mere printfremstilling.

Nu har jeg endelig tager beslutningen om at lave et print selv.

jeg har planlagt at bruge "print pE5% den lette mE5%de metoden".
med nyanskaffet natruimpersilfat og print.( hurra for el-supply :-)

hvor meget finE6%ts krystal skal der i vandet ( og hvor meget vand skal
der bruges ) ?
og er det nF8%dvendigt at varme vandet op ?
det er et par meget smE5% print jeg skal lave  ca 10 cmB2% , kan man godt
lave det i en lille skE5%l , med printet vandret ?

hvs der ellers er nogen advarsler , sE5% er det nu  inden jeg drikker BD%
liter syre ;-)

Re: mere printfremstilling.
Hej martin

Du skal bruge 230 g til 1 litter vand.

Det virker bedst hvis det er 40 grader varmt, men heller ikke mere.

Kan man godt, især hvis du skvulper lidt med det.

Den brugte væske må ikke opbevares i tæt emballage, der skal være
et lille hul i låget så der ikke dannes overtryk i beholderen.

Re: mere printfremstilling.

Er det det, man bruger i dag?

Jeg mener, at jeg i min ungdom brugte ferriklorid, hvad er forskellen på de
to arbejdsmetoder?

Claus

Re: mere printfremstilling.

Svineriet. Jernclorid sviner aht., og er ikke til at vaske af fingrene, hvis
man er uheldig.

Mvh Hauge

Re: mere printfremstilling.

Er det det eneste, men ellers er det samme procedure?

Claus

Re: mere printfremstilling.

Samme procedure, dog kræver finæts omkring 40 grader for at virke optimalt.
Men med en alm. billig ætsemaskine, er der jo også varmelægeme i, så det gør
ikke så meget.

Mvh Hauge

Re: mere printfremstilling.
Hej Hauge

Til gengæld dur finætsekrystal ikke i de gamle skumætsere
da det simpelthen ikke vil skumme.

Re: mere printfremstilling.
Hej Max

Det har du helt ret i, men de "moderne" smalle hvor printet står på højkant,
virker fint.

Får forøvrigt sådan en ætser med posten engang i næste uge, blir rart.

Mvh Hauge

Re: mere printfremstilling.

Det er da rart at høre, hvor man kan få lavet print henne :-)

Re: mere printfremstilling.
Hej Klaus

Ja, der er da rart at have en klemme på Hauge :)

Re: mere printfremstilling.
Hej Max

Hehe, det skal nok kunne findes ud af, når i nu tvinger mig så hårdt ;o)

Mvh Hauge

Re: mere printfremstilling.

Skal det forståes sådan, at man rent faktisk laver print i dag efter samme
princip som for 40 år siden?

Har der slet ikke fundet nogen som helst produktudvikling sted på dette
område?

Claus

Re: mere printfremstilling.

Korrekt.

Jo, man kan også fræse det ud, men det er en kende besværligt for
"hobbymanden".

Re: mere printfremstilling.

Jæpsi. Men når jeg efter 100 år skal lave et print og ikke har noget ætsebad
klar, så tager jeg saltsyre og brintoverilte, det tager 5 sek., så er det
print ætset. Mæehn, det er ikke sundt..

Joda, hvis man vil ofre lidt mere, så findes også spule/skylleætsning, hvor
væsken bliver spulet rundt i en stort akvarie-lignende beholder, hvor
printene er spændt op. Men som sagt dyrere, det koster 3-4 gange så meget
som boblebad. Men stadig under 3000 kr. for hjemmebrugsstørrelse.

Mvh Hauge

Re: mere printfremstilling.
Hej Claus

Jo, men prisen er ikke til at konkurere med. Men der er en
mulighed for at lavet print omvendt, altså lægge kobber på
pladen istedet for at fjerne det, det giver væsentlig mindre
miljøproblemer. Men miljøproblemer er jo et ukendt begreb
der hvor 98% af alle print laves idag.

Re: mere printfremstilling.

Er det ikke noget med at hælde en sjat øl i ?

Re: mere printfremstilling.
Hej Benny

Vandal.

Re: mere printfremstilling.
Hej Max

Man skal bare bruge en Ceres, så er det *ikke* vandalisme. ;O)

Men uanset hvad, så hjælper en øl på skumningen.

Mvh Hauge

Re: mere printfremstilling.
Hej Hauge

Nej, så er det jo fornuftigt, endeligt noget at bruge
det sprøjt til, og det gælder forøvrigt alt pilsner øl.

Sikkert, men det dæmper holdbarheden på badet.

Re: mere printfremstilling.
Hej Max

Hehe, du skal jo ikke drikke det ;o)

Mvh Hauge