Microprocessor valg

Hej Gruppe

Jeg håber at der er nogen der ka hjælpe mig. Jeg er startet på et projekt
hvor jeg generer nogle data som skal logges. Problemet er at jeg ikke
umiddelbart kan anvende en PC da det er på en sejlbåd.

Jeg skal logge 2 signaler (til at starte med). Det ene er 8 bit paralelt og
det andet er en tekst streng over rs232(NMEA fra GPS).

Funktionen er simpel nok:

Hvis der registreres en ændring på IO portene skal værdierne gemmes sammen
med den seneste NMEA streng.

Udfordringen er at jeg skal bruge de opsamlede data når jeg kommer hjem i
privaten. Hvilket betyder at jeg skal have en hukommelse der ikke slettes
når loggeren slukkes. Ydermere er der et krav til størrelsen af hukommelse.
Jeg tror ikke at jeg kan klare mig med mindre end 512K.

Jeg har erfaring med (hobby)programmering på PC og har i et tidligere liv
programmeret uP(8051).

Her er hvad jeg gerne vil have hjælp til at vælge en uP der kan løse mit
problem. Den må ikke koste en strandvejsvilla at komme igang med.

Lad mig høre jeres bud.

/M

Re: Microprocessor valg

SE5% ville jeg vE6%lge en 8051, du kan nok sagtens nF8%jes med en seriel
eprom som memory til logningen.
Du kan nE6%sten helt sikkert saffe bE5%de microcontrolleren og memoryen
som gratis samples hos fx. Atmel.
Programmet bliver nok ikke stF8%rre end du kan bruge den gratis eval
udgave af Keil uVision, som understF8%tter myriader af 8051 afarter.

mvh

Christian

Re: Microprocessor valg

Uden at jeg ved noget som helst om emnet i øvrigt, men de her MMC/SD
hukommelseskort man får smidt i nakken, kan de bruges sammen med
gængse microprocessorer?  Jeg synes jeg så et sted, at de snakker I2C.

--
Thomas Bjorn Andersen
                                                +++ATH

Re: Microprocessor valg

Det lyder spE6%ndende, kan du huske hvor du har set det henne ?

mvh

Christian

Re: Microprocessor valg

    MMC og SD kort fra alm. digital camera osv. har en SPI bus, den funker
fint med de fleste Microcontrollere, og koden er ikke så slem... men
glem alt om Fat dit og dat... betragt den som en stor memmory klods og
så bare smid dine data i :) skal du ha filsystem på osv. skal din
mikroprocessor styre det, kortet aner ikke noget dem den slags, og
derved ikke noget det gør for dig.

--
VH
Lars Molnit

OK, sE5% man kan nE6%ppe bruge det til at overfF8%re det loggede data fra
uC systemet til PC pE5% en simpel mE5%de.

mvh

Christian

Re: Microprocessor valg

    Jo da, enhver mikroprocessor nu om dage har en seriel port
så man bruger bare et seriel kabel :)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5, CZ 180
Re: Microprocessor valg

Det er jeg klar over :-)
Men sE5% skal data fra lagringsmediet over processoren og til PC'en.

mvh

Christian

Re: Microprocessor valg

Lyder noget kompliceret, hvorfor ikke bruge en FAT16 eller lign til at
gemme data med?? Det er sgu' da nemt nok - koden er tilgængelig på
nettet :o)

/Thomas

Re: Microprocessor valg
On Wed, 02 Nov 2005 13:22:36 +0100, Christian B. Andresen

Nu kender jeg godtnok ikke SD/MMC kortene og hvordan deres filsystem er
opbygget; men efter hvad I har oplyst må det være
muligt at oprette en stor (tom) fil på kortet på en PC, hvorefter man
starter med at skrive på den "rigtige" lokation på
kortet med uP'en. Herefter kan man så læse data med et pc-program på pc'en.

Det største problem må være at finde filens data startadresse; men det må
en enkelt søgning efter en passende søgestreng i
starten af filen kunne klare. Det skal trods alt kun laves een gang.

Bare en ide.

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

Re: Microprocessor valg

Her  :-)

http://www.compsys1.com/workbench/On_top_of_the_Bench/MMC_Project/mmc_project.html

--

eller endnu simplere:
http://www.microchipc.com/sourcecode/#mmc

--
Thomas Bjorn Andersen
                                                +++ATH

Re: Microprocessor valg

    En PIC18LF452 + 3 stks. 24LC256 eller måske 25LC256 det er op til om du
vil ha I2C eller SPI.

