Min bærbare støjer i min diskopult

hej alle

har fået et stort problem, jeg har en bærbar computer siddende i min
diskotekspult, som genererer en masse elektrisk støj, hvilket er et stort
problem

her er hvordan det er konnekteret

den bærbare har selvfølglig strøm fra sin adapter, derfra går der et usb
kabel ned til mit Soundblaster Audigy NX USB lydkort, fra det lydkort går
der 2 så kabler til henholdsvis kanal 1 og kanal 2 på min mixer.

når jeg bare har systemet tændt kan jeg høre en masse "elektrisk støj", og
hver gang harddisken kører, eller jeg kører med musen, så kan jeg høre nogle
andre bib og hyle lyde.

jeg har fået reduceret støjen med cirka 50% procent ved at trække en stel
fra mixerens stelskrue og montere den på en af skruerne på den bærbares
kabinet, men jeg kunne godt tænke mig at få det helt væk.

jeg tror selv at problemet ligger i at jeg ikke kører med jord, da 99% af de
steder hvor jeg spiller, er der ikke jord tilgængelig.

Jeg har dog koblet alt det der har mulighed for jord, sammen i samme
ledning, men det nytter jo nok ikke så meget, da der ikke kommer jord ind i
pulten.

via google har jeg fundet en del andre der har samme problem, og de har alle
kunnet løse det ved at købe en "ground loop filter" og det er jeg meget
interesseret i at prøve

men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad det hedder på dansk, og hvor jeg
kan købe sådan et.

Så hvis en af jer ved det, vil jeg blive meget glad for et link eller en
henvisning til en biks hvor jeg kan få det, samt hvad det hedder på dansk,
og måske også en forklaring på hvad det helt nøjagtigt gør?

på forhånd tak

med venlig hilsen

Carsten Larsen

Re: Min bærbare støjer i min diskopult

min

Det er dine D/A convertere på lydkortet, som opfanger støjen fra
bussen, og det får du næppe væk, og sikkert ikke ved en
jordforbindelse. Faktisk kan du risikere af få mere støj, alt
afhængigt af jordforbindelsen og f.eks. S-togs nettets afstand til din
installation.

Det eneste rigtige, hvis du skal bruge en bærbar til lyd, er at få et
eksternt lydkort, så du får konverterne væk fra alt det, der larmer,
f.eks. grafikkortet, bussen osv.

At der ikke er jord på 99% af de steder, du spiller, er ikke rigtigt.
Der er altid jord i komfur- og 400v stikkene, du skal bare have en
adaptortavle med passende sikringer, så kan du bruge disse stik. Men
det løser næppe de problemer, du beskriver.

Claus

Re: Min bærbare støjer i min diskopult

Øøøøøh ?

Re: Min bærbare støjer i min diskopult

Uheldigvis faldt Klaus D. Mikkelsen over tastaturet og skrev derved
følgende:

et
larmer,

Ja, jeg overså at han skrev USB lydkort. Men fejlen ligger nok, at det
er et Soundblasterkort :-)

Claus

Re: Min bærbare støjer i min diskopult
On Fri, 18 Jun 2004 03:17:07 +0200, "Claus Tersgov"

Nej.

Mængden af jord i hovedet kan også være afgørende.

"Soundblaster Audigy NX USB lydkort" - siger det noget?

"Soundblaster Audigy NX USB lydkort" - ?

Nej.

Virkelig?
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Min bærbare støjer i min diskopult

Uheldigvis faldt Ole Geisler over tastaturet og skrev derved følgende:

En masse ligegyldigt flames..

Er lille Ole glad nu, fordi han har fået lov til at kaste lidt med
mudder?

Claus

Re: Min bærbare støjer i min diskopult
On Fri, 18 Jun 2004 22:49:44 +0200, "Claus Tersgov"

Flames?

Hvem taler om flames?
Hvilket mudder?

