microprocessor. men hvilken?!!

Jeg vil igang med et lille projekt hvori jeg skal bruge en microcontroller. Men hvad skal jeg vælge? Jeg ville helst holde omkostningerne nede dvs undgå at jeg skal købe brænderudstyr, software m.m. Jeg havde forestillet mig noget med en chip, som jeg kan programmerer via usb/paralle/seriel via win2k.. og hvor programmet kan overskrives lige så tit jeg har lyst. altså ikke en brænde og smid væk chip,hvis det ikke virker. Software skulle helst ligeledes være gratis eller billigt.

Programmet jeg skal lavet regner jeg ikke med fylder alverden.

Jeg har regnet ud at jeg skal bruge:

ca. 2 digi-indgang ca 14 digi-udgange eller 4 digi-udgange og en analog ud.

udgangene skulle gerne kører ved 75-150 kHz.

PS har i tidernes morgen programmeret assembler på C-64 og har grundlæggende kendskab til c/c++.

håber at i kan hjælpe.

mvh Henrik

Reply to
Henrik

microcontroller.

Min favorit er Atmel AVR, men Microchip PIC er også populære.

Sådan virke alle AVR og mange PIC processorer, diagram til brænder finder du på nettet.

Det kan downloades fra producentens hjemmeside (Simulator og assembler)

Jeg ville bruge en ATmega8, den bruger jeg til næsten alt.

Reply to
HKJ

Jeg vil også anbefale AVR kredsen. Den er forholdsvis let at gå til. Den kræver ikke nogen videre eksterne komponenter. Kun lidt afkoblingskondensatore og evt. krystal af hængig af præcis din clock skal være. Der er en fin oversigt over de tilgængelige kredse her:

Vær opmærksom på at til kredse der ikke har sram _skal_ programmet skrives i assembler ellers kan du bruge en stribe andre programmeringssprog til de øvrige kredse.

PIC-kredsene synes jeg er svære at finde rundt i. Med det mener jeg at der er så mange af dem at det er uoverskuligt at finde en der er velegnet til lige nøjagtig ens projekt.

Atmel laver en IDE kaldet AVRstudio der er gratis. Dette indeholder hvad der er nødvendigt for at skrive assembler programmer. Skal du skrive C kan du bruge avrgcc. Til at programmere kredsen med skal du bruge eksempelvis Ponyprog, som du finder her:

Her kan du også finde en simpel og billig programeringsdongel - kræver blot en std. 74HC244, en diode, en modstand og stik.

Brænd og smid væk = OTP (One time programmable) Dette er AVR-kredsen ikke.

Iøvrigt kan henvises til:

Hvor der er massere af nyttig information.

- Lars

Reply to
Lars Kristensen

Efter min mening er Atmels microcontrollere lækre! Prøv f.eks. at checke en ATMEGA128 ud. Har 128kB flash - kig på

for mere info.

Du kan vælge at købe Atmels protoboard (STK500 + STK501 (addon til M128)) eller nøjes med en emulator, så du kan brænde med deres AVR Studio eller AVR-Dude (bruges i udviklingspakken fra avrfreaks.com).

egnite.de har en 250,- emulator så du kan brænde kredsen uden STK-board...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Kim Voss Schrader

Det synes jeg er rimelig let. Man går ind på

klikker på "PICmicro® Microcontrollers", vælger en parameter man ved man vil have (fx Flash), og så vælger man "parametric search", hvor man kan udvælge hvilke features man vil have ned til meget små detaljer.

Andre links:

brændeprogram til linux, og links til diverse brændere, som man kan købe eller lave selv. (Jeg er selv ved at bygge

mailingliste og links til open source software

mailingliste m.m.

AVR's største fordel er efter min mening avrgcc.

--
41 6E 64 65 72 73
Reply to

via

Eg trur at svaret ikkje er så enkelt. Etter mi vurdering, det kan henda eg tek fei, men, Arkitekturen i PIC er svært lik den i C-64 kontrolleren. Eg trur at han kjem lettare til mål med ein PIC. Det er eit moment som bør tas med i betraktninga.

HM

Reply to
Harald Mossige

microcontroller.

Du kan ikke helt undgå det, men mange brændere kan laves billigt! :)

Selv bruger jeg en 8051 compatibel fra atmel, helt præcist en 89c4051, den har 4 KB flash-ROM (genskrivbar) og 15 I/O ben. Og så koster den kun 23,75 hos

- mindre endda med mængde rabat :)

Programmeren har jeg selv bygget med lidt hjælp fra:

Den kræver godt nok en forprogrammeret 89c4051/2051, men det kan jeg godt klare billigt hvis det skulle være :)

Og så programmerer jeg med en demo-version af "keil µ-vision 2" - Demo versionen er begrænset til 2 KB kode. Det kan downloades gratis eller du kan få det tilsendt gratis! (Altså demoen)

Keil demo, begrænset til 2 KB, men der findes masser af gratis software til

8051 compatible. På
finder du en masse om 8051/8052.

