Metabo ICS10 lader

Har fået en Metabo ICS10 lader på bordet. Den udemærker sig ved at have
været udsat for overspænding eller noget lignende.

Strømforsyningen består af 2 uafhængige dele, en der er
hoverstrømforsyningen, hvor switchmoden køres på. Her var en effekt
modstand i serie med forsyningen brændt over. Den var nem nok at
reparere.

Men styrespændingen er noget mere lusket.

Diagrammet er sådan her:
   o-----||-|
         || |

230 volt ac ----| ~/  |---------|___|---|___|-----o----o-----o
            ----| / = |-----                      |    | +
   o-----||-|              |                      |    |
created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta www.tech-chat.de

Efter ensretteren er der ubelastet 92 VDC. Begge faldmostande og Zeneren
ved kondensatoren er afbrændt. Kondensatoren er en 25 volts.

Er der måske nogen derude der har en lignende lader der vil lave et par
målinger for mig ?

Modstandsstørrelse og spænding over zener...

Re: Metabo ICS10 lader

vi har en del metabo værktøj på arbejdet, så imorgen kan jeg da se om vi
skulle have "noget der ligner" liggende..
  mvh søren

Re: Metabo ICS10 lader

Tak, det er en "firkantet" model lader.

Re: Metabo ICS10 lader
Hej Klaus.

Jeg har sE5%dan en ca. 10 E5%r gammel en.

Jeg har E5%bnet den men kunne ikke lige i skyndingen reverse engineer
den og genfinde de komponenter du beskrev.

Hvis du kommer med en nE6%rmere beskrivelse sE5% hjE6%lper jeg gerne.
mvh
/Jens

Det er iF8%vrigt et genialt ladeapparat. Leder op pE5% 10 minutter, og
batterierne bare holder E5%r efter E5%r efter E5%r !

Re: Metabo ICS10 lader

De to modstande sidder under transformeren og zeneren lige ved siden af
transformer, ud mod den lille kondensator.

Helt præcist er diodebroen lavet af 4 dioder der også sidder under
swichmodetransformatoren.

Ellers skal jeg snuppe et billede i aften...

Re: Metabo ICS10 lader
Hej Klaus
Nix desværre det var ikke dem vi havde, men jeg spørger sgu lige de andre om
de ved om vi har nogle, du hører fra mig imorgen.
   mvh søren

Re: Metabo ICS10 lader

I min sidder der ikke nogen komponenter under hverken den ene eller den
anden trafo. Der sidder en broensretter, men ingen bro af fire enkeltdioder.

mvh
/Jens

Re: Metabo ICS10 lader
Hej Klaus.

Jeg har nu fundet en anden ICS10 med lidt anden indmad, men den har
heller ingen komponenter under trafoen.

Jeg forstE5%r ikke helt at der skulle vE6%re 95 volt inden i en ICS10.
Hovedkredsen ensretter direkte pE5% 230V og der er sE5% en switchmode
derefter. StyrestrF8%mmen i de to jeg har kigget i er en 230/12V trafo
med efterfF8%lgende ensretning.

mvh
/Jens.

Re: Metabo ICS10 lader

Hej Jens

Tusind tak for din store indsats. Kig lige på min mail til Søren, her
kan du se laderen og printet, samt det jeg mangler.

De 95 volt dæmpes vha 2 modstande og til sidst en zener til noget der
ender i nærheden af en 12-16 volt...

Re: Metabo ICS10 lader
Hej klaus
Kan du ikke skrive til mig på snipped-for-privacy@privat.dk da jeg sidder med denne
"firkantede" lader splittet ad og kan lave de målinger du ønsker..eller
endnu bedre sende et billed med pile der viser hvilke 2 komponenter du
mener, da jeg ikke fatter en skid (undskyld) af din tegning.
  mvh søren

Re: Metabo ICS10 lader

Hej Søren.

Fik lige taget et par billeder i går aftes

Selve laderen
http://home6.inet.tele.dk/moppe/ics101.jpg

Printet
http://home6.inet.tele.dk/moppe/ics102.jpg

De to modstande der mangler her vil jeg meget gerne have målt værdierne
på og så spændingen hen over zener dioden, når der er 230 volt til
apparatet.
http://home6.inet.tele.dk/moppe/ics103.jpg

Re: Metabo ICS10 lader
beklager klaus men det er sgutte den samme lader, selvom de hedder det samme
:-(
har smidt et par billeder i dk.binaer af "min" lader, desværre
  mvh søren

Re: Metabo ICS10 lader

Nej det kan jeg se....

Tak for hjælpen (eller forsøget derpå).

Re: Metabo ICS10 lader
Hej Klaus.

Som du nok kan fornemme, sE5% er min ICS10 heller ikke den samme som
din. Min er en E6%ldre model som kun gE5%r op til 12V batterispE6%nding.

Held og lykke i din videre sF8%gning.

mvh
/Jens

Re: Metabo ICS10 lader