    Så har du en hardware RS232, du har 3*256kb = 756k, og der er RE + RB
porten til din 8bit parallel + styring hvis det skal med.

    www.olimex.com har nogen billige kit osv. så du hurtigt er i gang +
programeringskabel.

    Grunden til jeg nævner LF versionen er at du herved kan køre med lavere
spænding, for jeg gætter på det skal være batteridrevet af en art ?
    Forsynings mæssigt kan en MAX1837 bruges, så kan du køre batterierne
pænt plade inden du for problemer :) og den er ok effektiv.

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5, CZ 180
Re: Microprocessor valg

Er jeg for grøn hvis jeg ikke ved hvad det betyder?

/M

Re: Microprocessor valg

Nogen er til enkeltkomponenter og detaljer, andre er til løsninger. Her
i gruppen er vi mange, der overfalder helt specifikke komponenter.

Bo //

Re: Microprocessor valg

    Ja, og nej :) jeg blev lidt for chip fokuseret... PIC18LF452 er en
mikroprocessor fra Microchip, de to andre er EEprom kredse, til at lagre
dine data i.

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5, CZ 180
Re: Microprocessor valg

Jeg tror du skal gange antallet af kredse med 8. Mikkel spørger efter
512K, og med stort K tolker jeg det som 512kilobytes.
24C256 har kun 256kilobits

Måske Mikkel vil bidrage?

Jeg ser ikke noget problem med at bruge en PC på en sejlbåd. Der findes
mange f.x. PC104 moduler, der har masser af flashdisk ombord, og som kan
leve af ganske få watt. Der er f.x. gratis DOS, der jo indeholder
drivere til det meste som f.x. filsystemet og den serielle port. En
anden mulighed er Linux, som kan prom'es. Udviklingsværktøjerne er
omfattende og gratis. Vælger du den rigtige lille maskine får du osse et
stik til CompactFlash kort, og så er lagerpladsen i hvert fald stor nok.

Det er robust og billigt, og til at programmere på et rimeligt niveau.

Historien melder ikke hvordan data skal komme ud igen, men mange af de
små maskiner har f.x. ethernet, og er derfor lette at kommunikere med.

PC-104 moduler kan vel findes til mellem 800 og 1.500 kr. Husk at der
skal power og kasse og alt det andet til

Bo //

Re: Microprocessor valg

    aaarrrggg, ja så går den ikke.. hmmm, så er det SD/MMC kort løsningen
via SPI... på den anden side, så er dit forslag med et PC104 board
hurtigere mod målet, og vil nok være den nemmeste, og med lidt held via
ebay.de kan det blive den billigste løsning.

    På den anden side, find en bærbar til omkring 500Kr.(lorte skod PC),
instaler en lille Linux i textmode eller noget, og så er det bare at
fedte koden til. :) med lidt snilde kan man også drive den bærbar på
bådens motorbatteri ;) hvis det blir et problem.

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5, CZ 180
Re: Microprocessor valg
Nok ikke en løsning, der falder direkte efter Mikkel's spm. Jeg er
begyndt at bruge en ColdFire maskine med Linux på. Det er lækkerier.
Fuld Linux, netværk etc. Fylder extremt lidt, bruger næsten ingen strøm,
let at interface etc. (på størrelse med memory'en i en bærbar PC

http://www.arcturusnetworks.com/coldfire5282.shtml

og så overblikket:

http://www.arcturusnetworks.com/ucdimm.shtml

Bo //

Off-topic.... Embed Linux...

    Hvordan går det med det Bo ? liv i den ? og var det slemt at komme i gang ?

    Har du prøvet andre Embed Linux klodser ?

    Lure lidt på at tage springet, og kaste mig ud i det ;) men vil meget
gerne ha et demokit, hvor jeg kan tilslutte en 2,5" Harddisk ;) min ide
er at lave min egen lille Wifi Gateway, med firewall, og så en lille
pop3/smtp server i :) og så med x antal LAN stik :) sådan ala en
overkille Embed Linux klods til at starte med, og så derefter kan man jo
nøjes med at bruge de dele man har brug for i fremtidige projekter :)