Mikrofonløsning til headset søges.

Hej.

Jeg er ikke tilfreds med den lille mikrofon der fulgte med til mit lydkort i
computeren. Derfor vil jeg gerne prøve at bygge min egen mikrofon
forforstærker med mikrofon.
Er der noget i kan anbefale? Jeg er ikke bange for at lodde lidt komponenter
sammen på et print, men da jeg ikke selv er i stand til at designe den slags
selv eller har mulighederne for at fremstille prints er vi jo henne i noget
vero eller byggesæt.
Jeg har tænkt mig at lave en enkel (og billig) men god forstærker. Om
mikrofonen skal være elect. eller dynamisk er mest er spørgsmål om hvad i
kan anbefale. Da den skal sidde på et headset må den dog ikke være for tung.
Forstærkeren skal helst kunne levere liniesignal da den indbyggede "+20dB
booster" i lydkortet ikke har nogen synderlig effekt - i hvert fald med den
elect mikrofon der høre til.
Hvis i har nogel gode links til diagrammer eller byggesæt i selv har
erfaring med vil det være meget værsat.

Mvh
//zigge

Re: Mikrofonløsning til headset søges.

Der er et hav af diagrammer at finde på nettet, f.eks. denne:
http://www.geocities.com/ferocious_1999/md/micpreamp2.html

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Mikrofonløsning til headset søges.

Hej Martin (og alle jer andre).

Jeg kan se at der ikke (for mig) er den store forskel i kompleksiteten af de
forforstærkere jeg har fundet, men de benytter sig af mange forskellige
IC'er.
Kan i anbefale en særligt god en at opbygge forstærkeren omkring?

På linket ovenfor kan jeg se at han har lavet mulighed for at justere
udgangssignalet, men hvad er normalt for linie og mikrofoner? Jeg troede at
det var standartiserede værdier...

Og hvad med mikrofoner? Der findes et hav af både elect og dynamiske. Men
hvad skal man vælge?
Den løsning jeg skal have, skal naturligvis bruges til tale, er der nogen
mik. der er bedre end andre til det og bør det være en retningsbestemt eller
kuglekarteristisk?
Er der forskel på den "sound" de forskellige typer har?

Jeg må nok hellere sige, at sjovt som det er at bygge selv, så er jeg ikke
parat til at smide mere end et par hundrede i projektet med forforstærker og
mikrofon inkluderet.

Mvh
//zigge

Re: Mikrofonløsning til headset søges.
Hej Zigge,

Prøv evt. denne forstærker (ingen IC'er overhovedet :)
<URL:http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/Audio/compmic.html

Det er til en topolet elektretmikrofon (kan dog let mod'es til en trepolet
ditto).

Et liniesignals amplitude afhænger, i forbrugerudstyr, meget af
producentens ideer :)

For et mikrofonsignal regnes der normalt med 5..10mV (selv om du både kan
finde kraftigere og svagere mikrofoner).

Når et mikrofonsignal har passeret en forstærker kan man dårligt kalde det
et mikrofonsignal (i niveau), med mindre den forstærker præcis 1 gang.

Skal det være så let som muligt er du nødt til at satse på en electret -
de kan fås for næsten ingen penge i rimeligt gode kvaliteter i størrelser
ned til 2..3 mm på hver led.
En dynamisk mikrofon i samme størrelse koster guld.

Kugle, med mindre du altid har den præcis samme sted.
I nærfeltet har karakteristikken dog ikke den helt store betydning.

Ja, elektreter er typisk mere "åbne" i samme prisklasse.

Det diagram jeg linker til længere oppe - 7 modstande, 6 kondensatorer, 2
transistorer, og en stump veroboard, det meste kan sikkert findes i en
rodkasse eller skrælles ud af et defekt apparat.

En electret koster vel omkring kr. 15..30 hos nærmeste ePusher.

Bom til mikrofonen kan laves af et tyndt plastrør, fx. fra et reklameflag
fra Fætter BR (den rigtige, her er det ikke Brinck jeg taler om ;) eller
McDonald etc. - der er dog forskel på tykkelsen, men du er ikke i tvivl
når du ser den rigtige type, den er ret tykvægget.

--
Venlig hilsen,
Søren

Husk at undersøge, om dine programmer overhovedet kan lytte på en
linjeindgang, inden du begynder at bygge.

Langt de fleste programmer, der anvender mikrofon kan nemlig ikke bruge
linjeindgangen....

Claus
--
OBS - OBS - OBS!
Pga. af den åndsvage chikaneorm, har jeg ikke længere en gyldig e-mailadresse,