MC1496

Hej Allesammen.

Jeg sidder her med en kostruktion med en MC1496 blander jeg lavede for over
20 år siden.
Nu kunne jeg godt tænke mig at lave den i en SMD udgave.
Jeg har Googlet på emnet men alle nye blandere går op i GHz området.
Den udgave jeg ønsker ligger på under 100 MHz.
Blanderen skal bruges i en HF modtager.
Hvad bruger man nutildags til sådan en opgave?
--
MVH.
Finni

Re: MC1496
Hej Finni

Hvorfor ikke skippe den aktive blander og bruge
en diodeblander fra. f.eks. MiniCircuits ?

Og hvis du insistere på aktiv blander, ja så findes
MC1496 sandelig i SMD udgave også.

Max

Re: MC1496

Hej Max.

Tak for svaret.
I min optik er meget stor forskel hvad der findes
og hvad der er til at skaffe for en privatperson.
Det ser ud til at MC1496 er en udgået type.
Grunden til at jeg vil bruge den er at
den virker udmærket i den opstilling jeg har.
Hvis jeg bruger en diodemixer skal jeg til at
have noget forstærkning efter VFO´en.

--
MVH.
Finni

Re: MC1496

Både Farnell og RC Components har den i SMD.
Kan du ikke finde den et sted, hvor du kan handle privat, kan jeg godt
overtales til at få et par stykker med til dig næste gang jeg bestiller
varer hos dem.

Re: MC1496 [ SMD ]

Kig på:

RS Varenr. 463-640, MC1496DG:
http://dk.rs-online.com/web /

-

Fra USA:

http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?lang=en&site=DK&WT.z_homepage_link=hp_go_button&KeyWords=MC1496&x=0&y=0

Lad være med at bestille på "reel":
http://dkc1.digikey.com/DK/EN/help/DigiReel.html
Citat: "...A reeling fee will be charged for each reel and included in
your total cost..."

-

F.eks.:

http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name=MC1496DR2GOSCT-ND
Quantity Available 3
IC MOD/DEMODULTR BALANCED 14SOIC

Glenn

Re: MC1496

NE602, NE612, SA602 eller SA612 gør sig fint i mindre krævende
konstruktioner og vil fint kunne erstatte MC1496 og måske endda gøre det
bedre.

Prøv også at kaste et blik på G3SBI's H-mode mixer, f.eks her i PA3AKA's
frontend (http://www.xs4all.nl/~martein/pa3ake/hmode/index.html ) der i
enhver henseende er ekstrem hvis du ikke kan nøjes med Max' forslag om
en almindelig diodeblander.

/Lars

Re: MC1496 [ HFA3101 ? ]

Det du egentligt vil have kaldes en Gilbert-celle:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gilbert_cell

En nymoderne udgave er her - kan fint benyttes til batteridrift - data
opgivet ved Vce=3V:

HFA3101:
http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name=HFA3101BZ-ND

Datablad (fT10%GHz@10mA, fT=2GHz@1mA):