mere moment med PWM ?

Jeg har flere gange set " pwm til motoren ,sE5% der kommer mere moment
"
Ku godt lide at fE5% en forklaring  om hvordan man fE5%r mere moment ved
PWM .

Jeg kan kun se; at man E6%ndrer spE6%ndingen til motoren med PWM og dermed
kan E6%ndre hastigheden.
Hvis man vil F8%ge momentet,sE5% mE5% man have feedback sE5% strF8%mmen kan=
 F8%ges
ved belastning. Ellers kan jeg ikke se at der skulle komme mere
moment .
SE5% er der nogen der er mere vidende sE5% bare kom igang med nogle
historier.
alex

Re: mere moment med PWM ?

Uden at jeg her skal gøre mig til hverken pwm eller motor-ekspert, så kunne
jeg da tro at det havde noget at gøre med at man i pwm, varierer i hvor lang
tid man har spænding til motoren. Derved kunne man jo forestille sig at man
kunne tillade sig at have højere spæning på, end man ville kunne hvis man
bare havde fast spænding på.

Mvh
Martin

Re: mere moment med PWM ?
Ja, ideen er netop at man har fuld spænding og dermed fuld strøm ved
hver enkelt puls.

Mvh Jonas

Re: mere moment med PWM ?
"

.. nu er det vel tydeligt at jeg med spF8%rgsmE5%let vil antyde, at jeg
tror , det er forkert..ok

jeg kF8%ber ikke jeres forklaring  ,selv om den ku lyde nok sE5%
logisk.:)  Godt nok er spE6%ndingen feks 2 x normal dc for motor. meen
den er der sE5% feks i BD% tid i gennemsnit..
det giver gennemsnitlig BD% spE6%nding.  BD% spE6%nding giver BD% strF8%m o=
g 1/4
effekt..OK ...eller ....
alex

Re: mere moment med PWM ?

Lad os sige at vi køre med en frekvens på 1hz med 50% duty-cycle (1/2
sekund slukket og 1/2 sekund tændt) - motoren kører altså med halv
hastighed.
Peakspændingen er 20V. Hvis modstanden i motoren er f.eks. 2ohm, vil der
blive afsat en effekt på P = (20V^2/2ohm) * 50% = 100W.

Hvis vi derimod sætter en konstant spænding på 10V på motoren (halv
hastighed) bliver effekten P = 10V^2/2ohm = 50W.

/Jonas

Re: mere moment med PWM ?

Ja der fangede du mig.. sjovt at dobbelt spE6%nding i halv tid giver
dobbelt effekt i en modstand

Ogg.. det er netop et af problemerne med PWM pE5% motorer.
Det vi snakker om lige nu er jo den effekt der brE6%ndes af som varme i
viklingens ohmske del.
og den er alsE5% hF8%jere i dette tilfE6%lde. ( det skal man sF8%rme sE5% h=
uske
hvis det feks var en glF8%delampe man styrer ..havde jeg slet ikke tE6%nkt
pE5%  ).

Det at der gE5%r mere varmeenergi til motoren nE5%r pulserne er "for korte
" er et problem man helst undgE5%r, da det giver hF8%jere effekttab.
Det er grunden til at man vE6%lger en pulstid som er meget mindre  end
motorens tidskonstant :  t3D%L/R  for sE5% vil strF8%mmen i spolen nE6%sten
vE6%re konstant.
Men i dette her indgE5%r endu ikke noget om strF8%mmen og spE6%ndingen over
den del som giver momentet.. sE5% i mE5% igang igen :)
alex

PS  noget i din argumentation er ikke logisk :::
du antager at motoren kF8%rer med samme hastighed ved 20 v pwm  som ved
10 v dc.. det passer hvis man antager at spE6%ndingen opfattes som en
gennemsnitsvE6%rdi . Men sE5% har du et problem med at effekten bliver det
dobbelte , hvad der jo er korrekt, Du kan vist ikke udlede hastigheden
ud fra en regnemetode og effekten ud fra en anden regnemetode...
 eller er det mig igen :)   )

Re: mere moment med PWM ?
On Mon, 30 Mar 2009 09:22:53 -0700 (PDT), Alex

Mere moment ved lavere omdrejninger, det er der fidusen er.
Mere moment iforhold til hvis man kun brugte spændingen til at
regulerer hastigheden med.

Nej, man ændre i effektilførelsen, spændingen er oftes konstant.

/Hans

Re: mere moment med PWM ?

joeh det lyder rimeligt at man kan sende stF8%rre strF8%m i motor nE5%r man
har hF8%jere spE6%nding.
og dermed fE5%r stF8%rre moment.
det sker jo ogsE5% hvis man bruger DC .sE5% PWM mE5% som i sE5% mange ting =
kun
vE6%re for at undgE5% tab i regulator.
En seriemotor kF8%rer jo op i hastighed indtil modelektromotorisk
spE6%nding er lig forsyn ,sE5% hastigheden er
vel ogsE5% irrelevant.
men jeg ku godt lide at fE5% en smule teori ogsE5%, fF8%r jeg kan se hvorfo=
og sE5%en..
Der sker jo disse mE6%rkeligt ting som jeg nE6%vnte ,med mere effekt som
varme ved for lav frekvens, sE5% det er nok ikke helt enkelt.
alex

Site Timeline