Microprocessor / Pic programmering??

Jeg har før fået at vide her i gruppen at jeg skulle gå igang med noget
microprocessor værk, og måske tiden er inde nu til at kaste sig ud i det..

men jeg ved intet om det,, hvor er det godt sted at starte, hvad skal jeg
have af udstyr?

Jeg skal lave en styring til en lygtebom for en kammerat, hvor der er 6
diodelygter, som han gerne vil have til at blinke i nogle forskellige
mønstre vha. valg på nogle knapper,

det forestiller jeg mig at jeg kan bruge sådan en microdjævel til.. jeg
forestiller mig ligeledes, at jeg måske kunne lade nogle print fremstille
med en række terminaler, på, og en icsokkel, så jeg har et grundprint til
mine projekter, da det tit et nogle lysprojekter jeg er ude i, så kunne man
bare "snuppe et print" og programmere microdjævlen og skrue nogle ledninger
på ud til udstyret, og vupti, så kører vi.. eller er sådan noget allerede
lavet?

Jeg er på udkik efter noget der er nemt at gå til, og som selv jeg kan finde
ud af at bruge..

Er der nogle der kan hjælpe mig igang?

Mvh EL-Trkker

Re: Microprocessor / Pic programmering??
3½ forslag :)

http://www.arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardDiecimila
Lidt dyr i enkeltstyk at få til danmark - 400kr
Ca 300kr ved et par stykker i samme forsendelse.

Selve microcontrolleren koster en brøkdel af det (og kan købes og
udskiftes alene hvis man brænder den af), til gengæld kan man lave prøve
opstilninger hurtigt, og når det er klart til brug er det bare 1-2pin
headers for at fastgøre det.

Den kodes i C over USB (seriel adapter på boardet).
14in/outputs og 6 analog inputs, det kan bruges som digitale outputs med
lidt low-level kode.

___
http://194.201.138.187/epages/Store.storefront/?ObjectPath=/Shops/Store.TechSupplies/Categories/PICAXE/PICAXEProjectBoards
Jeg startede selv med PICAXE som er en chip baseret på udvalgte
microchip pics.
Den kodes i basic og man kan lave små programmer meget hurtigt.
Til gengæld er den meget langsommere end de rigtige, og egner sig ikke
til multiplex og andre ting der kræver høj hastighed.

Denne programmeres over et seriel kabel, selve download interfacet er
blot 2 modstande.

Deres udvalg af proto boards er lidt småt
Chips koster fra 20 til 80kr

___

http://www.modtronix.com/product_info.php?products_id14%9
Ca. 450kr ved køb i tyskland
Et andet board der også programmeres i C, her bruger MPLAB C18.
Der er ethernet chip og stik på boardet, en eeprom der kan skiftes, og
som med arduino foregår tilslutningerne med pin headers.

Man programmere den over netværket, seriel bruges kun til debug eller
indstille ip hvis man ikke vil skifte på sin pc så den er på samme
subnet som default ip.

Chippen kan ikke skiftes uden lodning, så en fejl/død chip kan blive ret
dyr.

___

Alternativt skal du have en brænder og så købe chips alene, eller proto
bords, det har jeg ikke selv prøvet endnu, men her er en guide....
http://www.voti.nl/swp /

Re: Microprocessor / Pic programmering??

Jeg tror du skal vælge mellem PIC fra Microchip og AVR fra Atmel.
Microchip har for eksempel en 8-bens PIC hvoraf de seks kan bruges til
I/O, fås i OTP-version for ca. 20 kroner. De har også noget de kalder In
Circuit Serial Programming der gør at man kan programmere kredsen uden
at tage den ud af kredsløbet.
Til AVR findes for eksempel et forum hvor man kan dele sine projekter med
andre: http://www.avrfreaks.net /

Til begge findes diverse udviklings- og programmeringskit. Skal du lave en
mindre produktion skal du nok lave det selv, jeg synes din ide om at have
nogle "grundprint" er en god ide. Lav dem så de kan programmeres fra en
seriel forbindelse, så skal de "bare" programmeres inden afsendelse.

Epanorama er altid et godt sted at kigge:
http://www.epanorama.net/links/microprocessor.html

Af mere konkrete forslag er der disse:
http://www.modtronix.com/product_info.php?cPath=1_23&products_id25%6
http://www.modtronix.com/product_info.php?cPath=1_33&products_id86 %
Men det er nok lidt dyrt bare for seks lysdioder.

