Microsjips for begyndere.

Hep,

jeg skal liiige have et par råd omkring programmérbare IC'ere :-)
Jeg har aldrig rodet med PICs eller lignende, men nu har jeg fået den
ide at det 20x4 LCD jeg har skal blive til et stueur ;-)

.. så kan jeg jo også lære lidt nyt :-)

Jeg skal altså bruge minimum 12 udgange (8 datapins og 4 controlpins) og
2-3 indgange til et par trykknapper. Evt. vil jeg gerne have mulighed
for at snakke med IC'en via en seriel forbindelse (MAX232?) men ved ikke
helt hvad det kræver af ind- og udgange.

Jeg vil helt klart foretrække at kunne programmere IC'en mens den sidder
på printet (ISP?, JTAG?) - selvfølgelig med et kabel jeg selv kan bygge ;-)

Da mine assembler kundskaber er ikke eksisterende vil jeg gerne have
mulighed for at skrive koden i C .. og helst uden at skulle investere i
dyre compilere og udviklingsværktøjer (emacs er nu engang min foretrukne
editor ;-)).

Er en AVR vejen frem?

På forhånd tak :-)

--
-jens

Re: Microsjips for begyndere.

Kunne det være.. en stærk uC

Ellers er der ADUC84x serien fra analog.com

-de sender gratis samples
-programmeres via dens interne uart
- kræver at man har mulighed for at lave pcb... kun smd

tjae keil kan vel klare op til 2k kode i eval udgaven

Kasper

Re: Microsjips for begyndere.

Okie. Priserne for de mindre udgaver er heller ikke skræmmende.

Jeg har ikke noget imod at betale for mit begrænsede forbrug ;-)

Smart og intet problem ;-)

Jeg går udfra at "keil" er et eller andet IDE+compiler til uC? (google
sagde ihvertfald det ;-))

--
-jens

Re: Microsjips for begyndere.

De fleste (alle?) HD44780 kompatible displays kan også køre i 4-bit mode, så
du altså kun bruger 4 datapins!

Brian

Re: Microsjips for begyndere.

Joe.. det har du da helt ret i, det havde jeg lige glemt i farten ;-)

--
-jens

Re: Microsjips for begyndere.

;-)

Du kunne også kaste dig over en MSP. f.eks. fra demotech.dk (olimex). Den er
nem af gå til, og du kan få et gratis win udviklingsmiljø gratis (2k kode),
eller et Linux gratis.
f.eks:
http://www.olimex.com/dev/msp-h123.html

Hilsen Mikkel

Re: Microsjips for begyndere.
Hej!

Jeg vil anbefale dig en Atmel AVR af en art og WinAVR udviklingspakken. Så kan
du programmere i C og benytte et væld af programbiblioteker såsom HD44780-kode
o.lign. i f.eks. Procyon biblioteket.

Så er du hurtigt kørende.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Microsjips for begyndere.

Superb, jeg har lidt kig på det her lille board til at starte med:
http://www.olimex.com/dev/avr-m16.html

Men uvidende som jeg er .. JTAG? godt eller skidt? Jeg kan se at avrdude
bruger ISP .. og så er der noget der hedder ICSP? Jeg er lidt forvirret ;-)

--
-jens

Re: Microsjips for begyndere.

;-)

Jtag interface : http://avr.openchip.org/bootice /

Jeg har bygget sådan et og er ganske rart, så kan man køre koden i uC
"direkte" fra computeren... den loades ned i, og du kan starte stoppe og
steppe som du vil

Kasper

Re: Microsjips for begyndere.
Hej!

Lyder da meget smart, men det kan ikke bruges til realtime testing ;-)

Normalt har jeg bare in-circuit programmeret gennem et STK500 udviklingskit og
derefter set hvad der skete :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Microsjips for begyndere.

hvorfor ikke ?

jeg trykker da bare run, og så køre koden realtime ???

(der er dog problem med at adc'en og jtag hvis deler port)

og så kan jeg stoppe koden på hvilket tidspunk.. det kalder jeg da realtime
??

+ du kan run realtime til cursor

Kasper

Re: Microsjips for begyndere.
Hej!

Sorry, mente debugging. Det er ihvertfald besværligt at steppe manuelt igennem
et program, som skal dekode noget 16kHz signal, og samtidigt få noget brugbart
ud af det :)

Tja, jeg har faktisk aldrig brugt ADC'en i AVRs processorer.

Alt i alt lyder det da smart nok, ingen tvivl om det.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Microsjips for begyndere.

Oki, dvs den også kan bruges til at programmere uC'en med? (også med
freeware tools?)

Den ser heller ikke vanvittig svær ud at bygge .. men kan det betale sig
at bygge den selv?

--
-jens

Re: Microsjips for begyndere.

ja - avr studio fra tmel er freeware og tager coff filer fra div. C
compiler... imagecraft winavr etc

er ikke sikker

det kunne det for os da vi er en del på skolen der skulle have en og skolen
betaler matrialerne...

Kasper

Re: Microsjips for begyndere.

Hej Reppy

Har i lavet print nede på skolen til den ??

Hvis ja  , er der så flere tilbage ??

/CFO

Site Timeline