Minimumstemp på komponenter.

Hej NG
Jeg har vandkølet min computer og har i den forbindelse nogle spørgsmål
omkring arbejdstemperatur for komponenterne. Jeg har vandkølet nogle
ic-kredse på mit grafikkort (når jeg var i gang kunne jeg lige så godt), nu
er problemet så at jeg får fejl i billedet når temp på vandet går ned. Når
vandet ryger under 15-19C begynder de og bliver kun værre som jeg bevæger
mig tættere på -15C. Derfor har jeg bestemt mig for at fjerne vandkølingen
af dem og køle dem passivt i stedet. Men hvad er deres minimumtemperatur ca.
og kan det være blevet værre efter at være blevet kølet for meget ned til at
starte med. Først synes jeg at fejlene opstod under 13C, nu opstår de
tidligere, allerede omkring 19C.
Hvad med mosfets, altså voltregulatorerne der sidder på bundkortet, disse
http://www.overclockzone.com/benz/mb/epox/8k7a/Dsc06012.jpg. Jeg har ikke
oplevet nogle problemer, men vil lige høre om der skulle være nogle
problemer med at køle disse ned til -20C?

Mvh
Peter

Re: Minimumstemp på komponenter.
Hej peter

disse
ikke

Jeg kan ikke rigtig blive klog på om du mener 20 grader eller minus 20
grader.
Normale standard komponenter er opgivet til at virke ned til 0 grader.

Mvh Max

Re: Minimumstemp på komponenter.

Jeg mener 20 minusgrader. Men burde de ic-kredse så ikke virke perfekt ved
15 grader? Kan de have taget skade?

Mvh
Peter

Re: Minimumstemp på komponenter.
Hej Peter

ved

OK, jo de burde virke perfekt ved 15 grader. De kan jo naturligvis godt
have taget
skade, dog vil jeg ikke tro at det skyldes den lave temperatur. Du
skriver godt
nok andet i et andet mail at du ikke har kondens problemer, men det kan
jo
være du bare ikke opdager det, jeg har svært ved at forestille mig at
der
ikke i en vis grad vil være problemer med kondens når man tager
temperatur-
forskellene i betragtning.

Hvad der ellers kan forårsage defekte IC'er kan jo være svært at sige,
dog kan man
slå fast at fordi en IC er meget kold udenpå kan den godt ødelægges af
varme
da varmen måske ikke kan nå at slippe væk trods den lave temperatur, men
det
er kun et gæt på en årsag.

Forøvrigt kan du på nettet finde datablade på næsten alle de komponenter
der
sidder i en PC, og i dem kan du læse hvad temperaturområde de er
garanteret
til at virke i, den samme IC findes ofte i mange forskellige versioner
med hver
deres arbejdsområde, men mærkningen på huset fortæller som regel om hvad
version man har.

Ps: jeg må ellers tage hatten af for dit køleanlæg, det er meget du gør
ud
af at få den PC kold. Hvad får man forøvrigt ud af det sådan ret
praktisk ?

Mvh Max

Re: Minimumstemp på komponenter.
Hver gang jeg har kørt med kraftig køling på, altså vandtemp under
kondenseringstemp, har det været i et helt tørt miljø uden luftfugtighed
opnået med silicagel, så jeg er ret sikker på der ikke har været kondens.

Det kan jeg næsten ikke tro, hvis den godt kan slippe af med sin varme
normalt med bare en køleplade, så burde den da også kunne slippe af med
varmen når der sidder en kold kobberklods på den.

Det vil jeg prøve at gøre.

En hurtigere pc. Jo koldere, jo mere kan den overclockes. Jeg vil så
samtidigt gerne have en lydløs pc, så jeg vandkøler alt og planen er så at
flytte køleanlægget ind i et andet lokale.

Mvh
Peter

Re: Minimumstemp på komponenter.
snip

Nu har jeg fundet specsheet for den ene ic, den går ned til 0 grader. Jeg
kan desværre ikke helt læse hvad der står på de andre, men søgninger indtil
nu har ikke givet noget.

Mvh
Peter

Re: Minimumstemp på komponenter.
nu
ca.
at

De fleste komponenter er beregnet til at kunne arbejde ned til 0 grader,
sådan som jeg forstår dig arbejder du med temperaturer under
rumtemperatur? - Kan det tænkes det er problemer med kondens?

20 kulde-grader? Altså frost, hvordan hulen vandkøler du dit system ved så
lave temperaturer?

Jeg tror nok at spændingsregulatorene ville kunne klare så lave
temperaturer, hvis altså det ikke er kondensproblemer du har?