Nu fik du mig til at sidde og lede lidt hos microchip, så der fandt jeg
den her om at styre lysdioder:
http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/01036c.pdf

Tomas

Re: Microprocessor / Pic programmering??

Hej El-Trikker

Jeg vil så anbefale dig at anvende AVR-controllerne, da jeg
synes, de er nemme at gå til. Af litteratur vil jeg anbefale dig
bogen: "Embedded C Programming and the Atmel AVR", kan eks. fås
her: http://www.bogpriser.dk/titel-Embedded-C-Programming-and -
the-Atmel-AVR/
Compileren der anvendes heri kan hentes som evalueringsversion:
http://www.hpinfotech.ro/cvavre.zip

Den har jeg brugt en del og giver en rigtig god - og let
forståelig indføring i brug af microcontrollere.
Som udviklingsmiljø, kan jeg anbefale Atmels STK500 board:
http://www.santec.dk/produkter/stk500.htm
Hvis du henvender dig til bogladen på Ingeniørhøjskolen i Århus,
kan du købe boardet til omkring 350,-
Det er et rigtig godt board og kan bruges til næsten alle AVR-
controllere, der blot sættes i deres respektive sokkel på
boardet.

Som alternativ kan benyttes:
http://www.mikroe.com/en/tools/easyavr5 /
Det har jeg købt hjem inkl. grafisk display og 2x16
karaktersdisplay til ca. 1000,- leveret til min hoveddør - her
er i hvert fald rigelig legemulighed :-)

Håber, du kan bruge ovenstående.

--
Mvh.

Tomas

Re: Microprocessor / Pic programmering??
EL-Trikker skreiv:

Siden du er "helt ny", skal dsu lære alt fra grunden av.

Jeg hadde samme problemet for godt 10 år siden. Da var erfaringen min:
velg det absolutt billigste du kan finne, du velger feil i alle fall :-)

Jeg valgte:
Zilog Z8
SGS ST62
PIC ??
Atmel MCS51
Atmel AVR.

Nåja, jeg "valgte" ikke AVR, - den ble kastet etter meg, og jeg tok den opp.

Jeg testet dem etter tur, HW og SW. Vi bør huske at internett bare var i
begynnelsen på den tiden, og OSet var WIN3.11 :-)

Første oppgaven som skulle testes ut, var en soft UART.
AVR ble vinnerenn for meg. Gratis og god utviklings-SW.

Det med valg av kontroller er som regel et rent religiøst problem, tatt
uten faktagrundlag.

HM

Re: Microprocessor / Pic programmering??
EL-Trikker formulerede spørgsmålet:

Et kik du også kan tage er på denne http://www.nutchip.com/index_en.htm

MVH
Allan

Re: Microprocessor / Pic programmering??

Hvis du selv vil samle dit prototypeboard kan denne anbefales som
inspiration: http://www.webx.dk/oz2cpu/pic/pic.htm - Den skal bare
sluttes til en printerport.

Ellers gør som Harald siger, kig efter det billigste.
Andre processor-arkitekturer der kan være interessante er Freescales
(Motorola) 68HC11 OG 68HC16 serier og variationer over Intels 8031 processor

Jeg må indrømme at forvirringen er total idet det vælter frem med nye
arkitekturer og varianter af gamle arkitekturer, men vælger du en
PIC16-type går du ikke helt galt ibyen.  (Og mine erfaringer er fra
gammel tid med Z80)

/Lars

Re: Microprocessor / Pic programmering??
Jeg takker for de mange input.. men må nok indrømme at jeg stadig er mere
eller mindre lost.. der findes vel ikke en side på danske der forklarer
selve grundprinicpperne i det ?

Jeg har kikket på denne her:
http://www.velleman.be/be/en/product/view/?id36%4426

den skulle kunne arbejde med denne her:
http://www.velleman.be/be/en/product/view/product.asp?id37%0680

Var det evt. et sted at starte, og så måske senere hen snuppe diagrammet fra
sidste link, og arbejde ud fra det, og bygge den om. eks. med flere relæ
udgange, eller triac udgange..?

jeg kan selv godt lide ideen med at tage nogle velleman pridukter, da der er
noget nemt hjælp at hente fra deres eget forum, og det er lavet "idiot
sikker" så selv jeg måske kan finde ud af det.. når jeg så har lejet lidt
med det og har forstået opbygningen osv. kunne jeg gå videre og så vidt jeg
kan se kan selve programmer boardet jo bruges til meget forskelligt..

