mini tang ampere meter til ac og dc

hos elma kigger jeg på flg modeller der tager begge systemer :

kyoritsu 2300r sand rms  strøm = 0,1-100a ac/ dc

elma cm01 strøm =0,01-0,1a

elma cm07 opløsning 0,001-0,01-0,1a / strøm dc 0-40-400a

kyoritsu 2033 strøm 0-40-300A ac/dc

nu skal den bruges til elektronik med små belastninger mm hvad vil i
anbefale og hvordan skal de betegnelser efter strømmen forståes ? 0,

Re: mini tang ampere meter til ac og dc

Du har sikkert ikke behov for at måle mere end et par amperes, så 100
eller 400 er vist for meget.! Du får en dårlig opløsning på de der
aflæses.  Afhænging af skaleringen.

Hvad mener du med betegnelser efter strømmen.?

dc/ac eller hvad.?

Skriv lidt mere.  Kvaliteten af svar hænger sammen med kvaliteten af
spørgsmålene.!

Vi kan jo kun svare på det der kan læses.

Mvh.  Jørgen

Re: mini tang ampere meter til ac og dc
jeg forstår ikke hvordan man kan måle dc-strømme med et tangampermeter :)
men måske mig der er forældet hehe

mvh.
René

Re: mini tang ampere meter til ac og dc

Klip

Selv hehe

Det kan man da fint.
Det er så ikke via en strømtransformer, men ved hjælp af noget andet.

Mvh. Jørgen

Re: mini tang ampere meter til ac og dc

hvilken model tror i kan det som jeg ønsker

den skal kunne måle ac og dc som bla elma.dk  modellerne kan .

bør det ikke være rms sand meter det er vores andre måle instrumenter også

Re: mini tang ampere meter til ac og dc

Klip

Jamen, du skriver jo ikke hvad du ønsker, mand.!!  Vi kan jo ikke gætte
det, vel.?
Hvad skal du måle på.?

Sand RMS forbedrer målingen når strømmen/spændingen ikke er sinusformet.
Og det er jo ofte tilfældet.

Du må skrive noget mere for at vi kan hjælpe dig.

Men først og fremmest må du finde ud af hvilket måleområde du vil have.
Jeg synes at 400A lyder som en del. Men det afhænger jo af hvad du laver.!
(Men der findes måske ikke mindre måleområder for tangamperemetre.?)

Har du kigget på Elma CA60.?  Den måler til 15A.  Men ikke true RMS.

Men når du skriver små belastninger i dit oprindelige indlæg ville jeg
gætte på under 5A.
Så er der jo ingen grund til at købe noget der kan måle 400A.

Valg af en af de 2 Elma instrumenter: Vælg CM01.
Men selv i det lave område til 40A vil 0,5A ikke være ret meget.
Dvs. du får en ret stor fejl. Men det er måske ikke vigtigt.?

Mit sidste råd:
Spørg firmaet der sælger dem. Deres hjemmeside siger ikke meget.

Jeg fandt et link vedr. sand RMS:
http://www.cda.org.uk/megab2/elecapps/pub501/322_lo_R2.pdf

Spørg også i dk.teknik.el
Elektrikere der typisk læser den gruppe - vil jeg tro -  bruger ofte
tangamperemetre.

Mvh. Jørgen

Re: mini tang ampere meter til ac og dc

Jaeh, så  er du meget forældet...
Kyroiutsu (eller hvordan det nu staves) har da produceret tangamperemetre,
der kan begge dele i 15 år+... Der er så et hall-element til at måle
magnetfeltet i tangen med (i stedet for den (gammeldags, kun til AC, simple,
altid fungerende) 'pickup-spole').

Hvor nøjagtig skal du måle? og hvilke strømstyrker? (Erfaring: Lave
strømstyrker giver større usikkerhed med tangamperemetre)

"Gode" tangamperemetre var typisk angivet med 'klasse 1' (populært ±1% af
FS), men en simpel hjemmelavet testopstilling viste hurtigt at det ikke
engang kunne lade sig gøre. Største bidrag til variation er selve kæberne i
tangen - hvis de er snavsede, korroderede, slidte i skillefladen, og hvis
lejet er lidt slidt eller snavset(!), så stiger måleusikkerheden.
(Erfaring: Et tangamperemeter, der ikke er nyt, vil have måleusikkerhed på
over 2%.)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: mini tang ampere meter til ac og dc

den skal bruges til aimpel elektronik brug når jeg roder med dette
,derfor jeg ønsker den kan måle de små strømme hvis det er muligt .

jeg ved ikke så meget om disse tænger

Re: mini tang ampere meter til ac og dc

den skal bruges til simpel elektronik brug når jeg roder med dette
,derfor jeg ønsker den kan måle de små strømme hvis det er muligt .

jeg ved ikke så meget om disse tænger

Site Timeline