
tælleren. Hvis røret derimod løftes før/eller uden  ringespænding, så skal
tælleren aktiveres.

Hvordan det i detajler gøres ved jeg ikke, men det kan da ikke være så
svært, hvis man er elektronikmand og ellers er i stand til at lave et
minuttæller.

Claus
--
Ting til salg!
Lidt af hvert!

Det kunne være en måde (jeg forudser dog en del problemer med det i det
lange løb - fx. støj der toggler funktionen, så lejeren får en stor regning
efter kun at være blevet ringet op).

Hvorfor læser du altid det du _vil_ læse, i stedet for det der rent faktisk
står ?
Jeg sagde ikke at det var svært, men "lidt mere kompliceret".

--
Venlig hilsen,
Søren