//EL-Trikker

Re: Microprocessor / Pic programmering??
EL-Trikker skreiv:

Dersom du ønsker det, skal jeg gi deg privatundervisning pr. mail.
Betingelsen er at du velger AVR.

HM

Re: Microprocessor / Pic programmering??
EL-Trikker sendte dette med sin computer:

Hejsa EL-Trikker

Ja jeg forstår også godt din afmagt på dette område.
Jeg er også selv ved at kikke mig lidt rundt for at vælge en singel
chip at bruge.
Pt. er jeg også kommet frem til Velleman K8076, tror også det er det
jeg vil starte med.

Men har du msn ja så kunne vi jo evt sammen gør vores erfaringer der.
MVH
Allan

Re: Microprocessor / Pic programmering??

Jeg har købt denne:
http://www.elektor.com/products/e-blocks/starter-kits/starter-kit-professional.11796.lynkx

Det fungerer helt fantastisk. Det er en USB brænder til PIC, samt 3 E-blok
moduler - (lysdioder, taster og et LCD modul ).
Softwaren er grafisk orienteret. Du laver et flowdiagram, som softwaren så
omsætter til de hex filer, der brændes ind i microcontrolleren (kan ske
direkte fra udviklingssoftwaren). Softwaren laver også en C kode ud fra dit
flowchart. Du kan få ekstra e-blokke til dette udviklingssæt.
Producenten er http://www.matrixmultimedia.com/SetUserType.php , hvor du kan
læse mere.

Det er ekstremt let at programmere microcontrollere med dette system, og du
kan simulere det du har lavet på pcén - før du lægger det i
microcontrolleren.

Prøv at hente demoén af softwaren, og leg med den. Du vil blive forbavset
over hvor let det er, og hvorfor denne software også bruges professionelt.
Du kan downloade demoen på
http://www.matrixmultimedia.com/software/Flowcode_for_PICmicros_SP1.exe

Ja - systemet laves også til ARM og AVR. Men jeg foretrækker nu PIC.

C.Nielsen

Re: Microprocessor / Pic programmering??
Jeg har hentet programmet og det ser jo egentlig skide smart ud.. det ligner
noget jeg kunne lære at bruge men jeg har lidt problemer.. jeg har lavet en
test fil http://www.w-net.dk/test.Dokument
Jeg har forsøgt bare at lave så en lampe tænder når jeg trykker på knappen..
det går ikke for godt.. måske du kunne rette det til så det virker, så jeg
kunne lure det derfra, hvis du har tid??

//EL-Trikker

http://www.elektor.com/products/e-blocks/starter-kits/starter-kit-professional.11796.lynkx

Re: Microprocessor / Pic programmering??
Dit problem er at du mangler en løkke.Programmet når at "køre" færdig - før
du få trykket på knappen. Det skal køre i en løkke, så det hele tiden holder
øje med, om du trykker på knappen.

Sammen med programmet, har du fået nogle eksempel filer.

De ligger i en under mappe der hedder examples i Flowcode installations
mappen.
Se den eksempel fil der hedder: TUT_06.FCF
Det program viser, hvordan du laver netop det du vil med knap / lysdiode.

Hvis du åbner det inde fra Flowcode - så vælg "All files" under filtype -
når du søger efter filen. Ellers er det ikke sikkert du kan se eksempel
filerne.

Der er 34 eksempel filer. De er rigtig gode. Så bare studer dem nærmere. Det
kan du lære meget af.

Et lille tip:

Der er  rigtig mange gode informationer i hjælp. Hvis du vil have udskrevet
denne hjælpe funktion som en manual, så download demo versionen af  Help to
RTF converter. Den kan du hente
på:http://www.herdsoft.com/catalog/ehlp2rtf.html

Hent filen FlowEN.HLP fra Flowcode mappen ind i dette program, og tryk på
Convert. Åben nu den nye fil du får lavet (den hedder FlowEN.RTF og ligger
også i Flowcode mappen) i Word - og du har en manual på 128 sider med indeks
osv. - lige til at printe ud :-)

C.Nielsen

http://www.elektor.com/products/e-blocks/starter-kits/starter-kit-professional.11796.lynkx