Min USB strømskinne får altid +5v

Hejsa

Jeg har købt en USB strømskinne til min Medion PC, men desværre holder den +5v på USB portene selvom "wake up on usb" er slået fra. Jeg har prøvet med en PS/2-USB konverter og slået "wake up on PS/2" fra men også i dette tilfælde er der power på USB.

Nu vil jeg derfor finde et andet sted at tage +5v fra når PC'en er tændt. Har I nogen gode ideer. Jeg har hobby-erfaring med elektronik og kan nemt lave en 12v-5v konverter og koble den til strømudtaget på mainbordet, men findes der ikke en mere elegant løsning? Er der f.eks. ikke +5v på parallelporten og er det nok til at trække et relæ?

Mvh. Morten

Reply to
Morten Lassen

Har du ikke plads til en udb bracket, og så bare montere de 5V direkte fra den råde ledning i et strømkabel til hdd / fdd ?

Kasper

Reply to
Repzak

Først prøver du at læse manualen for bundkortet, det kan være der er en jumper, som løser dit problem.

Ellers kan du bare bruge en diskette/harddisk strømstik, du har 5 volt på rød/sort.

Reply to
HKJ

Jeg har læst manualen og kan ikke finde noget, desværre. Hvis der er 5v mellem sort-rød, så er det jo bare det jeg skal. Jeg troede faktist, at der var 12v. Mvh. Morten

Reply to
Morten Lassen

Den Tue, 27 Jul 2004 10:54:31 +0200. skrev Morten Lassen:

Du skal ind i bios og fortælle den at den skal slukke, og ikke gå i dvale når du trykker på afbryderen. Så længe den er i dvale kører 5v da den skal holde processoren i live til at overvåge alle wake on ....

Du skal måske også fortælle din win at den skal slukke i stedet for at gå i dvale. Her kan jeg ikke hjælpe da jeg ikke bruger win. I Linux har vi 2 forskellige kommandoer der bestemmer dvale og stop.

--
Med venlig hilsen

Christian Treldal
Reply to
Christian Treldal

Detsvære :( flere af producenterne bruger et relæ som trækker 90-110mA alt efter hvor heldig/uheldig man er, det ses også med et klistermærke på siden hvor de advare mod at den kan slukke under drift hvis man f.eks. bruger en USB-scanner eller andet... pga. max. 100mA reglen. MEN der er blevet gjort opmærksom over det, og deraf skal klistermærket være på de skinne hvor problemet er.

hvis du skal ha 5V der skal kunne trække den, skal det være fra den røde ledning på strømkablet som bruges til f.eks. dine harddiske, floppydrev osv..

Hvis du ikke vil klippe i ledningen, så kan du også bruge løsningen med at smide et PCI-kort med USB porte i, da de slukker rigtigt, og så for man lige nogen ekstra porte osv.. :) ulempen er så at du skal bruge skinne i 3-4mdr. mere før den tjener sig ind, altså ½ år.

generalt er problemet størst med de Medion PC'er, og Medion selv er ikke samarbejdvillig, Zeitech er heller ikke for god der, da de har udmeldt at da skinne ikke er noget de sælger, så vil de ikke hjælpe med at få deres PC'er til at funke.

Ellers kan jeg sige at 99% af Team PC'erne virker, og den sidste 1% er der løsninger til, som forhandlerne deraf gerne hjælper med... tyspisk er det Soltek bundkort der er det største problem.

Men som det er nu, så ventes/håbes det at El-spareskinne V2.0 kommer her til efteråret/julehandlen, og så er vi ude ovre USB stikket, og i stedet vil skinne slukke/tænde efter hvor meget PC'en bruger af strøm, altså en skinne som ikke kun er beregnet til PC'er men også, TV, Musik anlæg osv...

Hvis nogen vil vide mere kan jeg henvise til

VH
Lars Molnit
Moller

Nopes, USB porten køre på 5V forsyning, og 3,3V datasignaler, så 12V knalder relæet med det samme.

Hvilke mærke skinnne har du købt ? for dokumentationen skulle gere henvise til

om den, hvor der er opgivet meget mere info.

--
VH
Lars Molnit

Den står til at slukke og ikke til at dvale i BIOSen. Jeg kan forstå at det er et problem med Medion PC'ere.

Reply to
Morten Lassen

Reply to
Morten Lassen

Du kan evt tage de 5V fra gameporten, hvis du ikke har et joystick siddende der...

Hvor mange mA den kan levere skal jeg ikke kunne sige...

Mvh Thomas

Reply to
Thomas Rasmussen