MiniDV kamera, båndsalat

Har scoret et defekt JVC GR-DVL140E som krøller bånd når man søger baglæns.
Kører OK fremad. Jeg kan mærke at båndet er slapt til højre for trykrullen,
når man søger baglæns, som om der mangler noget modhold. Hvis jeg holder
igen på båndet ved at presse det let mod den arm der sidder til højre for
trykrullen, kører det fint. Uden modhold kører det galt og båndet ryger op
over armen og det hele kører i smadder...  :-/  Trykrullen ser pæn nok ud.

Men der er kun én bremse på opsamlingshjulet, og den er deaktiveret ved
baglæns søgning. Mon det er en fejl, og den burde være aktiveret, selvom den
bremser temmelig hårdt?

Har haft hele balladen skilt ad og samlet igen for at rette en fejl på
modholds-bremsearmen (den 'sædvanlige' til fremadkørsel), sådan et DV-værk
er sq da noget småtteri. Men faktisk ret smart bygget.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: MiniDV kamera, båndsalat

Hm, hvis jeg snyder endestop-sensorene med et par fingre så den tror der er
bånd i, og lukker elevatoren, så søger den faktisk baglæns med bremsen
aktiveret. Bare ikke når der er bånd i... skummelt.  :-/

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: MiniDV kamera, båndsalat

Wee, fandt fejlen! Den pind der stikker op i båndet, til at slippe båndets
interne bremser, den bliver bevæget af den samme glider som styrer bremsen
til højre spolehjul. Og når der så var belastning på pinden fra båndets
bremsefjeder, så stod glideren i en lidt forkert position, så bremsen til
højre spole ikke aktiverede. Derfor var fejlen der kun med bånd i.

Så jeg sleb lidt af den tap der trækker bremsen væk fra spolehjulet, så
aktiverer den også selvom glideren ikke står helt rigtigt.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Site Timeline