Min bærbare støjer i min diskopult

hej alle

har fået et stort problem, jeg har en bærbar computer siddende i min diskotekspult, som genererer en masse elektrisk støj, hvilket er et stort problem

her er hvordan det er konnekteret

den bærbare har selvfølglig strøm fra sin adapter, derfra går der et usb kabel ned til mit Soundblaster Audigy NX USB lydkort, fra det lydkort går der 2 så kabler til henholdsvis kanal 1 og kanal 2 på min mixer.

når jeg bare har systemet tændt kan jeg høre en masse "elektrisk støj", og hver gang harddisken kører, eller jeg kører med musen, så kan jeg høre nogle andre bib og hyle lyde.

jeg har fået reduceret støjen med cirka 50% procent ved at trække en stel fra mixerens stelskrue og montere den på en af skruerne på den bærbares kabinet, men jeg kunne godt tænke mig at få det helt væk.

jeg tror selv at problemet ligger i at jeg ikke kører med jord, da 99% af de steder hvor jeg spiller, er der ikke jord tilgængelig.

Jeg har dog koblet alt det der har mulighed for jord, sammen i samme ledning, men det nytter jo nok ikke så meget, da der ikke kommer jord ind i pulten.

via google har jeg fundet en del andre der har samme problem, og de har alle kunnet løse det ved at købe en "ground loop filter" og det er jeg meget interesseret i at prøve

men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad det hedder på dansk, og hvor jeg kan købe sådan et.

Så hvis en af jer ved det, vil jeg blive meget glad for et link eller en henvisning til en biks hvor jeg kan få det, samt hvad det hedder på dansk, og måske også en forklaring på hvad det helt nøjagtigt gør?

på forhånd tak

med venlig hilsen

Carsten Larsen

Reply to
Carsten Larsen

min

Det er dine D/A convertere på lydkortet, som opfanger støjen fra bussen, og det får du næppe væk, og sikkert ikke ved en jordforbindelse. Faktisk kan du risikere af få mere støj, alt afhængigt af jordforbindelsen og f.eks. S-togs nettets afstand til din installation.

Det eneste rigtige, hvis du skal bruge en bærbar til lyd, er at få et eksternt lydkort, så du får konverterne væk fra alt det, der larmer, f.eks. grafikkortet, bussen osv.

At der ikke er jord på 99% af de steder, du spiller, er ikke rigtigt. Der er altid jord i komfur- og 400v stikkene, du skal bare have en adaptortavle med passende sikringer, så kan du bruge disse stik. Men det løser næppe de problemer, du beskriver.

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Claus Tersgov skriver:

Øøøøøh ?

"Carsten Larsen" skrev i news:40d21b58$0$264$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk

nogle

de

Nu da du bruger en bærbar computer kunne du passende fortælle om det støj problem forsvinder når du køre på batt. PS Sørg for at computeren kun har fat i USB-Lydkortet under denne test.

Hvis støjen forsvinder: Så kan det være at du kan dæmpe den ved at lave en stor spole på din power ledning eller lave galvanisk adskillelse mellem USB-Lydkort og Mixer.

Hvis støjen ikke forsvinder: Så er der sandsynligvis en dårlig dæmpning af støj på USB5V i din USB converter, problemet løses ved at købe en anden converter af bedre kvalitet.

Håber dette kan hjælpe dig lidt på vej.

-- Hilsen Peter N Petersen

Privat
Firma

Reply to
15kw

Hvis det er muligt så lad dit lydkort få strøm seperat og ikke vi USB bussen. Eventuelt køb et forlænger kabel klip det over og sæt en ekstern forsyning på "lydkortets ende" og undlad at bruge forsyningen fra PC'en. Dernæst hvis det er muligt, så fortæl hvilken chip der sidder i udgangen.

I øvrigt stel problemer kan i 99,999999% af alle tilfælde fjerne uden brug af jord (fra stkkontakten), men det kan være hulens besværligt. Mvh Klavs.

