mini preamp mod.

Hej Gruppe,

Jeg har brug for at tilføje en LED til denne konstruktion som viser at
den er tilført phantompower. Hvorledes gør jeg det?

http://www.citron.dk/preamp.jpg

--
Karsten Ulrich Krambs
Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Re: mini preamp mod.

1 mA er nok for en liten 3 mm LED.
Det betyr i praksis en 47 kOhms motstand mellom pinne 2 og 1 på XLR
kontakten.
Forøvrig er dette ikke en fantom spenning. Til det kreves en balansert
inngang.
Skal den gjøres balansert må du bruke 2 stk motstander.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: mini preamp mod.
On Sun, 2 Jul 2006 01:45:04 +0200, "Arne Offenberg"

http://www.till.com/articles/PreampCable /
Artiklen her beskriver ellers at den kan køre direkte på phantom?
Kan du udrede?

--
Karsten Ulrich Krambs
Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Re: mini preamp mod.

Nu er jeg ikke Arne, men jeg vil give ham ret i, at det er det mest
besynderlige hack af phantom jeg endnu har set.
Blancerede signaler i XLR laver spændingsforskel mellem pin 2 og 3. Phantom
virker ved at tilføre 48 Volt til både pin 2 og 3 gennem to 6k81 modstande.

Det diagram viser, at pin tre bliver koblet direkte til pin 1 (stel). Det
resulterer i to ting:
A) Det gør at signalet ikke på nogen måde kan blive balanceret, og derfor
ikke har samme imunitet for støj som ellers er "fidusen" ved balancerede
indgange.
B) Da pin 3 er koblet direkte til stel, vil der konstant blive trukket 7 mA
den vej igennem til ingen nytte.

Jo, det vil virke ... men langt fra så godt som en rigtig DI box.

Hvis du påregner at bruge det sammen med en preamp der ikke har
transformer-balanceret indgang, vil jeg anbefale at du ikke forbinder pin 3.
Så slipper du i det mindste for, at lede phantom til stel.

/Preben Friis

Re: mini preamp mod.

Phantom
modstande.
mA
3.

Takk for innlegget. Det er korrekt.

Artikkelen referer seg ikke til en normal fantom mating, men til en
spenningsforsyning via gitar ledningen som ikke har noe med en fantom
mating.
Det er selvfølgelig ingenting i veien for å lage noe slikt. Det har jeg da
laget flere ganger.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: mini preamp mod.

Det gør den faktisk:

http://www.till.com/articles/PreampCable /

"As an extra feature, it turns out that the Preamp Cable can just as well be
used with standard phantom powered microphone inputs on a mixer (48 Volt,
6.8 Kohm, balanced).  This is the way I typically use it. "

/Preben Friis

Re: mini preamp mod.
On Mon, 3 Jul 2006 01:05:29 +0200, "Preben Friis"

Præcis - det var sådan havde tænkt mig den benyttet, om ikke andet
teste den. Kan en LED anbringes mellem pin 1 og 2 som Arne anviste, om
konstruktionen anvendes således.

--
Karsten Ulrich Krambs
Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Re: mini preamp mod.

Kan en LED anbringes mellem pin 1 og 2 som Arne anviste, om

Jep, med en seriemodstand... ellers får den de fulde 7 mA  (Hvilket er ret
kraftigt i en 3 mm LED)

Hvis du vil have ca 1 mA (Ifølge Arnes forslag)...
Spændingsfald over LED = 2 Volt.. (cirka).
Der er allerede 6800 ohm i serie med de 48 Volt

For lige at repetere Ohms lov...

R = U / I

R + 6800 = (48-2) / 0.001

R = 46 / 0.001 - 6800 = 39200 ...

Så vælg en 33kOhm hvis du vil have lidt mere lys og en 47 kOhm hvis du vil
have lidt mindre...  eller selvfølgelig 39k hvis du kan finde den E-række.

/Preben Friis

Re: mini preamp mod.

be

Dette er og bliver et definisjonsspørsmål.

Med Phantom power er det definert en spenningsforsyning som ikke har noen
inflytelse på den balanserte linje.
Om jeg nå faktisk skal komme med litt historie, så var dette en oppfinnelse
som ble overakt Neuman for å kunne mate kondensatormikrofoner på lang
avstand. Det er faktisk ingen som har tatt patent på slike grunnleggende
ting. Men det var faktisk min tidligere sjef i NRK som gjorde dette.

Med hilsen
Arne Offenberg