Jah, hvis du kan nøjes med 15 i alt, så kan mit foreslag jo bruges :) Ellers kan du udvide ved at bruge nogle latches.

Efter databladet er den maximale krystalhastighed for den 24 MHz, den udfører så maximalt en instruktion for hver 12. clockcycle (Enkelte instruktioner tager længere), så har du 1 MHz (sluk for ben, én instruktion, tænd for ben, én instruktion, altså 2 instruktioner) det skulle vel være tilstrækkeligt?

grundlæggende

Jeg skriver selv i assembler til 8051, har faktisk kigget lidt på 6502 (C64) assembler, men jeg fattede ikke så meget ;) - Nok også fordi jeg ikke gad at sætte mig ind i det, men der er altså forskel på hvordan koden ser ud fra CPU ti CPU!

Brian

Reply to
Brian Lund

Jeg takker for den hurtige respons.

Jeg fik da besvaret en del spørgsmål.. MEN der er også kommet flere til.

En der forvirrer mig er at chippen skal forprogrammeres før den kan programmeres. Eller gælder det kun 89c4051/2051?

Nogle af de fordel/ulemper jeg nu kan se ved de forskellige typer er:

Pic ulemper: Pic'en kræver en del ekstra komponenter. Den er mere besværlige (brænding). Fordele: Få instruktioner (vist 33 stk) Mange variationer (hvis man kan finde rundt i dem)

AVR ulemper: Mange instruktioner (120 stk) Fordele: Kræver stort set ingen ekstra komponenter. Let tilkobling til PC (programmering).

Begge typer har stort udbud af free/billigt software.

Hvis der er noget jeg har misforstået så sig til. Jeg er meget grøn på området.

Jeg tror mit valg falder til AVR fordel. Da jeg ikke har kunne finde en PIC hjemmeside er til begyndere. Så jeg er ved at pløje mig igennem

Findes der nogle IRC kanaler om emnet evt på dansk?

Hvor ligger pris lejet på PIC/AVR?

ved godt at det er mange spørgsmål.. Sorry. men det kribler i fingrene for at komme igang.

mvh Henrik

Reply to
Henrik

Antallet af instruktioner har egentlig ikke den store betydning, så lang tid de er logisk opbygget. På AVR skal man lige passe lidt på med bit instruktioner, nogle skal have et bitnummer andre en bitmaske.

Hurtig, 1-2 clock cycles per instruktion og den kører på samme frekvens som krystallet. Mange indbyggede ydre enheder (Timer, counter, UART, ADC, EEPROM)

Reply to
HKJ

Det gælder kun for 89cX051 og det er _kun_ den chip der skal sidde i programmeren der skal være forprogrammeret! :) - Altså, du skal have en forprogrammeret chip, for at kunne programmere andre chips...

AVR er sikkert også et bedre valg når nu du endnu ikke er blevet påvirket af nogen bestemt micro, grunden til at jeg bruger netop 89cX051 er at det var den jeg lærte at bruge på HTX! :) Koden kan så også bruges til mange andre microer, og der er faktisk også en hel del forskellige 8051 compatible, ikke kun fra atmel...

Brian

Reply to
Brian Lund

PIC

Eg trur du har tatt eit godt valg. Undersøk TINY2313. Eg trur den matcher behovet ditt; 18 I/O ved bruk av intern oscilator.

Gå til

Eg anbefaler STUDIO 3.65, altså ikkje den nyaste. Gratis den og :-) Du kan gjera arbeidet ferdig før du kjøper noko som helst.

Leita deg fram til Application notes, og studer byggeeksempel som likner det du skal bygga ig les igjennom. Klipp og lim i kodeeksempela.

God fornøyelse.

HM

Reply to
Harald Mossige

Det er kun hvis du vil lave en brænder, der styres af en mikroprocessor.

Det komme and på hvilken en af dem man tager. 16f628, som er en sød lille pic, kræver vist bare strøm.

Hvordan/hvorfor er den mere besværlig at brænde?

Det ser jeg som en ulempe, da picens instruktioner ikke er så nemme at forstå som de processorer jeg ellers har set assembler til. (Jeg kender ikke til AVR assembler, men jeg tror den er lettere).

