Meget dyrt forstæker rør - hvorfor ? - Page 2

Re: Meget dyrt forstæker rør - hvorfor ?
http://audiotweak.net/2010/11/13/bullshit-of-the-week-denon-ak-dl1-ethernet-cable/

Sikker på de ikke bruger det til spdif overførsel, selvom det er et ethernet
kabel? For SÅ er det MEGET vigtigt at det er TOP kvalitet for at undgå
jitter! ;-)  (faktisk er der vist målbar forskel, har jeg hørt...)

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Meget dyrt forstæker rør - hvorfor ?
http://audiotweak.net/2010/11/13/bullshit-of-the-week-denon-ak-dl1-ethernet-cable/

Den clock, der bruges til DAC'en er IKKE afledt fra datastrømmen, så der
har det ingen betydning.

Men ja, clock-jitter har betydning. Jeg arbejder p.t. med 24 bit ADC'er
med en hastighed på 2.5Msamples/sek. Her vil jeg gerne under ca 1.5ps i
jitter, for at udnytte converteren optimalt.

Bo //

Re: Meget dyrt forstæker rør - hvorfor ?
http://audiotweak.net/2010/11/13/bullshit-of-the-week-denon-ak-dl1-ethernet-cable/

Jo, hvis det er spdif er den.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Meget dyrt forstæker rør - hvorfor ?
http://audiotweak.net/2010/11/13/bullshit-of-the-week-denon-ak-dl1-ethernet-cable/

Hmmm... Jeg vidste ikke det var så primitivt. Æternet overfører jo data
som pakker med en masse protokol oveni.

Bo //

Re: Meget dyrt forstæker rør - hvorfor ?
http://audiotweak.net/2010/11/13/bullshit-of-the-week-denon-ak-dl1-ethernet-cable/

Jahh, med det er ikke så meget mediet der overføres i, eller om det er
pakker eller ej, der betyder noget. Hvis der kun er datastrøm den ene vej,
så er man nødt til at udlede clocken af datastrømmen, for at synkroniserer.
Hvis man resampler så man holder en fast DAC clock, flytter man bare
problemet til resampling clocken.

Man kan selvfølgelig også have en masterclock ved siden af datastrømmen.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Meget dyrt forstæker rør - hvorfor ?
http://audiotweak.net/2010/11/13/bullshit-of-the-week-denon-ak-dl1-ethernet-cable/
Ikke nødvendigvis. Sådan en: http://www.ti.com/product/src4193 imellem
spdif-receiver og DAC.

Eller har jeg misforstået noget?

Mvh Jonas

Re: Meget dyrt forstæker rør - hvorfor ?
http://audiotweak.net/2010/11/13/bullshit-of-the-week-denon-ak-dl1-ethernet-cable/

Det var en fræk lille dims. :-) Men den må jo få et lignende problem fordi
den løbende skal tracke resampling forholdet på basis af clocken fra spdif
modtageren. DAC'en kan køre på en ren clock, men problemet er faktisk bare
flyttet over i resamplerens PLL, for så skal den kører slave-mode. Og så
kommer der jitter på resampling forholdet.

Skal man løse problemet helt, så skal der være 2-vejs kommunikation, sådan
at datakilden kan være slave. Ligesom i en almindelig CD-spille, hvor
motorens hastighed styres af hvor fuld lydbufferen er. Eller man skal have
en master-clock ud af kilden.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Meget dyrt forstæker rør - hvorfo r ?

Jo, det har jeg da også set - et par modstande på 100 Ohm/5 Watt. Nu
melder historien ikke noget om, hvorvidt der sidder en choke, hvad der
vel "burde" gøre, hvis det er "rigtig" high fidejlity.:-)

--
Ha' det rart. Karsten H. (7870)

Re: Meget dyrt forstæker rør - hvorfor ?

Prisen skyldes temmelig sikkert, at der er tale om et gammelt rør
produceret i 1960'erne eller 1970'erne i rørenes storhedstid. Disse rør
er af en særdeles god kvalitet og betegnes ofte som 'NOS' eller "New Old
Stock", og kan nærmest betragtes som museumsgenstande. Det viste rørs
varenr. "NOSGZ34" antyder, at der er tale om et sådant rør.

Se evt <http://en.wikipedia.org/wiki/New_old_stock .

Da disse rør ikke fremstilles, mere svinder udbuddet, og prisen stiger.

Hvis man til sammenligning går ind på <https://www.tubeworld.com under
GZ34, Black Base, Phillips Miniwatt, Holland, årgang 1962, ses en pris
på 259$ ~ 1475,- kr. Ligeledes ses stor variation i prisen for de
forskellige udgaver af dette rør.

--
TA

Site Timeline