microprocessor. men hvilken?!!

Jeg vil igang med et lille projekt hvori jeg skal bruge en microcontroller.
Men hvad skal jeg vælge?
Jeg ville helst holde omkostningerne nede dvs undgå at jeg skal købe
brænderudstyr, software m.m.
Jeg havde forestillet mig noget med en chip, som jeg kan programmerer via
usb/paralle/seriel via win2k.. og hvor programmet kan overskrives lige så
tit jeg har lyst. altså ikke en brænde og smid væk chip,hvis det ikke
virker.
Software skulle helst ligeledes være gratis eller billigt.

Programmet jeg skal lavet regner jeg ikke med fylder alverden.

Jeg har regnet ud at jeg skal bruge:

ca. 2 digi-indgang
ca  14 digi-udgange  eller 4 digi-udgange og en analog ud.

udgangene skulle gerne kører ved 75-150 kHz.

PS har i tidernes morgen programmeret assembler på C-64 og har grundlæggende
kendskab til c/c++.

håber at i kan hjælpe.

mvh Henrik

Re: microprocessor. men hvilken?!!

microcontroller.

Min favorit er Atmel AVR, men Microchip PIC er også populære.

Sådan virke alle AVR og mange PIC processorer, diagram til brænder finder du
på nettet.

Det kan downloades fra producentens hjemmeside (Simulator og assembler)

Jeg ville bruge en ATmega8, den bruger jeg til næsten alt.

Re: microprocessor. men hvilken?!!

Jeg vil også anbefale AVR kredsen. Den er forholdsvis let at gå til. Den
kræver ikke nogen videre eksterne komponenter. Kun lidt
afkoblingskondensatore og evt. krystal af hængig af præcis din clock
skal være.
Der er en fin oversigt over de tilgængelige kredse her:
<http://www.atmel.com/dyn/products/param_table.asp?family_id60%7&OrderBy=part_no&Direction=ASC>
Vær opmærksom på at til kredse der ikke har sram _skal_ programmet
skrives i assembler ellers kan du bruge en stribe andre
programmeringssprog til de øvrige kredse.

PIC-kredsene synes jeg er svære at finde rundt i. Med det mener jeg at
der er så mange af dem at det er uoverskuligt at finde en der er
velegnet til lige nøjagtig ens projekt.

Atmel laver en IDE kaldet AVRstudio der er gratis. Dette indeholder hvad
der er nødvendigt for at skrive assembler programmer. Skal du skrive C
kan du bruge avrgcc.
Til at programmere kredsen med skal du bruge eksempelvis Ponyprog, som
du finder her:
<http://www.lancos.com/prog.html>
Her kan du også finde en simpel og billig programeringsdongel - kræver
blot en std. 74HC244, en diode, en modstand og stik.

Brænd og smid væk = OTP (One time programmable) Dette er AVR-kredsen ikke.

Iøvrigt kan henvises til:
<http://www.avrfreaks.net
<http://www.avrbeginners.net

Hvor der er massere af nyttig information.

- Lars

Re: microprocessor. men hvilken?!!

Det synes jeg er rimelig let. Man går ind på www.microchip.com, klikker
på "PICmicro® Microcontrollers", vælger en parameter man ved man vil
have (fx Flash), og så vælger man "parametric search", hvor man kan
udvælge hvilke features man vil have ned til meget små detaljer.

Andre links:

http://pikdev.free.fr/ brændeprogram til linux, og links til diverse
brændere, som man kan købe eller lave selv. (Jeg er selv ved at bygge
http://propic2.com/Download.htm )

AVR's største fordel er efter min mening avrgcc.

--
41 6E 64 65 72 73

Re: microprocessor. men hvilken?!!

<http://www.atmel.com/dyn/products/param_table.asp?family_id60%7&OrderBy=par
t_no&Direction=ASC>
via

Eg trur at svaret ikkje er så enkelt.
Etter mi vurdering, det kan henda eg tek fei, men, Arkitekturen i PIC er
svært lik den i C-64 kontrolleren. Eg trur at han kjem lettare til mål med
ein PIC. Det er eit moment som bør tas med i betraktninga.

HM

Re: microprocessor. men hvilken?!!
Hej!

Efter min mening er Atmels microcontrollere lækre! Prøv f.eks. at checke en
ATMEGA128 ud. Har 128kB flash - kig på http://www.atmel.com for mere info.

Du kan vælge at købe Atmels protoboard (STK500 + STK501 (addon til M128)) eller
nøjes med en emulator, så du kan brænde med deres AVR Studio eller AVR-Dude
(bruges i udviklingspakken fra avrfreaks.com).

egnite.de har en 250,- emulator så du kan brænde kredsen uden STK-board...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: microprocessor. men hvilken?!!
microcontroller.

Du kan ikke helt undgå det, men mange brændere kan laves billigt! :)

Selv bruger jeg en 8051 compatibel fra atmel, helt præcist en 89c4051, den
har 4 KB flash-ROM (genskrivbar) og 15 I/O ben. Og så koster den kun 23,75
hos www.el-supply.dk - mindre endda med mængde rabat :)

Programmeren har jeg selv bygget med lidt hjælp fra:
http://chaokhun.kmitl.ac.th/~kswichit/easy1/easy.htm
Den kræver godt nok en forprogrammeret 89c4051/2051, men det kan jeg godt
klare billigt hvis det skulle være :)

Og så programmerer jeg med en demo-version af "keil µ-vision 2" - Demo
versionen er begrænset til 2 KB kode.
Det kan downloades gratis eller du kan få det tilsendt gratis! (Altså
demoen)
http://www.keil.com /

Keil demo, begrænset til 2 KB, men der findes masser af gratis software til
8051 compatible.
På www.8052.com finder du en masse om 8051/8052.

Jah, hvis du kan nøjes med 15 i alt, så kan mit foreslag jo bruges :)
Ellers kan du udvide ved at bruge nogle latches.

Efter databladet er den maximale krystalhastighed for den 24 MHz, den
udfører så maximalt en instruktion for hver 12. clockcycle (Enkelte
instruktioner tager længere), så har du 1 MHz (sluk for ben, én instruktion,
tænd for ben, én instruktion, altså 2 instruktioner) det skulle vel være
tilstrækkeligt?

grundlæggende

Jeg skriver selv i assembler til 8051, har faktisk kigget lidt på 6502 (C64)
assembler, men jeg fattede ikke så meget ;) - Nok også fordi jeg ikke gad at
sætte mig ind i det, men der er altså forskel på hvordan koden ser ud fra
CPU ti CPU!

Brian

Re: microprocessor. men hvilken?!!
Jeg takker for den hurtige respons.

Jeg fik da besvaret en del spørgsmål.. MEN der er også kommet flere til.

En der forvirrer mig er at chippen skal forprogrammeres før den kan
programmeres. Eller gælder det kun 89c4051/2051?

Nogle af de fordel/ulemper jeg nu kan se ved de forskellige typer er:

Pic ulemper:
Pic'en kræver en del ekstra komponenter.
Den er mere besværlige (brænding).
Fordele:
Få instruktioner (vist 33 stk)
Mange variationer (hvis man kan finde rundt i dem)

AVR ulemper:
Mange instruktioner (120 stk)
Fordele:
Kræver stort set ingen ekstra komponenter.
Let tilkobling til PC (programmering).

Begge typer har stort udbud af free/billigt software.

Hvis der er noget jeg har misforstået så sig til. Jeg er meget grøn på
området.

Jeg tror mit valg falder til AVR fordel. Da jeg ikke har kunne finde en PIC
hjemmeside er til begyndere. Så jeg er ved at pløje mig igennem
www.avrbeginners.net

Findes der nogle IRC kanaler om emnet evt på dansk?

Hvor ligger pris lejet på PIC/AVR?

ved godt at det er mange spørgsmål.. Sorry. men det kribler i fingrene for
at komme igang.

mvh Henrik

Re: microprocessor. men hvilken?!!

Antallet af instruktioner har egentlig ikke den store betydning, så lang tid
de er logisk opbygget.
På AVR skal man lige passe lidt på med bit instruktioner, nogle skal have et
bitnummer andre en bitmaske.

Hurtig, 1-2 clock cycles per instruktion og den kører på samme frekvens som
krystallet.
Mange indbyggede ydre enheder (Timer, counter, UART, ADC, EEPROM)

Re: microprocessor. men hvilken?!!

Det gælder kun for 89cX051 og det er _kun_ den chip der skal sidde i
programmeren der skal være forprogrammeret! :) - Altså, du skal have en
forprogrammeret chip, for at kunne programmere andre chips...

AVR er sikkert også et bedre valg når nu du endnu ikke er blevet påvirket af
nogen bestemt micro, grunden til at jeg bruger netop 89cX051 er at det var
den jeg lærte at bruge på HTX! :)
Koden kan så også bruges til mange andre microer, og der er faktisk også en
hel del forskellige 8051 compatible, ikke kun fra atmel...

Brian

Re: microprocessor. men hvilken?!!

PIC

Eg trur du har tatt eit godt valg.
Undersøk TINY2313. Eg trur den matcher behovet ditt; 18 I/O ved bruk av
intern oscilator.

Gå til
http://www.atmel.com

Eg anbefaler STUDIO 3.65, altså ikkje den nyaste. Gratis den og :-) Du kan
gjera arbeidet ferdig før du kjøper noko som helst.

Leita deg fram til Application notes, og studer byggeeksempel som likner det
du skal bygga ig les igjennom.
Klipp og lim i kodeeksempela.

God fornøyelse.

HM

Re: microprocessor. men hvilken?!!

Det er kun hvis du vil lave en brænder, der styres af en
mikroprocessor.

Det komme and på hvilken en af dem man tager. 16f628, som er en sød lille
pic, kræver vist bare strøm.

Hvordan/hvorfor er den mere besværlig at brænde?

Det ser jeg som en ulempe, da picens instruktioner ikke er så nemme at
forstå som de processorer jeg ellers har set assembler til. (Jeg kender
ikke til AVR assembler, men jeg tror den er lettere).

Der er ingen der tvinger dig til at bruge alle instruktionerne.

Der er en her:

http://www.piclist.com/techref/piclist/begin.htm

--
41 6E 64 65 72 73

Re: microprocessor. men hvilken?!!
Hej Henrik,

Det er kun i enkelte brændere at man har valgt at lægge "intelligensen" i
en lokal processor, de fleste lader PC'en håndtere det og kan derfor være
ret enkelte.

For at programmere 89Cx051 skal data lægges ud parallelt, så det kan være
en overvejelse der har ført til at bruge en processor her (jeg lavede dog
selv en brænder til denne processor for en del år siden, kun styret af
PC'en).

Ikke mere end andre.

Ikke mere end andre.

Kan ikke regnes for en fordel, blot som en forskellighed i forhold til
andre.

Ikke svært at finde rundt i.

Ikke at regne for en ulempe, så længe der er hvad der kræves for at lave
det du vil ha' den til.

De fleste processor-familier har kredse der kan fungere med et minimalt
vedhæng.

Gælder de fleste processorer.

Start med at finde ud af hvad du har brug for af I/O og funktioner og vælg
så ud fra det, så får du den bedste processor (til dit formål).

<URL:http://www4.tpg.com.au/users/talking/index_of_chapters.html

Det kommer helt an på hvilken processor du vælger, der er både dyre og
billige i begge familier.
Priserne begynder omkring 12..15 kroner (ex. moms).

P.S. Lad dig ikke indfange af de "processorfamilie-religiøse", vælg det
der passer dig, den forhåndenværende opgave, dine resourcer og dit
humør... Og skift så valg når en anden kerne løser opgaven bedre.

Microprocessorer/-controllere er et værktøj, ikke et alter man beder ved !

--
Venlig hilsen,
Søren

I teorien kan jeg kun være enig. I praksis går der let religion i det - for
når først man HAR bygget alteret (programmeringsudstyr, toolchains *, fundet
underlighederne etc.)skal der altså være signifikante fordele ved at skifte!

I øvrigt kan jeg ikke forstå at der er så få der bruger Texas MSP430. De er
billige og meget lidt sultne =) Jeg skiftede selv fra AVR fordi jeg til et
enkelt projekt havde brug for mere ram end AVR'erne i de små SOIC'er havde.
Faktisk har jeg ikke brugt AVR siden - men det er nu nok mest et tilfælde...