Reply to
Klavs Rommedahl

Uheldigvis faldt Klaus D. Mikkelsen over tastaturet og skrev derved følgende:

et

larmer,

Ja, jeg overså at han skrev USB lydkort. Men fejlen ligger nok, at det er et Soundblasterkort :-)

Claus

Reply to
Claus Tersgov

Lyder som konfligt i din pc´er...

Har du husket at installere diverse chipset drivere, og tjekket om USB enhedes deles med mange andre IRQ´er? Hvis du kører XP, skulle det ikke have det store at betyde.

Tror næppe det er det store jordingsproblem, når det er en bærbar du har med at gøre, da den som regl er galvanisk adskilt fra lys-nettet fordi der er ektern strømforsygning.

Hvis du mener du har et problem med jord, og du ikke har problemer uden for pulten, så har din pult ved optisk indgang, så du kan gøre galvanisk adskilse fra dit usb lydkort.

Men når du snakker om biblyde og støj når harddisk kører, er det næsten 100% sikkert at det er et PC problem.

Reply to
Bjarke Hansen

On Fri, 18 Jun 2004 03:17:07 +0200, "Claus Tersgov" fejlinformerede:

Nej.

Mængden af jord i hovedet kan også være afgørende.

"Soundblaster Audigy NX USB lydkort" - siger det noget?

"Soundblaster Audigy NX USB lydkort" - ?

Nej.

Virkelig?

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Mit motto: Let`s fix it!

Uheldigvis faldt Ole Geisler over tastaturet og skrev derved følgende:

En masse ligegyldigt flames..

Er lille Ole glad nu, fordi han har fået lov til at kaste lidt med mudder?

Claus

Reply to
Claus Tersgov

"Ole Geisler" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Der er jo dem, der hellere skulle have et matrikelnr. i stedet for et personnr.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen

On Fri, 18 Jun 2004 22:49:44 +0200, "Claus Tersgov" fejlinformerede:

Flames?

Hvem taler om flames? Hvilket mudder?

Prøv at forholde dig til at du, endnu en gang, tydeligt stiller din uvidenhed til skue.

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Mit motto: Let`s fix it!
Reply to
Ole Geisler

Hej alle, og mange tak for de gode råd

her i nat ved 4.30 tiden fandt jeg endelig løsningen

selvom jeg ikke havde jord i pulten, var det strømkabel som føder den bærbares strømforsyning faktisk forbundet med en jordledning sammen med 4 andre strømkabler, til mixer, dmx-styring mm.

jeg har så også en almindelig 4 stik dåse siddende som ikke var jordforbundet, og da jeg satte den bærbares strømforsyning til denne dåse, forsvandt 99% af støjen, jeg kan stadig høre et meget lille snert af det, men så skal jeg skrue helt op for alle kanaler og masteren for at kunne høre det

og man kan slet ikke høre når musikken spiller.

Så nu er jeg kanon glad, for nu duer det hele igen, jeg undrer mig egentligt over hvorfor problemet pludselig opstod, jeg var ude og spille i fredags og der var der ikke noget, men til lørdagens arrangement var det opstået og det var rimeligt flovt, jeg tror nu ikke gæsterne lagde særligt meget mærke til støjen, men det gjorde jeg og det var ved at drive mig til vanvid.

men tusind tak for de gode råd,. selvom jeg løste det selv

med venlig hilsen

Carsten Larsen

"Bjarke Hansen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@4ax.com...

og

nogle

de

alle

dansk,

Reply to
Carsten Larsen

"Carsten Larsen" skrev i en meddelelse news:40d36c30$0$310$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...

Så er der da ikke meget ved at spille? ;o)

men det var måske kun støjen man ikke kunne høre når musikken spillede? ;o)

-- Med venlig hilsen Michael Petersen residerende i Nyborg fjern dyret i min @dresse ved privat post

petersen_michael