Meget simpel omdrejningstæller søges.

Er der nogen der har et hint til en simpel simpel omdrejningstæller, altså
noget der kan konvertere antallet af pulser fra tændingen til en spænding
eller strøm som jeg så kan aflæse på et alm. multimeter.

Jeg har overvejet noget med en kondensator og en aflademodstand, men det
bliver vel ikke særligt linært vel ?

Jeg lånte et TeK multimeter der kunne vise Hz, men pulserne fra tændspolen
var nok ikke rene nok til det kunne vise rigtigt.

Pulserne er på 12V og nok rimeligt korte, da det er en opladet kondensator
der aflades via en FET igennem tændspolen til stel. (CDItænding) Alternativt
kunne man vikle en ledning nogle gange rundt om tændkablet for at lave en
induktiv pickup.

Jeg er maskiningeniør, så er i advaret, og i øvrigt for nærrig til at give
500,- for en færdig omdrejningstæller til min scooter...

mvh Steffen

Re: Meget simpel omdrejningstæller søges.
..

Jeg har haft held med at vikle en spole om kablet til tændrøret og så bruge
et multimeter til at måle frekvense direkte.

Nå du havde selv ideen :-)

Hvis det bare er til justering kan du måske låne dig frem. Jeg har en
digital MVT liggende, efter at synes det var for bøvlet med multimeteret :-)

Mvh
Anders Majland

Re: Meget simpel omdrejningstæller søges.

altså
spænding
tændspolen
bruge
Hej Anders

Det vil jeg prøve..

tak - steffen

Re: Meget simpel omdrejningstæller søges.

Hvad med en schmidt triggered gate af en slags der er tilpas over spænding
beskyttet, og så pickup spolen på den.. tror ikke der skal meget spole
på.....

Kasper

Re: Meget simpel omdrejningstæller søges.

Simpel simpel :-)
En frekvens til spændings konverter (LM2917) kombineret med et fint
drejespoleinstrument?!? :-)

Hilsen
Lars

Re: Meget simpel omdrejningstæller søges.

altså
spænding
Jo den var jeg selv på, men har ingen lokal butik med den kreds, og er for
nærrig til at give 60-80 kr i ekspedition for en kreds til 30 kr på nettet,
der var ingen i dk.elektronik.løsdele der svarede på min forespørgsel på
kredsen, jeg tilbød endda hele to mars plus porto...

Hmm jeg må til storbyen en dag..

-Steffen

Re: Meget simpel omdrejningstæller søges.
nettet,

Nu skal du jo ikke blive så sparsommelig at du ligefrem står i din egen
skygge....

Prøv elsupply, men du skal nok stadigt slippe 40dkr minimum for portoen, og
er det også for dyrt, så skal du nok bare glemme din ide om selvbyg, snuppe
2 overtimer på tankstationen, og købe en færdig løsning istedet.

Man kan spare sig ud i fattigdom....

MVh
Henrik

Re: Meget simpel omdrejningstæller søges.
Hejsa,

Prøv at bestille hos www.pc-elektronik.dk

(hint: forsendelse dkr. 12,- hvis det kan være i en prøvekuvert)

/Claus

Re: Meget simpel omdrejningstæller søges.
Hej Claus

Tak for tippet, fin butik, dem vil jeg prøve at ringe til...

-Steffen

Re: Meget simpel omdrejningstæller søges.
Hejsa,

.. Prøv blot at bestille via hjemmesiden. Der er blind tillid, også til
førstgangs-kunder. Du får en pakke/prøvekuvert leveret, hvor et girokort er
indlagt. Det skal så bare betales - rettidigt...;->

Jeg har kun haft positive erfaringer derfra.

/Claus

Re: Meget simpel omdrejningstæller søges.

Alternativt
Hej Steffen
Hvis du har TDC abonement kan du prøve at kikke i alt.binaries, hvor jeg har
postet et udsnit af diagrammet fra power management systemet på Maersk
Endeavour (Omd. tæller 1). Z401 og Z402 er en LM1458. Jeg har envidere
postet et datablad af, hvordan du kan bruge 555'eren som tachometer (Omd.
tæller 2).

Mvh
Niels
--
som kun er maskinmester ;)

Re: Meget simpel omdrejningstæller søges.
har
Den med ne555 ser perfekt ud, dem har jeg i skuffen, jeg prøver at kaste
noge sammen, så ser jeg om det virker. Tak for hjælpen..

Steffen

Re: Meget simpel omdrejningstæller søges.

Alternativt

Hej      Hvis pulserne er på 12 V DC , (12 V vekselstrøm), kan du så mon
bare måle jævnstrøm på multimeter, med en diode imellem?
Altså hvis multimeter er hurtigt nok.
Lave RPM   =  få impulser  =  en lav DC spænding i gennemsnit
flere RPM  =  flere impulser  =  en middel mådig DC spænding i gennemsnit
Mange RPM  =  mange impulser  =  12 V.

Det var bare en idé,  men kommer nok an på hvilket multimeter det er, om det
kan lade sig gøre.

Eller måske en tacho måler fra enden af en vaskemaskinemotor, rundt om
tændkabel.
Eller en ombygget cykelcomputer, ind på krumtap aksel?

Torben

Re: Meget simpel omdrejningstæller søges.
Der skal ikke megen ombygning til, jeg havde en på min tidligere bil,
siddende på udgangsakslen fra gearkassen - efter kalibrering gav det en
triptæller med en opløsning på 10m, den fulgte fint med til 130+km/h

/carsten

Re: Meget simpel omdrejningstæller søges.

Er der vekselsstrømsgenerator på sådan en scooter?

I så fald kan du blot montere en færdig omdrejningstæller. Det kræver blot
en almindelig vekselsstrømsgenerator, hvor du laver et udtag fra den ene
fase før dioden. Tælleren måler så frekvensen på vekselspændingen.

Claus
--
Sælges: Yamaha SW1000XG
Yamaha high-end lydkort med indbyggede midilyde