Brian

Re: Minimumstemp på komponenter.
Når
bevæger
vandkølingen
til
Nej, der er ikke noget kondens. Jeg troede også først det kunne være kondens
(omkring soklen på motherboardet), men det sker også over
kondenseringstemperatur, bare ikke lige så meget. Der kommer heller ikke
noget kondens på vandbeholderen ved disse temperaturer, så jeg ligger over
grænsen ved 13C.

disse
ikke
På helt normal vis, men jeg får vandet derned med en chiller, det er
tilsvarende et køleskab hvor så fordamperen er i en beholder, eller i mit
tilfælde, snoet omkring en beholder.
http://www.nskjaer.dk/computer/hardware13.jpg

Ok, så vil jeg nøjes med at pille vandkølingen af de 3-4 ic-kredse der er
problemet lige nu.
Tak for hjælpen.

Mvh
Peter

Re: Minimumstemp på komponenter.
Hej Peter,

Hvordan afgør du at der ikke er kondens ?
(Det tror jeg nemlig også er dit problem).

Kondens opstår ikke sådan *bang* ved en bestemt magisk temperatur, men
øges gradvist og temperaturen er ikke fast - den afhænger af luftens
relative fugtighedsgrad og evt. "vind".

Og silica-krystaller vil ikke holde fugten helt væk ved dine kølehoveder
om de så næsten var begravet i det, de kan jo kun optage fugt med en vis
hastighed og når de er mættede virker de slet ikke mere (før du har bagt
fugten ud af dem igen).

--
Venlig hilsen,
Søren

Ved at kigge på kølehovederne, jeg er klar over at det ikke er en særligt
videnskabelig metode.
Men selvom det har stået lang tid og jeg så starter det op ved 18 grader, så
sker det, her er der i hvert tilfælde ikke noget kondens. Man kan så sige at
der kunne være noget kondens fra sidst som ikke var fordampet. Men hvis jeg
starter computeren og lader vandet køle så bliver det slemmere og slemmere,
hvis jeg så slukker mit køleanlæg bliver det bedre og bedre i samme takt. Så
det jeg har observeret er, at det er fuldstændigt afhængigt at temperaturen
og opfører sig ens hver gang. Hvis det var kondens ville det jo have noget
at sige hvor lang tid det havde stået.

Ja, men de ligger inde i kabinettet inden og suger fugten i 30 minutter or
so. Det skal så nævnes at kabinettet er lufttæt, så der bliver ikke tilføjet
ny luft. Efter den halve time kan man starte computeren og trække
temperaturen lige så langt ned man vil (mit minimum er pt -15C) uden
kondens. Det er meget vildt at se hvad der sker når man slukker computeren
og åbner kabinettet, så siger det *bang* og der er kondens overalt. Det har
virket upåklageligt før med et andet grafikkort, det er først da jeg har
vandkølet disse ic-kredse jeg har fået problemer. Jeg ved ikke om de er
blevet værre da jeg er blevet mere opmærksom på dem nu og ligger mærke til
dem med det samme. Men som skrevet andetsteds, så kan den ene kreds i hvert
tilfælde tåle ned til 0 grader, ved ikke med de andre.

Mvh
Peter

Re: Minimumstemp på komponenter.
Hej Peter,

Der skal i nogle tilfælde mindre end hvad der er synligt for at det går
galt.

Det kan så være temperaturen i kredsen der gør det _eller_ kondens der
fordamper.

Kondens er også afhængig af temperaturen ;)

Mener du i slukket tilstand ?

Er det _100%_ lufttæt ?

Og hvordan ser du så at det er kondensfrit i den situation ?  ;)

Som en cola fra køleskabet på en fugtighed sommerdag ;)

Var der også vandkøling på det andet grafikkort ?

Hvis det er den lave temperatur de ikke kan klare, kunne en af
forklaringerne være en IC der ikke overholder tolerancen (det kan ske).

Er problemet blot at de skal være nogle grader højere for at være stabile,
kunne du evt. lave mellemlæg i rustfrit stål. Det har en lavere
varmeledningsevne end fx. kobber og aluminium, så det ville holde IC'erne
noget varmere end uden mellemlæg (tykkelsen kan varieres efter hvor meget
der skal hentes, men det må komme an på forsøg).

--
Venlig hilsen,
Søren

Selvfølgeligt. Men der skulle ikke dannes kondens ved allerede 19 grader
hvor problemet begynder at opstå. Desuden går jeg så ud fra at jeg i det
mindste ville kunne se kondens ved -15C på nogle af de andre komponenter.

