Min kameraflash er død.

Hej gruppe,
jeg har en Metz 45 CL3 stavflash købt brugt for over et år siden. En dag, da
flashen var ladet fuldt op (grønt diode indikerer at man kan affyre lyset),
skubbede jeg flashen ind i flashskoen (flashholderen) på mit digitalt kamera
(Olympus C5050) som var tændt. I samme øjeblik blev flashen affyret af
ukendte grunde.

Siden da har kameraet ikke virket. Hver gang jeg tænder for flashen kan jeg
høre den sædvanlige, svage opladningslyd og som eventuelt stopper på et
tidspunkt, men den grønne diode lyser aldrig og der sker nul-dut når jeg
trykker på Test-knappen (en knap som affyrer flashen uden at den er
tilsluttet et kamera).

Jeg har modtaget forslag om at tjekke samtlige SCR (silicon controlled
rectifier) i flashen, men det ser ud til at være en umulig opgave.
Komponenterne er tætpakkede med ledninger og andet.

Jeg ved ikke om det er SCRerne som er hovedproblemet, så før jeg går amok på
flashens interiør vil jeg høre om der er andre mulige grunde til at flashen
ikke længere vil fyre af.

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

Re: Min kameraflash er død.

Nu kender jeg ikke den konkrete flash fype. Men noget kunne tyde på at
triggespændingen er for høj eller at flashen har modsat polaritet, af
kameraets flash tilslutninger. og derfor har ødelagt kameraet. Hvis du
kigger i din manual side 89, så er der netop advaret mod dette. Du skal have
frembragt en galvanisk adskiller. En elektronik kyndig klarer hurtig en
sådan. Og så skal du sikkert have repareret kameret slash udgang.
Men hvorfor også flashen er gået død, det forstår jeg ikke.
Du kan prøve at kigge her: http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html
så får du en ide om hvad det drejer sig om.
M.v.h.

Børge

Re: Min kameraflash er død.

Børge, det er min fejl. Kameraet har det fint, det er flashen som er død.
Næste gang må jeg nærlæse min egen tråd inden jeg sender den afsted. >_< Men
du har ret, en høj triggerspænding kan ødelægge kameraet.

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen