max grænser Vp-Vp på mic indgang i laptop?

Hej.

Nogen der kender den maksimale peak-peak spænding jeg må køre i mic.
indgangen på et laptop?

Jeg vil forsøge at "aflytte" en piezotransducerdims, så der skal nok noget
begrænsningskreds til her.

Jeg kunne jo smide to dioder antiparallel, men det vil jo kun give mig en
peak-peak værdi på 0,7volt, m. resten klippet væk, så derfor spørgsmålet.
Jeg ved reelt ikke om de 0,7volt er passende, eller for lidt/meget.

Mvh
Henrik

Re: max grænser Vp-Vp på mic indgang i laptop?
 - Hvis der er tale om en ægte mikrofon-indgang, snakker vi nok et par
milivolt, måske 10-50...
Et par antiparalelle dioder med en 100:1 spændingsdeler efter, var nok et
godt sted og starte...

Lars / Viborg

Re: max grænser Vp-Vp på mic indgang i laptop?

Ok. Man kan selvf. altid "skrue op" for spændingtsdeleren, hvis det var for
lidt.

Er en mic. indgang på en laptop mon "ægte" i denne forstand?

Mvh
Henrik

Re: max grænser Vp-Vp på mic indgang i laptop?
Hej!

Personligt ville jeg bruge en microcontroller med en ordentlig ADC og koble
piezoen til den istedet. Så kunne man også lave et kommandosæt til udlæsning af
tryk m.m. :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader (som laver noget i den boldgade til daglig)

Re: max grænser Vp-Vp på mic indgang i laptop?

 - Og straks skulle en simpel opgave gøres kompliceret... - Mon der kom en
ingeniør til???

 ( Hey Kim, Sorry... - Ku ikke dy mig, jeg har vist aldrig hørt din daglige
profession, det er nok ikke "køkkenbordsTVfusker??? )

Lars / Viborg

Re: max grænser Vp-Vp på mic indgang i laptop?
Hej!

Well, excuuuuuse me ;p)

Men det er altså ikke en kompliceret opgave at få det til at spille til
"husbehov". Nogle værdier ind via AD'en og ud via serielporten. Kan laves i
varierende sværhedsgrad (f.eks. kan man temperaturkompensere).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: max grænser Vp-Vp på mic indgang i laptop?

NemliJa.... - JowJow...

 - Og et lille print og noget forsyning til at montere det på...?

 - Men kræver lidt programmering???

Undskyld mig, men jeg er meget dygtig udi elektronik, men programmere noget,
for så simpel en opgave?? Nej Tak!!! ( Det sku jo helst virke / mig og
programmere, det er jo næppe Goto If Not Amigabasic Run Print SysRQ Halt On
Error Default Shit Happens EndSub... )

Lidt elegant sneg Kim sig udenom sit daglige virke???

Re: max grænser Vp-Vp på mic indgang i laptop?
Hej!

Ville nok være en god idé. Kan evt. monteres på et Vero-board (dem med hullerne)
hvis det skal være simpelt.

Jep, det kommer man altså ikke udenom :)

Ok, så brug lydkort-metoden :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: max grænser Vp-Vp på mic indgang i laptop?

HeeHeee.....

Re: max grænser Vp-Vp på mic indgang i laptop?

Den er oftest heller ikke så ringe. Man får jo en 16-bit AD'er 'foræret',
den skal man som regel sætte på eksternt på en uC, da de indbyggede tit er
på færre bits.

Men en mikrofonindgang på en bærbar er nok beregnet til en
elektret-mikrofon, så den er ikke specielt følsom. Og der kommer en
DC-forsyning ud af stikket, til at forspænde mikrofonen. Så et par dioder
vil blive forspændt også, så den ene leder hele tiden. Der skal nok lige en
kondensator imellem dioderne og indgangen, for at forhindre det.
Spændingsdeler er nok ikke nødvendig, men den kan evt. sættes før dioderne,
man brænder ikke noget af med +-0.7V.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: max grænser Vp-Vp på mic indgang i laptop?

Normalt er forsyningen ikke forbundet til samme ben som indgangssignalet,
men har sit eget ben:

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: max grænser Vp-Vp på mic indgang i laptop?

Og så et link:
http://www.epanorama.net/circuits/mic35.gif

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: max grænser Vp-Vp på mic indgang i laptop?

__ Lidt snotpilleri klippet ( det var mit eget.... )

I mellemtiden havde Kim beskrevet sit daglige arbejde på en PM med udvikling
for en eller anden for mig ukendt og dermed ligegyldig
elektronikindustrigigant... - Nok ukendt, fordi det ikke havde en skid med
lyd og gøre, og derved u-interessant for mit vedkommende.... - Sorry.... *SS

LArs / Viborg

Re: max grænser Vp-Vp på mic indgang i laptop?
koble
udlæsning af

Hej.

