Microcontrollere

Hej,

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at komme i gang med at lege lidt med
microcontrollere. I den forbindelse kunne jeg godt tænke om at høre om nogle
kender en howto på nettet der beskriver hvordan man gør.

Denne howto må meget gerne indeholde et helt kredsløb, altså så der kan
laves et print hvor microcontroleren skal sættes på når den er blevet
programmeret.

Desuden ville det være rigtig lækkert hvis microcontrolleren kan
programmeres i C.

På forhånd tak
Brian

Re: Microcontrollere

Feks:

http://fidolinux.dk/elek/rev1/rev1.php

--
Mvh stefan
Re: Microcontrollere

Har en bog om 8051 på pdf som omhandler C ;) Den er skrevet meget let
forståeligt. Sig til hvis det var noget

Re: Microcontrollere
øh....

Den pdf ville jeg da gerne have fingrene i..... (mail - ftp )

Esben

Re: Microcontrollere
Hej,

Den vil jeg meget gerne se - hvor meget fylder den?

Br9an

Re: Microcontrollere

Dem af jer der gerne vil have den, send venligst en mail til fidolinux (at)
fidolinux.dk med en valid mail adresse, så sender jeg den retur når jeg
engang slipper fra arbejde ;)

Re: Microcontrollere

Jeg kan henvise til nogle gamle numre af Elector Electronics der havde en
konstruktion med en 80C535 (en 8051 klon), der programmeres gennem
serielporten på en PC. De havde også en endnu ældre serie med en 8031
efter samme princip.

Jeg byggede den, skriv direkte hvis du er interesseret. Assembler
medfølger.

C-compiler bliver nok det dyreste i det projekt. Du kan prøve at kigge på
SDCC, den er gratis og sidst jeg kiggede kunne den lidt til 8051:
http://sdcc.sourceforge.net/

Tomas

Re: Microcontrollere

Eller på keil ? www.keil.com hvis altså du kan holde dig under 2 kb kode ;)

Re: Microcontrollere

Da jeg arbejdede lidt med keil for små 10 år siden var det rigtigt
lækkert, rigtigt dyrt og de 2kB en rigtig hård begrænsning.

omas

Re: Microcontrollere

Et godt alternativ kan være Atmel's AVR familie. Du kan købe et
rigtig godt - og billigt udviklingskit på Ingeniørhøjskolen i
Århus. Kit'et hedder AVR500 og koster knap 400 kr.
Hertil kan du anvende CodeVision, der kan hentes i en evaluation
version, hvor du blot skal holde dig under 2kB:
http://www.hpinfotech.ro/cvavre.zip

Senere kan du købe programmet for 90/150 Euro - Hvor forskellen
er, at du med den billige version ikke kan compile til deres
Megaseries.

Jeg kan kun anbefale det. Bruger det til undervisningsbrug.

Tomas Skot

Re: Microcontrollere
Okay - det lyder rigtig godt:-) Altså hvad der kommer fra IHA er jo
kvalitet, selv deres studerende:-)

Har du så et eller andet forslag til hvad jeg kan lave - altså et diagram,
hvor jeg kan sætte nogle komponeter sammen på et print, for at lade
microkontrollere styre "systemet"?

Det jeg nok søger er det med at man kan tage den her microkontrollere og
tage den ud af brænder, også se at den styre noget. Jeg er næsten ligeglad
hvad det er, det er første og fremmest for at få bedre kendskab til
microkontrollere og hardware.

Brian

Re: Microcontrollere

Er det noget, man kan se et formål med - kan bruge til, ja så er
lysten og interessen jo straks større. Jeg har selv ideer til,
hvordan jeg vil anvende dem indenfor min hobby, der er
modeljernbane, hvor jeg bl.a. ønsker at lave en intelligent
tilbagemelding og kontroller vha. en større tabelstruktur, så
sporene kan planlægges stillet, så de danner det, der kaldes for
en 'togvej' så man kun skal fortælle hvorfra, man vil køre og
hvorhen, så stiller uC de spor, der skal stilles.
Med andre ord. HAr du en hobby, hvor du kan få flettet noget
intelligent styring m.v. ind, så er vejen lagt for "leg" ;-)

Tomas Skott

Site Timeline