Der er ingen der tvinger dig til at bruge alle instruktionerne.

Der er en her:

41 6E 64 65 72 73
Reply to
Anders Bo Rasmussen

Hej Henrik,

Det er kun i enkelte brændere at man har valgt at lægge "intelligensen" i en lokal processor, de fleste lader PC'en håndtere det og kan derfor være ret enkelte.

For at programmere 89Cx051 skal data lægges ud parallelt, så det kan være en overvejelse der har ført til at bruge en processor her (jeg lavede dog selv en brænder til denne processor for en del år siden, kun styret af PC'en).

Ikke mere end andre.

Ikke mere end andre.

Kan ikke regnes for en fordel, blot som en forskellighed i forhold til andre.

Ikke svært at finde rundt i.

Ikke at regne for en ulempe, så længe der er hvad der kræves for at lave det du vil ha' den til.

De fleste processor-familier har kredse der kan fungere med et minimalt vedhæng.

Gælder de fleste processorer.

Start med at finde ud af hvad du har brug for af I/O og funktioner og vælg så ud fra det, så får du den bedste processor (til dit formål).

Det kommer helt an på hvilken processor du vælger, der er både dyre og billige i begge familier. Priserne begynder omkring 12..15 kroner (ex. moms).

P.S. Lad dig ikke indfange af de "processorfamilie-religiøse", vælg det der passer dig, den forhåndenværende opgave, dine resourcer og dit humør... Og skift så valg når en anden kerne løser opgaven bedre.

Microprocessorer/-controllere er et værktøj, ikke et alter man beder ved !

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Henrik Prøv at se på ADuC8xx familien (8051 kompatibel) på

De kan programmeres med et alm serielkabel og du kan bruge sdcc compileren til den.

MVH Toke K.

Reply to
Toke Koustrup

Programmere du i C er antalet af instruktioner ligegyldigt. Og jeg vil da klart anbefalde dig at skrive i C, hvis du har lidt kendskab til sproget. Jeg har programmeret både PIC og AVR i asm kode. Jeg startede med PIC16F84 da den er meget brugt, men blev hurtigt træt af de få instruktioner og valgte derfor AVR. Det har jeg ikke fortrudt

Reply to
Martin Nielsen

microcontroller.

grundlæggende

99$ for et evaluation kit - 25MIPS, c8051F020

/Klaus

Reply to
Klaus Vestergaard Kragelund

I teorien kan jeg kun være enig. I praksis går der let religion i det - for når først man HAR bygget alteret (programmeringsudstyr, toolchains *, fundet underlighederne etc.)skal der altså være signifikante fordele ved at skifte!

I øvrigt kan jeg ikke forstå at der er så få der bruger Texas MSP430. De er billige og meget lidt sultne =) Jeg skiftede selv fra AVR fordi jeg til et enkelt projekt havde brug for mere ram end AVR'erne i de små SOIC'er havde. Faktisk har jeg ikke brugt AVR siden - men det er nu nok mest et tilfælde...

Mvh. Anders

  • Jeg var presset med tiden i det første projekt jeg brugte AVR, så jeg havde ikke lige overskud til at få en GCC tool-chain kørende. Resultatet blev en C-compiler fra ImageCraft - som jeg faktisk blev så glad for at jeg flere gange foreslog dem at lave en MSP430 ditto. Og naturligvis købte da den så endelig kom! Men efterhånden er der vel nogen, der har lavet færdige open source gcc/windows værktøjer der er til at gå til???
Reply to
Anders

Det kunne måske være fordi udvalget er yderst begrænset i PDIP-pakninger?

Google giver

Den basserer sig på gcc 3.2.3, hvilket må siges at være rimeligt godt.

Og en brænder kan laves så vidt jeg kan se laves ud fra:

41 6E 64 65 72 73
Reply to
Anders Bo Rasmussen

for

fundet

skifte!

er

et

havde.

tilfælde...

Det var nu SOIC'er jeg havde kig på. En lille xQFP kunne også ha' været brugt - men de var rigtigt dyre dengang! Er der iøvrigt ikke andre end mig der har haft problemer med ->uendelige lead times på AVR?

Mvh. Anders

jeg

da

Reply to
Anders

De

til

PDIP-pakninger?

Har lige kigget på AVR'erne igen. De er kommet efter det med både features og priser. Det generer mig dog at der står preliminary på fx. MEGA48 datasheet'et... Er de ikke releaset?

Mvh. Anders (der stadig er lidt nervøs mht. leveringer fra Atmel ;-)

Reply to
Anders