Prøv at forholde dig til at du, endnu en gang, tydeligt stiller din
uvidenhed til skue.
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Min bærbare støjer i min diskopult

Der er jo dem, der hellere skulle have et matrikelnr. i stedet for et
personnr.
Karsten H. Jensen

Re: Min bærbare støjer i min diskopult
nogle
de

Nu da du bruger en bærbar computer kunne du passende fortælle om det støj
problem forsvinder når du køre på batt.
PS Sørg for at computeren kun har fat i USB-Lydkortet under denne test.

Hvis støjen forsvinder:
Så kan det være at du kan dæmpe den ved at lave en stor spole på din power
ledning eller lave galvanisk adskillelse mellem USB-Lydkort og Mixer.

Hvis støjen ikke forsvinder:
Så er der sandsynligvis en dårlig dæmpning af støj på USB5V i din USB
converter, problemet løses ved at købe en anden converter af bedre kvalitet.

Håber dette kan hjælpe dig lidt på vej.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Hvis det er muligt så lad dit lydkort få strøm seperat og ikke vi USB
bussen. Eventuelt køb et forlænger kabel klip det over og sæt en
ekstern forsyning på "lydkortets ende" og undlad at bruge forsyningen
fra PC'en.
Dernæst hvis det er muligt, så fortæl hvilken chip der sidder i
udgangen.

I øvrigt stel problemer kan i 99,999999% af alle tilfælde fjerne uden
brug af jord (fra stkkontakten), men det kan være hulens besværligt.
Mvh
  Klavs.

Re: Min bærbare støjer i min diskopult
On Fri, 18 Jun 2004 00:29:43 +0200, "Carsten Larsen"

Lyder som konfligt i din pc´er...

Har du husket at installere diverse chipset drivere, og tjekket om USB
enhedes deles med mange andre IRQ´er? Hvis du kører XP, skulle det
ikke have det store at betyde.

Tror næppe det er det store jordingsproblem, når det er en bærbar du
har med at gøre, da den som regl er galvanisk adskilt fra lys-nettet
fordi der er ektern strømforsygning.

Hvis du mener du har et problem med jord, og du ikke har problemer
uden for pulten, så har din pult ved optisk indgang, så du kan gøre
galvanisk adskilse fra dit usb lydkort.

Men når du snakker om biblyde og støj når harddisk kører, er det
næsten 100% sikkert at det er et PC problem.

Re: Min bærbare støjer i min diskopult
Hej alle, og mange tak for de gode råd

her i nat ved 4.30 tiden fandt jeg endelig løsningen

selvom jeg ikke havde jord i pulten, var det strømkabel som føder den
bærbares strømforsyning faktisk forbundet med en jordledning sammen med 4
andre strømkabler, til mixer, dmx-styring mm.

jeg har så også en almindelig 4 stik dåse siddende som ikke var
jordforbundet, og da jeg satte den bærbares strømforsyning til denne dåse,
forsvandt 99% af støjen, jeg kan stadig høre et meget lille snert af det,
men så skal jeg skrue helt op for alle kanaler og masteren for at kunne høre
det

og man kan slet ikke høre når musikken spiller.

Så nu er jeg kanon glad, for nu duer det hele igen, jeg undrer mig egentligt
over hvorfor problemet pludselig opstod, jeg var ude og spille i fredags og
der var der ikke noget, men til lørdagens arrangement var det opstået og det
var rimeligt flovt, jeg tror nu ikke gæsterne lagde særligt meget mærke til
støjen, men det gjorde jeg og det var ved at drive mig til vanvid.

men tusind tak for de gode råd,. selvom jeg løste det selv

med venlig hilsen

Carsten Larsen

og
nogle
de
alle
dansk,

Re: Min bærbare støjer i min diskopult

Så er der da ikke meget ved at spille? ;o)

men det var måske kun støjen man ikke kunne høre
når musikken spillede? ;o)
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg