Min Beogram 8002 vil ikke...

Hej med Jer!

Jeg undskylder på forhånd hvis nogen af jer har set samme indlæg i teknik.lyd-gruppen, men der var ikke nogen respons, og når jeg tænker over det så er jeg nok mere rigtig her i gruppen.

Jeg er den lykkelige ejer af en Beogram 8002, som har fungeret fint indtil jeg stillede den på hylden for et par år siden pga. pladsmangel og meget sjælden brug. Men nu ville jeg give mig i kast med at overføre nogle LP'er til min PC, og så fungerer den ikke længere - pladespilleren altså. Den starter fint og kan også køre tangentialarmen til venstre og højre når jeg trykker på knapperne, men den vil ikke lægge pickup'en ned på pladen når jeg beder den om det ved at trykke på "play". Det undrede mig meget, men jeg opdagede da det blev mørkt, at der er et svagt lys i den røde pil der peger til venstre på armen der sidder ved siden af pickup-armen. Betyder det, at den får en venstre-impuls et sted fra?! Jeg har haft den skilt ad for nogle år siden og kan huske, at det vistnok fungerer via et optisk system med lyspærer og en fotocelle(?). Kan det være her fejlen ligger? Har nogen af jer været ude for det før, og kan der gøres/skiftes noget?

Jeg vil meget gerne have den til at spille igen, for det er en flot model, men hvis det er for urealistisk (økonomisk) så dropper jeg det. Nogen der kan hjælpe mig på sporet?

--
Hilsen Jakob :-)
Reply to

"Jakob" skrev i en meddelelse news:nSz_e.69211$ snipped-for-privacy@news000.worldonline.dk...

når

jeg

peger

nogle

Der sidder svjv. et "luftstempel" som dæmper nedsænkningen, mon ikke det er smørefedtet i det stempel, som er blevet stift

mvh JBH

Reply to
JBH

Hmm, det tror jeg ikke, for der er ikke engang et relæ der klikker når jeg trykker på play-knappen. Det plejer der ellers...

Men tak for ideen.

--
Hilsen Jakob :-)
Reply to

"Jakob" skrev i en meddelelse news:VNC_e.69224$ snipped-for-privacy@news000.worldonline.dk...

Ja, der sidder et relæ, men det kan ikke bevæge sig, da det hænger sammen med den "luftdæmper"

Hvis fejlen er kommet af at pladespilleren bare har stået stille i længere tid, vil jeg næsten æde en gammel turban på at det er en mekanisk fejl, og at årsagen skal findes i eller omkring luftdæmperen. Du kan jo se om stemplet mekanisk kan bevæges. Det sidder så vidt jeg husker på armslæden, lige under sensorarmen.

mvh JBH

Reply to
JBH

Ok, jeg prøver at skille tingesten ad...

--
Hilsen Jakob :-)
Reply to