Mindre Microcontroller

Hvis man vil plads optimere sit microcontroller design, ved jeg at man kan
få microcontrollere med interne RC-oscillatorer så man ikke behøver externe
komponenter til at drive klok. Hvor præcise er sådanne RC-oscillatorer?

Kan man også få microcontrollere med interne klok og intern regulator
kredsløb? Så man heller ikke behøver et regulator-trin i sit design?

Sidst vil jeg spørge om at jeg kan se at flere microcontrollere har
Flash-hukommelse. Kan man også få microcontrollere med PROM program
hukommelse, så microcontrolleren kun kan programmeres én gang og så ellers
skal udskiftes med ny komponent i sit design hvis man ønsker nye egenskaber
for sin mikrocontroller? Hvis ja, nogle eksempler.....?

Mvh.
Terry

Re: Mindre Microcontroller
externe

Motorola MC68hc908QT - QY series har intern
Den kan trimmes til +/- 5%

spændings regualator ? det har jeg ikke set... men hvem ved. ved ikke om den
der kan køre 3.3 og 5v kan køre derimellem også

egenskaber

Hvorfor ønskes det ?, hvis det kun er dig der har sourcen og du laver den
readproteced, så er det da ligemeget om de programmere den om...
for de kunne jo også bare købe en ny prom og ligge deres eget program i hvis
det er det de er ude efter

Kasper

Re: Mindre Microcontroller
Hej Terry,

Ikke noget der ligner et X-tal, men det er ikke alle apps. der har behov
for den store præcision i timingen.

Spændingsregulator ? Nej, ikke mig bekendt - det ville IMO også være
tåbeligt at indbygge et "varmeapparat" i en processor ;)

Ja, se efter OTP-udgaver (OTP = One Time Programmable), fx. nogle af de
mindre PIC-processorer, er(/var) OTP.
Det er bare ikke særlig smart under udvikling, hvis du ikke har en god HW-
ICE at simulere på.

--
Venlig hilsen,
Søren

Mange tak for svarende begge to. Kan man sige nogle generelle retningslinier
for hvor meget mere upræcis en RC-oscillator er i forhold til en
krystal-oscillator? Snakker vi et tab på et sekund pr. time eller
voldsommere? Og vil denne afvigelse være uregelmæssige eller kan man
kompensere for den i software ved blot at f.eks. trække/ligge det ene sekund
til efter en time?

Mht. til intern regulator, hvad ville der da ske ved at microcontrolleren
blev lidt varmere? Ville der forekomme en degradering i performance hvis vi
antager at den holdt sig under sin max. tilladte temperatur? Hvis ja,
hvorfor?

Hvad ville der ske med opførelsen af microcontrolleren hvis vi sagde vi ikke
havde en regulator til at regulere spændingen. Hvis vi f.eks., rent
teoretisk set, siger at vi har en microcontroller der er operationel ved en
spænding mellem 4.5V og 6.5V og vi satte fire 1.5V (4*1.5 = 6V) batterier i
serie direkte over VCC og ground. Hvorfor ville det være bedre at indsætte
et regulator trin, fremfor bare at sætte batteriet direkte på?

Mvh.
Terry

Re: Mindre Microcontroller

retningslinier

En kalibreret RC oscillator vil måske holde 1-2%, men det afhænger af
temperatur og spændings variationer (1% er 36 sekunder på en time).

sekund

Hvis du har stabil temperatur og spænding, så vil nøjagtigheden være
nogelunde god, men aldrig i nærheden af et krystal.

vi

Opvarming kommer fra flere kilder, hvis der er en indbygget regulator vil
det tilføje en ekstra varmekilde og dermed begrænse hvad de andre varmekilde
(f.eks. clock frekvens og udgangsstrøm).

ikke
en

Så vil MPU'en køre.

