Mentor søges...

Hej alle

Jeg har længe været facineret af elektronik og hvordan man kan lave en masse
ting, ud af en masse små ting..

Nu har jeg fået "skrabet" et par projekter sammen .. og kunne efterhånden
godt tænke mig de blev realiseret.

Derfor er jeg nu ret så tændt på at give mig i kast med skidtet ..

Til dette kunne man jo nok bruge noget hjælp .. og det er altid rart at have
en man kan "irritere" med alle de åndsvage spørgsmål ..

Derfor ville jeg høre om det er muligt at finde en slags mentor herinde  ?

Kunne godt tænke mig en der kender til programmering af chips
(ikke dem fra kims.. de er forud programmeret til at søge min mund.. det
skal der ikke ændres på..)
og naturligvis printopbygning, lodning, osv..

kunne godt tænke mig at kunne styre ting som relæer og lysdioder.. spille
lyde/musik..
kommunikere med andre enheder .. lave selvstændige enheder.. timere..

og sådan lidt.. :)

Håber nogen melder på ..

Re: Mentor søges...

Du kan jo blot spørge løs herinde... :-)

/Carsten

Re: Mentor søges...

KLIP

Lad din facination drive dig, nettet er proppet med information og
beskrivelser. Her i gruppen kan du stille dine spørgsmål og det
giver dig mulighed for svar fra mere end en "mentor" :-)

Start med nogle små simple projekter, der giver dig noget grundlæggende
viden, jeg tror mange drukner i alt for omfattende start-projekter.

Man kommer langt med et hulprint, komponenter, loddekolbe, lille
spændingsforsyning (evt. batteri) og et billigt multimeter.

Rigtig god fornøjelse med at gå på opdagelse i elektronikkes spændende
verden! :-)

Mvh
Gert K.

Re: Mentor søges...
Hej ..igen.. Alle

Jeg takker for opmundringen og vil give mig i kast med at vælge den opgave
der .. forhåbentlig.. er smartest at starte med ..

jeg tænkte blot at det ville være nemmere med en enkelt mentor, frem for
mange, da mange personer gerne har mange meninger

Lars

Re: Mentor søges...

Der er vel ikke noget galt med en hel håndfuld mentorer?
Der er altid god hjælp at hente her. Og du skal sjældent vente flere timer
på svar.

Du bør starte ud med et enkelt projekt, som du lige kort skitserer for os.
Så kommer der nok nogle forslag.

Og husk at skrive hvad du kan og hvad du ikke kan.
Det er vigtigt om vi skal starte ud med hvordan man lodder, om modstander,
kondensatorer og transistorer osv.

Spørg løs!

mvh
Kåre

Re: Mentor søges...

Det allerførste kredsløb jeg lavede var en AMV (Astabil Multivibrator).
Den giver en god basis for eksperimentering og er samtidig et kredskøb
med ganske gode anvendelsesmuligheder efterfølgende.

Jeg har oplevet AMV'er brugt som oscillator til pulserende lysdioder så
de kan tåle noget mere strøm (lysdioderne, altså). En lysdiode kan tåle
en højere spidsbelastning end den vedvarende belastning og indlægger man
nogle spidsbelastninger med en passende afkølingstid ind imellem, så er
det faktisk muligt at få den til at afgive mere lys.

Det er en øvelse der kan laves med en håndfuld modstande og
kondensatorer med forskellige værdier, samt et par lysdioder i reserve.
Senere kan AMV'en laves med en NE555.

Jesper Poulsen

Re: Mentor søges...

Radioamatørerne har lokalafdelinger over hele landet.
Se her: http://www.edr.dk/EDRs%20kredse%20og%20lokalafdelinger.aspx
Find den nærmeste, besøg den og se om det ikke er noget for dig.
Det er her elektroniknørderne mødes :-)
--
MVH.
Finni

Re: Mentor søges...

Hold da op, jeg troede kun de drak kaffe og råbte "CQ", men det har måske
ændret sig med tiden? ;)

/Hauge

Re: Mentor søges...

Det kommer nok an på hvor du færdes.
I Horsens hvor jeg kommer er det næsten ikke til at komme til i værkstedet.
Vi er ca. 20 hver klubaften hvor vi også bytter komponenter og udveksler
ideer.
Eller får løst nogle EDB problemer.
Vi har tidl. haft kursus i PIC programmering.
Lige nu bygges der SDR radioer og rævesendere og modtagere.
Men det er jo medlemmerne der skaber aktiviteterne.
Kom igen Hauge.
--
MVH.
Finni

Re: Mentor søges...
Hejsa

Jada, og det er sikkert også derfor Århus Nord ikke findes mere ;O)

Ja ok, der er selvfølgelig forskel, og det med kaffen er sikkert også
grunden til at 2AAN ikke findes mere.. Det var jo ikke andet, i hvert fald
ikke da jeg i starten ville se hvad klubben var for en størrelse.

Jada, enig. Men om der er mere liv i de andre Århus-afdelinger, er jo et
godt spørgsmål..

Ikke igen da ;O)
Nå men vi er sikkert kommet lidt udover hvad denne tråd skulle handle om, så
EOD på dette emne. I hvert fald i denne gruppe.

Ha'ed hyggeligt
Mvh Hauge

Site Timeline