mindre lyd

Hej alle

Jeg har fået en lille radio med højtaler. og volumen er med
trykknapper + -.  men den kan ikke skrue langt nog ned, og så tænkte
jeg på at montere en modstand på de to højtalere H+V evt, et lille
drejepotmeter. Men hvor skal den sidde? i forlængelse af en af
ledningerne til HT, eller skal den være mellem + - på højtaleren?
Jeg har vel ikke andre muligheder når jeg er superamatør.?

per

Re: mindre lyd

Jeg ville sE6%tte modstanden i ledningen til enten plus eller minus pE5%
hF8%jttaleren.. altsE5% i serie... og hvis du vil bruge et potentiomener,
er det det midterste ben, og et af de yderste - igen i serie med
hF8%jttaleren..
Hvor stor (ohm-mE6%ssigt) modstanden/potmetret skal vE6%re, ved jeg ikke..
men man kan jo prF8%ve sig frem...
(hvis det er stereo, skal de 2 modstande vE6%re ens i stF8%rrelse (ohm-
mE6%ssigt) ME5%ske et trE5%dviklet potentiometer...

Mvh Willy

Re: mindre lyd
On Thu, 13 May 2010 03:02:45 -0700 (PDT), OZ1HYI Willy

Øv jeg havde kun et potmeter, der passede fint.. Har jeg en mulighed
for selv at lave en modstand. De færdige jeg har viser sig at være alt
for store til formålet. De skal vel kun være på et par Ohm?

Det er en  Altec Lansing  dock station, så den er for dyr bare at
smide væk.

per

Re: mindre lyd

hvis du smider et 30 ohm (gerne trådviklet) tandempotmeter på i stedet
for højtalerne, og sætter højtalerne på den kolde pol og armen, kan du
justere til den laveste styrke du ønsker, og derefter skrue op på +-
knapperne

finn

Re: mindre lyd

per

Re: mindre lyd

Ok, synd man skal lave ændringer på et sprit nyt apparat.
Jeg har prøvet mig frem idag med de småting jeg havde i gemmerne fra
gammel tid, men det var alt for store modstande.

så jeg må søge videre..

per

Site Timeline