I nogle batteri applicationer er det en fordel at udeladen regulatoren, men
der skal tages hensyn til flere ting:
RC oscillator ændre frekvens.
Max og min spænding fra batterier incl. opladelige.
Kan ydre enheder fungere med over hele spændingsområdet.
Evt. målekredsløb, hvordan har de det med variabel spænding.
Forkert vendt batterier.

En stor fordel ved at udeladen regulatore, er at det lave strømforbrug i
nogle MPU'er kan udnyttes.

Re: Mindre Microcontroller

Bare lige en idé, hvis du har lidt for høj spænding kan du jo passende sikre
at strømmen ikke kan rende den forkerte vej ved at indsætte en diode, og så
mister du ~0,7V :)

Brian

Re: Mindre Microcontroller
Hej HKJ

Jeg syntes at kunne erindre at min gamle elektronik guru fortalte at en
såkaldt relaktions (stavning ?) oscillator opbygget med en UJT kunne
temperaturkompenseres så den blev "næsten" lige så stabil som
en krystaloscillator. Kender du den type oscillatore og evt. et sted
hvor man kan finde lidt mere info om dem.

Mvh Max

Re: Mindre Microcontroller

Relaxation, det er den klassiske kobling med en UJT.
Google giver en del hit på den (når man staver rigtigt), f.eks.
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electronic/relaxo.html

Jeg ved ikke noget om temperaturkompensation på den, men da UJT transistorer
nærmest er en uddøende race, så er det heller ikke særlig interessant.

Re: Mindre Microcontroller
Hej HKJ

Tak for info.

transistorer

Ja, jeg har bemærket at den som tunneldioden er ved at dø, udvalget er
efterhånden
stærkt begrænset, men har du nogen anelse hvorfor ?

Mvh Max

Re: Mindre Microcontroller

Mon ikke det hænger sammen med at ingen bruger den mere? ;-)
Mange kredsløb er flyttet fra diskrete løsninger til IC løsninger og så er
oscillatoren selvfølgelig indbygget i IC'en.

Re: Mindre Microcontroller
Hej HKJ

Det må naturlig vis være grunden, der er ikke så meget design mere med
enkelt aktive komponenter. Jeg har gennem årene været meget glad
for UJT'en, sammen med en SCR er den perfekt til at lave forsinket
indkobling med i relæsammenhæng.

Mvh Max

Re: Mindre Microcontroller

Der findes også en PUT - Programmable Unijunction Transistor - f.eks.:
http://www.onsemi.com/pub/Collateral/2N6027-D.PDF

Og der findes en del forskelligt i denne søgning:
http://www.google.com/search?q=2n6027&sourceid=mozilla-search&start=0&start=0

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Re: Mindre Microcontroller
Hej Max,

Mit gæt:
Der er ikke ret mange der forstår lige netop de to komponenter (sikkert
pga. termen "negativ modstand") og følgelig bliver der ikke designet så
meget med dem - derfor bliver der heller ikke brugt så mange - supporten
fra fremstillerne falder - endnu færre lærer om dem etc. etc. - Den
klassiske onde cirkel.

Jeg har selv ledt, om ikke helhjertet, så dog on/off gennem over 10 år
efter tunneldioder i bare en eller anden udgave uden held, så de er altså
noget sværere at få fingre i end UJT'en (der fås hos enhver
komponentpusher med respekt for sig selv).

En Relax.. har i øvrigt sit navn fra funktionen opladning => "afslapning"
(afladning af kondensatoren), og gælder uanset hvilke aktive komponenter
der bruges (UJT, BJT, FET, 555, etc.).

--
Venlig hilsen,
Søren

Du kan nok have ret i disse betragtninger, jeg lærte at bruge dem af min
gamle læremester, som ud over at være meget praktisk begavet også var
imponerende når det kom til den teoretiske del af konstruktionen.
Den er som sagt perfekt til f.eks. forsinket indkobling af relæer da man
kan sætte det kredsløb jeg bruger direkte i serie med spolen og dermed
øges antallet af ledninger ikke.