Personligt er der også ting jeg hellere vil gøre på den komplicerede måde,
men det er jo fordi jeg _kan_.

Jeg har længe haft et ønske om at sætte mig ind i microcontrollerens verden,
men tiden er ikke til det.
Sensoren er en vibrationssensor, og softwaren jeg har bag lydkortet har FFT
mulighed, og det er den der skal forsøges udnyttet. Det bliver vist lidt
voldsomt at sætte en microcontroller til at lave FFT, køre det på en lille
skærm og kunne recorde signalet på feks et CF card som første projekt...;-)

Tager jeg en alm piezoskive og sætter et mic.kabel på, og plugger i
indgangen, så funker det tilsyneladende.
Det er bare ikke en "almindelig piezoskive" der sidder i sensoren, men
princippet er det samme.
Da frekvensområdet jeg vil se på ligger omkring 4.5-8Khz, vel indenfor et
alm. lydkorts arbejdsområde, og da softwaren der kan vise mig det jeg vil se
er tilgængelig, så mangler jeg egentligt kun at kunne begrænse
signalniveauet til "lydkortssikkert niveau".

Mvh
Henrik

Re: max grænser Vp-Vp på mic indgang i laptop?

Glem 'tryk' - Piezo-accelerometre er ryste-sensorer, der afgiver spænding
som funktion af fysisk acceleration (hastighedsÆNDRING). Det giver ikke
noget output for absolut tryk (samt mikrofon-indgang er AC-koblet).

Check f.ex. datablade fra Brüel & Kjær:
http://www.bksv.com/3106.asp?Types=:4513-002:4513:4513-001 :

Check iøvrigt om lydkort indgang er begrænset til 8 bit (!!!):
 Både MIC og LINE-indgange på ikke-helt-billige lydkort er
 set kun at aflevere data i bit 4-11 samt 'nuller' i bit 0-3 (det
 kalder lydkortleverandøren iøvrigt "12 bit")

Lyd(indgange) på bærbare anses generelt som skod-skod-skod-kvalitet, men det
kan være fint til en begyndelse, hvis man bare vil "optage et støjbillede i
bilen" og snuse lidt til værktøjerne.

Check iøvrigt
http://www.google.com/search?q=%22sound+card%22+oscilloscope
http://www.zelscope.com/faq.html
http://xoscope.sourceforge.net/hardware/hardware.html

Hvilken software har du gang i?

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: max grænser Vp-Vp på mic indgang i laptop?
Hej!

Yes, men jeg tolkede det bare som en tryktransducer iflg. hans oprindelige
indlæg. Der stod ikke hvad applikationen var.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: max grænser Vp-Vp på mic indgang i laptop?
Hej!

:)

Ja ok, det vil kræve en del :)

Held og lykke med lydkortsversionen - der er min viden ikke specielt stor.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: max grænser Vp-Vp på mic indgang i laptop?

1,2 mV...20 mV (RMS)

Dynamiske mikrofoner (uden tilpasningstrafo) normalt 200 Ohm.

Electret-mikrofoner normalt 600-1200 Ohm afhængig af type og intern
tilpasning og vil afgive et større signalniveau med en kugleformet
karakteristik (uhyre svært at lave nyreformet karakteristik for "billige"
electret-mikrofoner.

I masser af tilfælde opstår forvrængning ved tilslutning af 200 Ohm's
mikrofoner til mikrofonindgange beregnet for en (medfølgende)
electret-mikrofon.

Søgning ppå Google med søgeordet "mikrofonindgang" giver en masse
oplysninger om lige netop dit spørgsmål.
Karsten H. Jensen

Re: max grænser Vp-Vp på mic indgang i laptop?

Nå vet jeg ikke hva din piezo dims (duppeditt) er. Men om det er en vanlig
electret mikrofon som andre i tråden sier, så behøver du ikke gjøre noe.
Følsomheten på mic inngangen, og støynivået er alt for dårlig på normale
Lap-toper til at dette kan brukes til noe som helst. Jeg var nødt til å lage
60 stk mikrofonforsterkere med batteri drift, der jeg jobber. Det blir fler
og fler "data ingeniører" som tror at alt kan løses med et data program.
Mine mikrofonforsterkere hadde det absolutte krav at de kunne ståes på,
falle i bakken, og lage skikkelig lyd til en bærbar PC. Problemet var
faktisk at det ikke ble akseptert å bruke skruv meisel for å skifte
batterier.

Med hilsen
Arne Offenberg