Mere om overvågning.

Nu vi var ved det med biler....

Kan man lave noget simpelt der overvåger de forskellige pærer i bilen, sådan
at man f.eks kan se inde i kabinen på en indikator(lampe/diode) om pæren er
sprunget?

Mvh
//zigge

Re: Mere om overvågning.

nyhedsmeddelelse:403a9d00$0$55936$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...
sådan
pæren er

Det har de fleste nyere biler, men det er prosesserstyret.

Din bil's elektriske system er delt op på flere sikringer og jeg mener
at der måles på sikringen, hvor stort forbruget er, hvis en pære går, så
ændres forbruget og det sætter alarmen i gang.

Det kan ændres ved, at indsætte en shunt efter kontakten til, at måle
på.

Hvis du selv vil i gang, så god arbejdslyst.

Ejvind Andersen
Re: Mere om overvågning.

På BMW E28 (gammel 5 serie) sidder der i bagagerummet en boks som alle
strømførende
ledninger til baglygterne går igennem - her bliver der ganske enkelt målt
strømforbrug

Måske du kunne finde sådan en boks hos en hugger (sidder i venstre side af
bagagerummet)

Du kan også bruge "instrumentet" som sidder i kabinen (under bakspejlet) -
det er en nogenlunde
selvstændig Bosch eller VDO (VDO'en er lidt smartere) enhed som du måske kan
bruge
sammen med den anden boks - ydermere er den lavet så den nemt burde kunne
passes ind
i en anden bil (rent fysisk) - Samme instrument kan du finde i E30 (3 serie,
årg. 83-90)

På min nuværende BMW er det rigtigt nok processorstyret, så det er nok ikke
så nemt at "hugge" :-)

Mvh.
Brian S Jensen

Re: Mere om overvågning.

kan
serie,

Vil det sige at jeg skal føre alle mine el-ledninger igennem denne VDO-boks
og boksen i bagagerummet?

Mvh
//zigge

Re: Mere om overvågning.

målt
kunne
VDO-boks

Ledingerne skal igennem boksen fra bagagerummet - VDO-boksen er "kun" til
at vise hvilke pærer der evt. er sprunget

Mvh.
Brian S Jensen

Re: Mere om overvågning.

Jeg har luret lidt på om man evt. kunne bruge en hall-sensor eller noget i
den retning til at måle på det felt der er omkring ledningerne?

Mvh
//zigge

Re: Mere om overvågning.

måle
noget i

Er en hall-sensor ikke kun til, at måle på AC med.

Ejvind Andersen
Re: Mere om overvågning.
Simplere - lad strømmen løbe igennem en spole det ligger udenom  et reed
relæ - så trækker det hvis der løber strøm. Hvis du så tager f.ex højre pære
og vikler den ene vej og venstre pære den anden vej - så vil relæet kun
trække hvis en af pærene går ud. Du skal så huske at skifte pæren inden den
anden går for så slipper relæet igen.

--
/carsten

Re: Mere om overvågning.

Check www.lem.com , jeg mener RS, ellers er det Farnell, fører et udvalg af
deres sensorer.

    Mvh
            Kimjand

Re: Mere om overvågning.
Hej Zigge

sådan
er

I stedet for at lave en elektrisk løsning med de fejl muligheder det
indebære
kunne du vælge en ren mekanisk løsning, tynde lyslederkabler ført fra
lygterne til instrumentbrættet, så kan du faktisk sidde i føresædet og
se dine pærer.

Mvh Max

Re: Mere om overvågning.

Det er en enkel, billig og driftsikker løsning. Eneste problem jeg ser er at
forlygtepærene er to-i-en pærere til kort/langt lys. Desuden tror jeg
bestemt at det er uklogt at bore huller i samtlige paraboler i bilen til at
sætte lyslederen i...

Re: Mere om overvågning.
Hej Zigge

at

Det kan løses og er forøvrigt løst, jeg har set systemet i en bil engang,
men kan ikke huske modellen, ligeledes har jeg set den som lanterne
overvågning på skibe.

at

Jeg tror ikke det med hullerne bør være det store problem. Ligeledes
tror jeg forøvrigt ikke at man forbedre sikkerheden ved at montere
et elektrisk system til overvågningen, man øger jo fejlmulighederne
mange gange ved at påbygge sådant et system.

Mvh Max

Re: Mere om overvågning.

Det må være strømviser-pærer du tænker på.

    Mvh
            Kimjand

Re: Mere om overvågning.
Hej Kim

Nej, jeg taler om den mekaniske/optiske løsning.