Min USB strømskinne får altid +5v

Hejsa

Jeg har købt en USB strømskinne til min Medion PC, men desværre holder
den +5v på USB portene selvom "wake up on usb" er slået fra. Jeg har
prøvet med en PS/2-USB konverter og slået "wake up on PS/2" fra men
også i dette tilfælde er der power på USB.

Nu vil jeg derfor finde et andet sted at tage +5v fra når PC'en er
tændt. Har I nogen gode ideer. Jeg har hobby-erfaring med elektronik
og kan nemt lave en 12v-5v konverter og koble den til strømudtaget på
mainbordet, men findes der ikke en mere elegant løsning? Er der f.eks.
ikke +5v på parallelporten og er det nok til at trække et relæ?

Mvh. Morten

Re: Min USB strømskinne får altid +5v

Har du ikke plads til en udb bracket, og så bare montere de 5V direkte fra
den råde ledning i et strømkabel til hdd / fdd ?

Kasper

Re: Min USB strømskinne får altid +5v

Først prøver du at læse manualen for bundkortet, det kan være der er en
jumper, som løser dit problem.

Ellers kan du bare bruge en diskette/harddisk strømstik, du har 5 volt på
rød/sort.

Re: Min USB strømskinne får altid +5v
Jeg har læst manualen og kan ikke finde noget, desværre.
Hvis der er 5v mellem sort-rød, så er det jo bare det jeg skal. Jeg
troede faktist, at der var 12v.
Mvh. Morten

Re: Min USB strømskinne får altid +5v

    Nopes, USB porten køre på 5V forsyning, og 3,3V datasignaler, så 12V
knalder relæet med det samme.

    Hvilke mærke skinnne har  du købt ? for dokumentationen skulle gere
henvise til www.sparel.dk om den, hvor der er opgivet meget mere info.

--
VH
Lars Molnit

Re: Min USB strømskinne får altid +5v

Du skal ind i bios og fortælle den at den skal slukke, og ikke gå i
dvale når du trykker på afbryderen. Så længe den er i dvale kører 5v
da den skal holde processoren i live til at overvåge alle wake on ....

Du skal måske også fortælle din win at den skal slukke i stedet for at
gå i dvale. Her kan jeg ikke hjælpe da jeg ikke bruger win. I Linux har
vi 2 forskellige kommandoer der bestemmer dvale og stop.

Christian Treldal

Re: Min USB strømskinne får altid +5v
Den står til at slukke og ikke til at dvale i BIOSen.
Jeg kan forstå at det er et problem med Medion PC'ere.

On Tue, 27 Jul 2004 11:15:44 +0200, Christian Treldal

Re: Min USB strømskinne får altid +5v

    Detsvære :( flere af  producenterne bruger et relæ som trækker 90-110mA
alt efter hvor heldig/uheldig man er, det ses også med et klistermærke
på siden hvor de advare mod at den kan slukke under drift hvis man
f.eks. bruger en USB-scanner eller andet... pga. max. 100mA reglen. MEN
der er blevet gjort opmærksom over det, og deraf skal klistermærket være
på de skinne hvor problemet er.

    hvis du skal ha 5V der skal kunne trække den, skal det være  fra den
røde ledning på strømkablet som bruges til f.eks. dine harddiske,
floppydrev osv..

    Hvis du ikke vil klippe i ledningen, så kan du også bruge løsningen med
at  smide et PCI-kort med USB porte i, da de slukker rigtigt, og så for
man lige nogen ekstra porte osv.. :) ulempen er så at du skal bruge
skinne i 3-4mdr. mere før den tjener sig ind, altså ½ år.

    generalt er problemet størst med de Medion PC'er, og Medion selv er
ikke samarbejdvillig,  Zeitech er heller ikke for god der, da de har
udmeldt at da skinne ikke er noget de sælger, så vil de ikke hjælpe med
at få deres PC'er til at funke.

    Ellers kan jeg sige at 99% af Team PC'erne virker, og den sidste 1% er
der løsninger til, som forhandlerne deraf gerne hjælper med... tyspisk
er det Soltek bundkort der er det største problem.

    Men som det er nu, så ventes/håbes det at El-spareskinne V2.0 kommer
her til efteråret/julehandlen, og så er vi ude ovre USB stikket, og i
stedet vil skinne slukke/tænde efter hvor meget PC'en bruger af strøm,
altså en skinne som ikke kun er beregnet til PC'er men også, TV, Musik
anlæg osv...

    Hvis nogen vil vide mere kan jeg henvise til www.sparel.dk

--
VH
Lars Molnit

http://hwb.sunsite.dk/co_GameportPCMidi.html

Hvor mange mA den kan levere skal jeg ikke kunne sige...

Mvh Thomas

Site Timeline