Mvh.
 Anders

* Jeg var presset med tiden i det første projekt jeg brugte AVR, så jeg
havde ikke lige overskud til at få en GCC tool-chain kørende. Resultatet
blev en C-compiler fra ImageCraft - som jeg faktisk blev så glad for at jeg
flere gange foreslog dem at lave en MSP430 ditto. Og naturligvis købte da
den så endelig kom!
Men efterhånden er der vel nogen, der har lavet færdige open source
gcc/windows værktøjer der er til at gå til???

Re: microprocessor. men hvilken?!!

Det kunne måske være fordi udvalget er yderst begrænset i PDIP-pakninger?

Google giver http://mspgcc.sourceforge.net/.

Den basserer sig på gcc 3.2.3, hvilket må siges at være rimeligt godt.

Og en brænder kan laves så vidt jeg kan se laves ud fra:

http://www.olimex.com/dev/msp-jtag.html
--
41 6E 64 65 72 73

Re: microprocessor. men hvilken?!!
for
fundet
skifte!
er
et
havde.
tilfælde...

Det var nu SOIC'er jeg havde kig på. En lille xQFP kunne også ha' været
brugt - men de var rigtigt dyre dengang!
Er der iøvrigt ikke andre end mig der har haft problemer med ->uendelige
lead times på AVR?

Mvh.
 Anders

jeg
da

Re: microprocessor. men hvilken?!!
De
til
PDIP-pakninger?

Har lige kigget på AVR'erne igen. De er kommet efter det med både features
og priser. Det generer mig dog at der står preliminary på fx. MEGA48
datasheet'et... Er de ikke releaset?

Mvh.
 Anders (der stadig er lidt nervøs mht. leveringer fra Atmel ;-)

Re: microprocessor. men hvilken?!!

Nix. Den, samt Mega88, Mega168 og Tiny2313 er (desværre) endnu ikke
til at fremtrylle. Hvis man har de helt rigtige forbindelser skulle
det være muligt at skaffe enkelte samples, men ellers ikke :-(
De sidste nye rygter vil endda vide, at Tiny2313 først kommer engang
til efteråret, da de har fundet nogle flere fejl i de nuværende
samples. Men det er kun rygter.
De nye Mega'er har jeg ikke hørt noget om.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Re: microprocessor. men hvilken?!!

HAR!
EBV siger de først får Atmel AVR leverancer til September!!! Og de ER solgt!

Øvs, jeg må nok opgive mine Mega planer :-(

/Anders

Re: microprocessor. men hvilken?!!
Hej Anders,

Det jeg kalder "religion" har ikke noget med netop det at gøre.
Det er klart at man ikke kan forke ud med tusindvis af kroner til
programmere, ICE'er etc. næsten hver gang man skal starte et nyt projekt,
det vil altid gøre folk mere eller mindre "hjemstavnsbundne" og
indlæringstiden skal jo også regnes med.
Men det er ikke ensbetydende med at man ikke kan brede sig over fx. 3..4
familier og så plukke det optimale indenfor dem til hver opgave.

Det er først når folk begynder at missionere for en bestemt kerne og på
skråsikker måde udelukker enhver anden familie som værende værd at
beskæftige sig med - oftest uden at se på den spørgendes reelle behov - at
jeg kalder det "religion" og ligesom med den konventionelle opfattelse af
religion, mener jeg at det indeholder en arrogant dose "jeg har ret - alle
andre er totalt misinformerede", som i hvert fald jeg ikke kan bruge til
en hujende fis.

Selv om jeg ikke har udviklingsudstyr til fx. MSP430'eren og ved at det
vil koste både kr. og tid hvis jeg begynder at bruge den, vil det være
meget forkert af mig at udelukke den som potentiel fremtidig kandidat, for
slet ikke at tale om hvis jeg begyndte at fremhæve andre kerner frem for
den uden at kende det eksakte behov i den givne situation.
Jeg anbefaler heller ikke en stjerneskruetrækker i en torx-kærv ;)

Måske skulle jeg få taget mig sammen til at få kigget på den, igen, bare
lidt mere grundigt denne gang.

Man kan da kun håbe (selv om jeg nu personligt hellere vil bruge assembler
end C og heldigvis er der gratis assemblere til de fleste, om ikke alle,
kerner :)

--
Venlig hilsen,
Søren