Ja, præcist. Hvis jeg lader den stå slukket i en længere periode og tænder
igen sker der helt det samme som hvis den lige har været tændt. Hvis det er
kondens, så vil jeg mene at det efterlader spor af fugt som tager lidt tid
at tøre. Så der burde være forskel på om den ikke lige har været tændt i
forhold til at den har været tændt hele tiden, men med forskellig vandtemp.

Jep, men de forsøg jeg har lavet med 15C-19C har foregået udenfor kabinet da
kondens ikke burde være et problem med luftfugtighed og temperatur som de er
her.

Samme måde som før, den meget lidt videnskabelige måde, med øjnene. Jeg kan
selvfølgeligt ikke sige at der ikke er kondens, men det skulle da være
mærkeligt at det kun er der der er problemer.
Ja, men bare meget hurtigere, det sker nærmest instantly.
Jep, alt er vandkølet så der er rig mulighed for at trække kondens rundt
omkring i kabinettet.

Men kunne tolerancen på en IC rent faktisk være 20C-?. Jeg har også tænkt på
om det kan være fordi der trykkes på dem, men det forklarer ikke
temperaturindflydelsen.

Grunden til at jeg kølede dem i første omgang var, at de blev rimeligt
varme. Men de behøver helt sikkert ikke den vilde køling, så jeg tror bare
jeg smider et par kobberstykker på dem og lader det tage varmen, det er
sikkert nok eftersom de er født med en lille aluplade på. Det er i hvert
tilfælde en løsning der er overkommelig, at fjerne vandkølingen. Men ellers
en udemærket idé med det rustfrie.

Mvh
Peter

Re: Minimumstemp på komponenter.
Hej Peter,

Det lyder rigtigt.

Så er det nok ikke kondens alligevel (forudsat at du har beskyttet lige
godt mod  det på begge grafikkort).

Den kunne have fået en defekt senere, eller være sluppet igennem
kvalitetskontrollen.

Nok ikke (medmindre det tryk lige netop påvirker den så den bliver mere
temperaturfølsom - men det er et langt skud).

Sikkert en god idé, men check lige temperaturen ved fuld belastning over
længere tid og lukket kabinet, inden du gokender resultatet.

Det der bekymrer mig ved en passiv køling i dit lufttætte kabinet, er den
akkumulerede varme, men måske køleanlæggets tab kan holde
kabinetstemperaturen nede ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Mvh
Peter

Re: Minimumstemp på komponenter.
Hej Peter,

Hmmm, en blikkenslagers mareridt ;)
Der burde være kabinetkøling nok til at bruge passive plader til resten.

(Hvorfor ikke lave et helt kobberkabinet, nu hvor du har den store VVS-
eksamen alligevel ?  :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja ikke, og printet skulle efter sigende også transportere varmen/kulden
rimeligt godt, så tanken er at jeg sagtens kan holde dem på en acceptabel
temperatur.
Jeg vil jo gerne holde kulden inde i kabinettet, så derfor tror jeg det er
en dum idé med et kobberkabinet. Det vil selvfølgeligt afgive varme nogle
steder, men andre steder vil det afgive kulde og jeg tror det er afgivelsen
af kulde der vil være størst.

Mvh
Peter

Re: Minimumstemp på komponenter.
Hej Peter,

Det vil jeg tro - sorry for det sene svar, men jeg fik for nogen tid siden
markeret alle indlæg læst da jeg åbnede min newsreader, så det er lidt
svært at finde de indlæg jeg mangler at besvare - især da jeg ikke kan
bruge hele døgnet foran skærmen - Virus sucks :-/

Enig, det var ment som en kommentar til dit blikkenslagerarbejde :)
Og det kunne da være flot.

--
Venlig hilsen,
Søren

Ok, den opfattede jeg åbenbart ikke. Jeg har imidlertidigt lavet et nyt
kabinet i mellemtiden, dog også i rustfrit.
www.nskjaer.dk/kabinet
Et kobberkabinet ville sikkert være flot, men det skulle nok lakeres for at
blive ved med at være det medmindre man godt kan lide at pudse kobber.

Mvh
Peter

Re: Minimumstemp på komponenter.
Hej Peter,

Surt... Held med at få den på banen igen :)

Nice, men pas på med den PSU, det er lidt for let at komme til der hvor
man helst ikke skal kunne komme til ;)

Ja, men så står du da ikke og hænger på et gadehjørne i weekenderne ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Er klar over det, det burde ikke være noget problem da kabinettet altid er
lukket når computeren kører, men jeg passer skam også på alligevel.
Nej, det gør jeg det ikke så meget i.

Mvh
Peter

Site Timeline