Min Beogram 8002 vil ikke...

Hej med Jer!

Jeg undskylder på forhånd hvis nogen af jer har set samme indlæg i
teknik.lyd-gruppen, men der var ikke nogen respons, og når jeg tænker over
det så er jeg nok mere rigtig her i gruppen.

Jeg er den lykkelige ejer af en Beogram 8002, som har fungeret fint indtil
jeg stillede den på hylden for et par år siden pga. pladsmangel og meget
sjælden brug. Men nu ville jeg give mig i kast med at overføre nogle LP'er
til min PC, og så fungerer den ikke længere - pladespilleren altså.
Den starter fint og kan også køre tangentialarmen til venstre og højre når
jeg trykker på knapperne, men den vil ikke lægge pickup'en ned på pladen når
jeg beder den om det ved at trykke på "play". Det undrede mig meget, men jeg
opdagede da det blev mørkt, at der er et svagt lys i den røde pil der peger
til venstre på armen der sidder ved siden af pickup-armen. Betyder det, at
den får en venstre-impuls et sted fra?! Jeg har haft den skilt ad for nogle
år siden og kan huske, at det vistnok fungerer via et optisk system med
lyspærer og en fotocelle(?). Kan det være her fejlen ligger? Har nogen af
jer været ude for det før, og kan der gøres/skiftes noget?

Jeg vil meget gerne have den til at spille igen, for det er en flot model,
men hvis det er for urealistisk (økonomisk) så dropper jeg det.
Nogen der kan hjælpe mig på sporet?

--
Hilsen Jakob :-)

Re: Min Beogram 8002 vil ikke...

når
jeg
peger
nogle

Der sidder svjv. et "luftstempel" som dæmper nedsænkningen, mon ikke det er
smørefedtet i det stempel, som er blevet stift

mvh
JBH

Re: Min Beogram 8002 vil ikke...

Hmm, det tror jeg ikke, for der er ikke engang et relæ der klikker når jeg
trykker på play-knappen. Det plejer der ellers...

Men tak for ideen.

--
Hilsen Jakob :-)

Re: Min Beogram 8002 vil ikke...

Ja, der sidder et relæ, men det kan ikke bevæge sig, da det hænger sammen
med den "luftdæmper"

Hvis fejlen er kommet af at pladespilleren bare har stået stille i længere
tid, vil jeg næsten æde en gammel turban på at det er en mekanisk fejl, og
at årsagen skal findes i eller omkring luftdæmperen. Du kan jo se om
stemplet mekanisk kan bevæges. Det sidder så vidt jeg husker på armslæden,
lige under sensorarmen.

mvh
JBH

Re: Min Beogram 8002 vil ikke...

Ok, jeg prøver at skille tingesten ad...

--
Hilsen Jakob :-)

Site Timeline