Du kan da købe en 1N2929 hos http://www.rfparts.com/diode.html

Forøvrigt er det eneste sted jeg har set tunnel dioden anvendt i kommersiel
udstyr hos Heathkit som lavede et gitterdykmeter med en.

Med hensyn til UJT'en er 2N4871 da heldigvis stadigvæk tilgængelig.

Mvh Max

Re: Mindre Microcontroller
Hej Max,

Ja, det går desværre ned ad bakke med det brede kendskab til alle de små
nyttige koblinger der egentlig burde være basisstof.

Var det ikke noget du kunne skitsere i en af slottets haller ?  ;)

Billigt... Og leveringen er sikkert også "næsten gratis" og inkluderer det
nødvendige datablad ;)
Naah, jeg kan få _mange_ RF-transistorer for den hund (ex. levering) og
med SMD kan det blive næsten lige så småt udlagt.

Men det kunne nu være flabet en dag at skubbe til Osaki-san til han går i
selvsving ;)

Ja, det har vist altid været mere en "sjov" ting at lege med, end en
direkte anvendelig erstatning for aktive komponenter i masseprod.

Den har jo heller ikke så mange år på bagen endda - noget af en døgnflue.

Ja, der er vist endda stadigvæk en 2..3 typer der sælges "alle steder".

--
Venlig hilsen,
Søren

Den ligger nu på
http://www.sandcastle.dk/Images/Delay.gif

C1 vælges så den lige akurat sørger for at relæet trækker uden at brumme,
hvis
den bliver for stor falder relæet ikke hurtigt nok når strømmen afbryden og
opladningen bliiver ikke retrigget.

R1 og D2 kan fint udelades, hvis de bruges vælges R1 så D2 lige lyser.

Forsinkelsen bestemmes af R2 og C2.

D4 PO102 er en SCR i TO92 hus og klare uden problemer 1A, anden type
er f.eks. 2N5061.

Mvh Max

Re: Mindre Microcontroller
Hej Max,

Rart kredsløb at have i "bogen" :)
Det er hermed lagt på lager, tak.

--
Venlig hilsen,
Søren

Rigtig mange tak for svaret. Jeg kan godt se at frekvensen, for en
RC-Oscillator vil ændre sig hvis forsyningsspændingen ændrer sig da den så
ikke skal "lige så højt op i spændingsniveau", dvs. vi får en hurtigere
klok-hastighed jo lavere spænding vi får.
Ville det være samme tilfælde med en krystal oscillator? Kompenserer
krystallet for at spændingen kan ændre sig? Hvordan gør den det?

Hvis ovenstående antagelser er rigtigt, kan man jo sige at man har et slags
trade-off i forhold til plads-forbrug mellem at hvis man ønsker en
stabil-klok skal man have regulator-trinnet hvis man anvender
RC-Oscillatorer. Anvender man krystallet kan man undlade regulator-trinnet,
men skal så have krystal-opbygningen (krystal, kondensatorer og så'n), ikke?

Terry.

Re: Mindre Microcontroller

Følsomhed for ændringer i forsyningsspændingen afhænger af hvordan
oscillatoren er designet. Prøv at se en 555, den er ikke følsom for
ændringer i forsyningsspændingen.
Med AVR MPU'ernes RC-oscillator er de forøvrigt en højere frekvens med
stigende spænding.

Et krystal er fysisk bygget til at svinge på en bestemt frekvens* og vil
derfor ikke ændre frekvens med forsyningsspændingen.

*Mere korrekt: To frekvenser (serial og parallel resonans), samt diverse
overtoner.

slags

Selv med regulator får du ikke en stabil clock, ihvertfald ikke god nok til
et ur, men kan være god nok til baudrate generation.

ikke?

En mellemting er en keramisk resonator, den virker (cirka) som et krystal,
men er ikke så nøjagtig. Den kan fås med indbyggede kondensatorer, hvilket
giver en meget kompakt opbygning. (Se
http://www.elfa.se/elfa/produkter/dk/2018065.htm )

Re: Mindre Microcontroller

Hmmm.